روايه ألمنى عشقه للكاتبه فاطمه خليل الحلقه الاولى والثانيه

أخر الاخبار

روايه ألمنى عشقه للكاتبه فاطمه خليل الحلقه الاولى والثانيه

 

روايه ألمنى عشقه للكاتبه فاطمه خليل الحلقه الاولى والثانيه

الحلقه الاولى والثانيه 

.. تعالي ياامل عايزك ف موضوع

..نعم يابابا

.. بصي ياحبيبتي يوسف ابن عمك رجع من امريكا وهو بصراحة طالب ايدك وانا موافق انتي ايه رايك

... انا اسفة يابابا بس انا مش موافقة

.. ليه بس ياحبيببتي يوسف شاب كويس ومتعلم ودارس بره وقريب اوي حيكون عنده شركته الخاصة

... يابابا مش موضوع متعلم او لا بس انا مش حابة ارتبط دلوقتي

.. يعني عايزة تحرجيني مع اخويا ياامل دا يرضيكي

... عمري ماارضي ان ابويا يتحرج قصاد حد انت عارف غلاوتك عندي قد ايه وعارف ان مليش غيرك بعد ما ماما اتوفت الله يرحمها

.. ماهو عشان عارف غلاوتي عندك وانك عمرك ماتحرجيني مع حد بطلب منك تقدي معاه يمكن تتفاهمو انتي اغلي حد ف حياتي ياامل امك قبل ماتموت وصتني عليكي وانا عايز افرح بيكي واطمن عليكي قبل مااموت

... بعد الشر عليك يابابا متقولش كدا تاني حاضر هقعد مع يوسف عشان خاطرك انت بس

.. ربنا يخليكي ليا ياحبيبتي وافرح بيكي

 دخلت اوضتي واترميت ع السرير وعيطت كتير اوي يوسف ذكريات الماضي بتدور ف دماغي يوسف حب عمري جاي يتقدملي بعد ماكسرني زمان افتكرت اليوم اللي كسرني فيه وهدني بكل تفاصيله كانه حصل امبارح

باااااااك

....بدموع  يوسف انت حتسافر وتسيبني

.. انا اسف ياامل بس انا لازم اسافر اكمل دراستي ف امريكا عشان ابني نفسي

.... انا بحبك متسبنيش مقدرش اعيش من غيرك

..بتحبيني ! انت لسه صغيرة ع الكلام دا ودا اكيد مشاعر مراهقة مش حب انتي اختي الصغيرة ياامل

.. بعياط لا يايوسف انا بحبك والله وانا مش صغيرة وعارفة يعني ايه حب دي مش مشاعر مراهقة يوسف متسبنيش

... انتي اكيد اتجننتي انتي لسه طفلة شيلي التخاريف دي من دماغك واهتمي بدراستك وبس

... مسحت دموعي  تمام يايوسف سافر وعيش حياتك انت صح دا كله تخاريف مع السلامة يا... ياابيه يوسف

ف الوقت دا يوسف كان عنده ٢٢ سنة وانا كنت ١٧ سنة هو راح امريكا يكمل تعليمه وانا وعدت نفسي اني ههتم بدراستي وانساه بدات اذاكر جامد واتعب لحد ما ٣ ثانوي عدت وجبت مجموع دخلني طب بشري كان حلم مامتي انها تشوفني دكتور بس توفت وانا عندي ١٠ سنين دخلت الكلية واختمرت وبدات التزم واتقرب من ربنا وادعي كتير ان انسي يوسف وحبه يطلع من قلبي بس محصلش كل يوم كان حبه بيزيد ف قلبي اكتر كان بالنسبالي كل حاجة ازاي هنساه بالسهولة دي دلوقتي بعد ٧ سنين جاي يتقدملي بعد ماكسرني وخلي ثقتي ف نفسي تنعدم 

باااااك

فوقت من زكرياتي ع باب اوضتي اللي كان بيخبط

مسحت دموعي بسرعة ... ادخل 

... عروستي القمر هتتجوزي وتنسينا بقاا

... ياختي اتنيلي مين قالك اني مواقفة اصلا

.. وايه اللي يخلكي مش مواقفة مش دا يوسف حب عمرك

... كان كان حب عمري دلوقتي اخويا الكبير وبس

... انتي كدابة ع فكرة ولسه بتحبيه

... لا مبحبوش احبه بامارة ايه عملي ايه خلاني احبه دا كسرني وخلاني معدومة الكرامة وسابني لوحدي وهو عارف قد ايه كنت متعلقة بيه

... طب اهدي اومال موافقة من الاول تقابليه ليه

.. عشان بابا لاني بحبه ومقدرش ارفضله طلب ومقدرش اصغره قدام اخوه

.... ماشي ياستي قومي بقا اجزي عمو قالي ان العريس جاي ف الليل

... اجهز ايه انتي شايفاني مواقفة عليه اووي انا هلبس اي حاجة من عندي وخلاص

... براحتك انا عارفاكيدماغك ناشفة ومش هتسمعي الكلام

في الليل عمي جه هو ومرات عمي و.. وابيه يوسف طبعا ريم كانت معايا طول اليوم مافرقتنيش انا اصلا مليش صحاب غيرها اتعرفت عليها ف الكليه وبقت اقرب حد ليا

لبست دريس بيبي بلو ضيق من فوق وواسسع من اول الصدر وخمار منقوش بورود لون الدريس ريم حاولت تقنعني اني احط ميك اب ولو خفيف بس رفضت طبعا انا اصلا مش موافقة  بعد شوية بابا نادي عليا دخلت وحطيت العصير ع الترابيزة كل دا ووشي ف الارض مفكرتش اشوفه او ابصله اكيد اتغير دول سبع سنين كاملين فوقت من سرحاني ع صوت عمي

.. طيب نسيب العرسان مع بعض شوية يامحمد ياخويا

.... طبعا ياحسن ودي محتاجة كلام

خرجو وسابونا مع بعض فضلنا ساكتين شويه لحد..

... ازيك ياامل........

لو لقيت تفاعل حلو هكملها 

البارت_التاني

... ازيك ياأمل

رفعت راسي بهدؤ لأول مرة بعد سبع سنين اشوف وشه يااه اتغير اوي دقنه طلعت وبقاله عضلات وحاجة قمر اوي يعني دقيقة ورجعت لزكرياتي وهو بيرفضني مش قادرة انسي   فوقت من تفكيره ع صوته

... ايه يابنتي روحتي فين! 

.. هاا انا كويسة الحمد لله

سكتنا مرة تانيه وانا جوايا الف سؤال مقدرتش افضل ساكتة اكتر من كده اتكلمت بهدؤ

.. ايه اللي جابك يايو... احم ياابيه يوسف

ضحك... ابيه ايه ياامل احنا هنتجوز قريب ان شاء الله

... ايه اللي جابك!

...يعني انتي مش عارفة انا جاي ليه طيب ياستي انا ليا امانة عند عمي وجاي اخدها.. احم انا جاي اطلب ايدك

... طلبك مرفوض يايوسف انا مش موافقة

اتصدم شويه...ممكن اعرف ايه اللي يخليكي ترفضي

... انا اسفة يايوسف بس انا مش حابة اتكلم

... امل في حد في حياتك انتي بتحبي حد

اتعصبت... ايه اللي بتقوله دا انت ازاي تفكر فيا كدا

... انا اسف بس دا وارد يحصل الحب مش غلط

... ايه اللي غير نظرتك للحب.. بسخرية.. هو مكانش تخاريف

... امل انتي ب....

اهلنا دخلو.... هاه ياولاد اتفقتو

رد بسرعة....بصراحة ياعمي انا موافق باقي بس نعرف رأي  امل

....طيب يامحمد هنمشي احنا خدو وقتكو لحد ما العروسة تقرر تبقا تكلمني

... ماانتو قاعدين ياجماعة لدسه بدري

.. لا ياحبيبي يادوب يلا سلام عليكم

بقلم الكاتبة المجهولة 

مشيو وبعدهم ريم سلمت عليا وروحتهيا كمان بصيت لبابا لقيت عيونه بتلمع من الفرحة ومبتسم ابتسمتله بخفة ودخلت اوضتي غيرت وطلعت احضر عشاا بعد مااكلنا قعدنا لميت الاطباق وعملت كوبيتين شاي وقعدنا انا وبابا ف البلكونة زي عادتنا

... هاا ياحبيببتي ايه رايك ف يوسف

لقيت فرحة وحب في عيونه لا توصف وكلها رجاء اني اقبل الموقف كان صعب عليا اني اشوفه فرحان كدا وبكلمة وحدة دا كله يتهد شافني ساكتة اتكلم هو بهدؤ

...بصي ياامل انتي قبل ماتكوني بنتي انتي اختي وصحبتي انا عارف ان صعب عليكي تفارقيني وانا والله مضايق جدا من الفكرة دي بس انا عارف ان دا الافضل ليكي لولا اني متاكد ان يوسف شاب كويس وهيحافظ عليكي مكنتش هقبل ابدا ف النهاية القرار ليكي فكري كويس بس حاولي متصغرنيش قدام اخويا

بابا خلص كلامه وباسني من راسي ودخل ينام كلامه فرق معايا جدا هو اغلي حد في حياتي وانا هعمل اي حاجة عشان افرحه حتي لو علي حساب سعادتي

بقلم الكاتبة المجهولة 

دخلت صليت قيام الليل وقرات وردي وصليت استخارة حسيت اني مرتاحة شوية

تاني يوم صحيت بدري جهزت فطار وصحيت بابا وقعدنا ناكل

....بابا انا موافقة اتجوز يوسف

 عيط من الفرحة وخدني ف حضنه... بجد ياامل بجد ياحبيبتي انتي موافقة

بابا بيعيط دا كله عشان وافقت ياااه قد ايه كنت غبية كنت هرفض كنت هكسر فرحته

بابا اتصل بعمي وبلغه قراري وعمي ومراته فرحو جدا وحددو معاد الخطوبة واتخطبنا بعدها باسبوع فضلنا شهرين مخطوبين علاقتي مع يوسف كانت سطحية كنت بعامله برسمية كبيرة نادرا ما نخرج سوا الكلام مابينا قليل جدا مش قادرة انسي اذيته ليا دا حتي مفكرش يعتذر ع اللي عمله زمان في فترة الخطوبة اكتشفت فيه حاجات جديدة طموح جدا وبيشتغل ليل نهار عشان يبني نفسه ويعمل شركته الخاصة كان بعيد عن ربنا ودا شئ ضايقني جدا

حددنا معاد الفرح وكتب الكتاب كنت من جوايا فرحانة بس كالعادة زكارياتي هيا اللي ماثرة علي عقلي

... بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير.....

استنيت اليوم دا من وانا صغيرة بس مش بالطريقة دي

حضنت بابا جامد وعيطت كتير مش متقبلة فكرة اني هبعد عنه هو كل حاجة ف حياتي.

خلص الفرح وودعت بابا وسلمت ع اهله وروحنا بيتنا

اول ما دخلت واتقفل علينا بابا واحد قلبي اتقبض حاسة ان في حاجة مش مظبوطة

بقلم الكاتبة المجهولة 

... ادخلي ياامل الاوضة دي فيها هدومك غيري فستانك

دخلت من غير كلام غيرت الفستان ولبست اسدال الصلاة وطلعت لقيته قاعد علي الكنبة وراسه بين ايديه استغربت في الاول بس محطتش ف بالي

... احم القبلة ناحية ايه

رفع راسه.... انتي هتصلي ايه!

... قيام الليل..

... بس دا مش فرض

.... مش لازم يكون فرض عشان اصليه

... تعرف انا كنت بقول زيك كدا بس سمعت الشيخ محمد حسن يعقوب بيقول "القيام! مستحيل ربنا يرزق القيام لمسلم الا لما يكون بيحبه".. جملة الشيخ حازم شومان "كذب من ادعي محبة الله حتي اذا جن عليه الليل نام وتركه"

في عبارة بتقول "وبيوت قائمين الليل تترآي للملائكة مكا تترآي النجوم في السماء الينا"

.... للدرجادي طلع قيام الليل مهم دا انا كنت بصلي الخمس فروض بالعافية

.... ايوا مهم جدا دا يعتبر فرض سادس لو انتظمت عليه هتشوف معجزات

.... ممكن تستنيني اقوم اغير ونصلي سوا

.... طبعا يلا انا مستنياك

بقلم الكاتبة المجهولة 

حسيت بفرحة ف عيونه انا كمان فرحت اني اقنعته يعمل حاجة كويسة غير هدومه وطلع وامم بيا وصوته كان جميل مع انه حافظ قصار السور بس ان شاء الله نختم القران مع بعض خلصنا صلاة وقعدت اعلمه ازاي يقول ازكار اعرفه حاجات اكتر عن الصلاة واكلمه عن ربنا

بعد ماخلصنا كنت هدخل انام بس لقيته نده عليا

... امل ممكن نتكلم

فكرته هيعتزر ويقول ان اللي حصل زمان كان غصب عنه بس حصل عكس اللي متوقعاه وياريته مااتكلم

.. اتفضل

.... امل انا.. انا مبحبكيش........

....... يتبع.......

شاهد 👈 ( الحلقه الثالثه)

تعليقات
تعليق واحد
إرسال تعليق
  • Unknown
    Unknown 17 ديسمبر 2021 في 9:32 م

    حلوة اقوي وياريت ماتتاخريش في التنزيل

    إرسال ردحذف



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -