رواية زواج القاصرات والصعيد للكاتبه دعاء أحمد الحلقه الاولى والثانيه

أخر الاخبار

رواية زواج القاصرات والصعيد للكاتبه دعاء أحمد الحلقه الاولى والثانيه

 

رواية زواج القاصرات والصعيد للكاتبه دعاء أحمد الحلقه الاولى والثانيه

الحلقه الاولى والثانيه

#زواج_القاصرات_والصعيد

نجمه بخوف ودموع. شمس الأنصاري انا اتجوز شمس الأنصاري يا ابيه 


زهره بتحدي. وانا لايمكن اتجوز زين الانصاري يا مصطفي دا خمو"رجي وبعدين انت ازاي عايزين تجوزونا واحنا قاصرات يااخي دا احنا اخواتك ودا كله عشان انت تتجوز بنت الانصاري


مصطفى. دا شرط عيله الأنصاري عشان اخد بنتهم لازم يتجوزوا من بنات الشرقاوي وكلهم متجوزين مفيش غيركم


نجمه بخوف. لا انا مش موافقه انا بخاف منه لا يمكن اتجوزه


قلم نزل على وشها من اخوها بقوه


زهره راحت بسرعه على اختها وتتكلم بتحدي. بقى كدا يا مصطفى بتضر"ب نجمه هي دي وصيه بابا ليك تاب بقولك ايه بقى على جث"تي اننا نتجوز من عيله الأنصاري وأعلى ما في خيلك اركبه 


مصطفى. رفعه حاجبيك ليا دي تمنها غالي يابنت مرات ابوي


زهره. مبخافش ياابن ابوي انا مش نجمه البنت اللطيفه الهاديه لا انا زهره الشرقاوي اللي ممكن تهد الدنيا عشان محدش يجي عليها


مصطفى. تمام الفرح الخميس الجاي ياخيتي جهزوا نفسكم


وسابهم ومشي


نجمه ضمت نفسها بخوف. هنعمل ايه زهره


زهره بتفكير. هنهرب


نجمه بخوف. انتي بتقولي ايه وبعدين اخوكي اكيد هيزود الحراسه حوالين القصر


زهره. يعني نعمل ايه يا نجمه اخوكي اناني عايز يبعنا لعيله الأنصار عشان يتجوز بنتهم


نجمه. انا تعبت يا زهره هو ليه بيكر"هنا كدا


زهره. عشان احنا مش اخواته احنا بنات مرات ابوه ولو هيستفيد مننا دا هيبقى افضل له من انه يخليه مستحملنا


نجمه. انت تعرفي زين منين؟


زهره بقر"ف. من المدرسه كل البنات بيتكلموا عنه و اد ايه هو وسيم وشيك وسبحان الله معلقهم كلهم ومش نزلي من زور وانتي عرفتي شمس الأنصاري منين


نجمه. شوفته وانا راجعه من المدرسه بيضر"ب واحد بالكر"باج أدام اهل البلد وكان يخوف


زهره بضحكه. دا احنا حظنا مجندل يا نجمه


نجمه بدموع. انت بتضحكي انا همو"ت من الرعب


زهره بحذر. نكلم ماما


نجمه بسرعه وزعر وبقيت تفرك في ايديها. لا دي مش آمنا ومش هتتدخل في حياتنا يا زهره

انا مش عايزها ومش عايزه اشوفها دي شيطا"نه انا بكر"هها


زهره بخوف عليها. اهدي انا اسفه اهدي لوسمحت مش هجيب سيرتها تاني


نجمه. هنتجوز واحنا لسه يدوب ١٥سنه


زهره.لازم نهرب يا نجمه احنا اصلا مالناش في قعده الصعيد دي


نجمه. نهرب ايه انتي اتجننت ميهونش عليا اسوء سمعه العيله واوطي راس بابا الله يرحمه


زهره بغ"ضب. يبقى نستنا في الصعيد وتتجوز اتنين منعرفش عنهم حاجه ولا طيقنهم


نجمه. انت متعصبه عليا كدا ليه


زهره. بصي يا نجمه احنا اصلا لازم نكلم ماما ونروحلها اسكندريه والا هنقعد هنا ونتدبس في جوازه مش عايزنها


نجمه بوجع. وانا مش هروح لماما عايزه تروحي روحي انتي انما انا لا


زهره بحزن. مش هسيبك


نجمه. يبقى مش هنروحلها


زهره. ومش هينفع نتجوز سا نجمه

نجمه. انا عندي اعيش مع شمس الأنصاري ولا اني اروح لماما


زهره. وانا مش عايزه زين


في قصر الانصاري


الاب. جهز نفسك يا زين جوازك على بنت الشرقاوي الخميس الجاي


زين بضيق. حاضر يابوي


الاب. بتفكر في ايه يا شمس


شمس بهدوء وحكمه. مفيش يابوي


الاب. علمت الواد الحرامي دا الادب


شمس. انضر"اب بالكر"باج أدام كل اهل البلد وبقي عبره للكل


الاب. تسلم يا كبير


شمس. اسمها ايه؟


الاب. عروستك اسمها نجمه 

زين. والمحروسه اللي انا هتجوزها اسمها ايه


الاب. زهره


شمس. انا شايف انهم صغيرين يابوي وقاصرات


الاب. ياولدي احنا هنا في الصعيد البنات بيتجوزوا ١٥ سنه


شمس بتفكير. على الله بس ابن الشرقاوي يصون اختي


الاب. اكيد هيصونها دا احنا هناخد اخواته الاتنين يعني هيعمل حسابه ويفكر دايما قبل ما ياخد خطوه غلط


زين لنفسه. بقى زين الأنصاري يتجوز ههههه والله حلوه بس على الله العروسه تطلع حلوه مش جعفر


نجمه الشرقاوي. ١٥سنه هاديه جدا و لطيفه بتحب الطبيعه جدا بسيطه في أحلامها عيونها زرقاء وشعرها اصفر انثي جميله


شمس الأنصاري. ٢٨سنه شخص حكيم ذكي وسيم جدا لكنه احيانا قا"س. لايهتم بالنساء


زهره الشرقاوي. ١٥سنه توأم نجمه غير متماثل شخصيه قويه وعنيده مغروره واثقه من نفسها


زين الأنصاري. ٢٥سنه شاب وسيم لكنه زير نساء طائش ومغرور


اكتبها ولا لاء

هتبقى خفيفه بين الغيره والجنان والحب مش هتبقى معقده

البارت التانى

زهره. نجمه انا موافقه اتجوز زين الأنصاري

نجمه. ازاي مش انتي قالتي انه تا"فه ونسوا" نجي هتتجوزه ازاي


زهره بتحدي. هعلمه الادب


نجمه. يعني هتعملي ايه


زهره. يعني شوق ولا تدوق


نجمه ببراءه. يعني هتعملي ايه


زهره. يعني هتمسكن لحد ما أتمكن واعلم اللي خلفوه الادب


نجمه. مش فاهمه


زهره. لا مش هقدر اشرحلك اصلا وبعدين انا مش عارفه انتي هتعملي ايه مع شمس الانصاري


نجمه. اعمل ايه في ايه


زهره بكسوف. ولاحاجه ربنا يستر عليكي


مصطفى. ياله يا هانم انت وهي عشان نشتري فستان الفرح ليكم


زهره. سيبنا هنغير ياله


مصطفى. انجزوا


زهره بسرعه. هنهرب

نجمه. بتقولي ايه مش كنتي موافقه من شويه


زهره. مدام نقدر نهرب يبقى نعملها


نجمه. هنروح فين


زهره. نسافر مصر


نجمه. بس انا خايفه


زهره. نجمه انا وانتي مش هينفع نفضل هنا صدقيني


نجمه. ماشي يا زهره بس لما نروح مصر هنعمل ايه


زهره. معاكي كم


نجمه. ٥٠٠جنيه


زهره.وانا معايا الف ونص


نجمه بغمزه. بتحوشي من ورايا


زهره بضحكه طفوليه. ياله قومي البسي وهات الفلوس اللي معاكي هنسيب الصعيد


نجمه. ربنا يستر


بعد ساعتين

في الاتيليه

مصطفى. ياله اختاروا اللي يعجبكم


زهره. تاب سيبنا عشان نعرف نختار اللي احنا عايزينه وكمان الحاجات بتاع البنات


مصطفى. احم ماشي ياله هستناك عند الحسابات


زهره. نجمه ياله بينا


نجمه. هنروح فين


زهره. هنطلع من الباب الخلفي


نجمه. ياله يا زهره

الاتنين خرجوا من الباب الخلفي وبيجروا بسرعه فجأه زهره وقفت


نجمه. في ايه


زهره. الفلوس وقعت


نجمه. فين


زهره. اكيد في الاتيليه


نجمه. تاب هنرجع ولا نعمل ايه


زهره. استنيني هنا انا هاروح وهرجع على طول


نجمه. ماشي يا زهره


زهره مشيت بسرعه ناحيه الاتيليه و نجمه واقفه في نص الشارع بخوف وتوتر لأنها بتكر"ه الاختلاط من أشخاص متعرفهمش وبتعدي الطريق بين العربيات وبقيت تعيط


في عربيه شمس

شمس كان بيتكلم في الموبيل

شمس. زين عايزك تطلع على الشركه وتخلص الصفقه مع الشركاء عشان بعد كدا هنبقى مشغولين في موضوع الفرح دا كمان


زين. مالك شكلك متضايق دا انا قالت إن الموضوع بالنسبه ليك حاجه كويسه


شمس بضيق. دي بت ١٥


زين بوقا"حه. هو دا اللي مضايقك انا اعرف بنات في السن دا إنما ايه مز"ز


شمس. واد انت احترم نفسك


زين. يخوفي اللي اسمها زهره دي تطلع جعفر وانا اخد مقلب في الاخر


شمس بيبص على ملف على الكرسي اللي جانبه ومش مزكر فجأه سمع صوت صر"خه بنت داس على الفرامل ووقف العربيه بسرعه اخد نفسه بفزع ونزل من العربيه


بص لقى بنت واقعه على الأرض وماسكه رجليها وبتعيط


شمس. انتي كويسه

نجمه رفعت راسها شمس اتصدم من جمالها وعيونها اللي زي عيون القطط نزل لمستواها وهو مستغرب نفسه. انتي كويسه


نجمه مسحت دموعها و بتحاول تقوم بخوف منه


شمس بجديه وانتبه لنفسه. تحبي تروح المستشفى


زهره جيت بسرعه على اختها


زهره بحده. في ايه؟ انت مين؟ ونجمه بتعيط ليه؟ انت عملتلها ايه؟


نجمه بهدوء وماسكه في زهره بخوف. زهره انا اللي وقفت أدام العربيه


زهره بخوف. انا اسفه اني سيبتك والله اسفه


نجمه. ياله بينا يا زهره


شمس استغرب نجمه وخوفها. انا ممكن اوصلكم للمكان اللي انتم عايزنه


زهره. تشكر يا استاذ ياله طريق اخضر احنا هناخد تاكسي


شمس بص لنجمه وابتسم على شكلها وهي ماسكه في اختها لكن هي جميلة جدا انثي جميله وشكلها انيقه


شمس. متأكدين انكم مش عايزين مساعده انا شمس الانصاري


نجمه بصتله بصدمه وتأكدت ان هو لأنها شافته مره قبل كدا


نجمه بتوتر. لا احنا عرفين طريقنا ياله يا زهره


زهره لنفسها. يلهوي هو احنا نهرب من مصطفى نلقى دا في وشنا استر يارب


نجمه بصت لشمس بتوتر وشدت ايد اختها عشان يمشوا


شمس ركب عربيته وكمل طريقه وهو بيفكر في عيونها الضيقه واد ايه جميله نفض الأفكار من راسه وكمل طريقه


عند نجمه

في المحطه

نجمه. انا ركبي سابت


زهره. دا انتي نحس يا نجمه بقى احنا بنهرب منهم نقوم نلقيه في وشنا


نجمه. حظي بقي اعمل ايه


زهره. بس شكله محترم يا بت مش زي النطع اللي اسمه زين


نجمه. لا انا خوفت منه لما شفته بيضر"ب الراجل بالكر"باج


زهره. ياله القطار اللي طالع مصر هيقوم دلوقتي


الاتنين رايحين ناحيه القطار فجأه اخوهم وقف ادامهم ورجالته


نجمه بخوف. مصطفي!


مصطفى بحده. فاكرين انكم هتقدروا تهربوا


زهره.انت مننا ايه ياخي هنسيبلك كل حاجه ونمشي


مصطفى. كلمنا لما نرجع قصر الشرقاوي يا بنت الشرقاوي


بعد ساعه

في قصر الشرقاوي

نجمه وزهره دخلوا القصر

مصطفى وقف أدام زهره و

قلم نزل على وش زهره بقوه وقعها على الارض


نجمه بقوه مزيفه. زهره ليه يا مصطفى مصمم تكر"هنا حرام عليك ياخي انت مش راجل


مصطفى. انا مش راجل؟!

مصطفى بغ"ضب مسكها من شعرها وجر"ها وراه


زهره قامت بخوف. مصطفى سيبها حرام عليك انا اسفه بس سيبها أضر"بني انا بس بلاش هي ارجوك


مصطفى دخل اوضه وقفلها من برا

قل"ع حزا"مه و بيبص لنجمه اللي واقعه على الارض


مصطفى. انا مش راجل. وبقوه ضر"بها بقيت تصر"خ بقوه وتعيط


زهره من برا واقعه جانب الباب وبتعيط وبتخبط عليه بقوه. مصطفى أبو"س ايدك كفايه انا اسفه والله مش هعلم كدا تاني وهتجوزه بس ارجوك كفايه نجمه ملهاش ذنب انا اللي قالتلها نهرب

أبو"س ايدك كفايه


مصطفى بغ"ضب . انا هسيبك بس عشان ابن الأنصاري ميقولش اننا اديناه بضا"عه مشو"هه لكن انا عارف هعلمك الادب ازاي


وخرج وقطع النور عن الاوضه دي وقف الباب والجو بقى ضلمه كحل


نجمه قامت بخوف وبقيت تخبط علي الباب بقوه


زهره. مصطفى ارجوك افتح لها نجمه عندها فوبيا من الضلمه ارجوك دي ممكن تمو"ت فيها


مصطفى ببرود. تاب منا عارف ياكشي تمو"ت وتمو"تي انتي كمان يابنت المصرويه


زهره بصتله بكر"ه وراحت علي اوضه نجمه


زهره من برا. نجمه انتي كويسه


نجمه بدموع . انا خايفه اوي يا زهره خايفه


زهره. متخافيش انا جانبك والله مش هسيبك غمضي عينك وفكري في بابا الله يرحمه


نجمه وهي بتضم نفسها بخوف .

 مص ط فى بيعمل زي جهاد انا مش عايزه اشوف حد منهم يا زهره 


زهره. انسيهم انسى جهاد زي ماهي نسيتنا ومصطفى ربك هو اللي هينت"قم منهم يا نجمه

فكري في بابا واد ايه هو كان بيحبنا


...................................

في اسكندريه

في صاله ق"مار

شاب بخبث. يا طنط مش هتوفقي بقى على جوازي من نجمه


جهاد امها. انت عارف اني موافقه عليك يا حبيبي بس هي اصلا لسه صغيره انت عارف اني معنديش مشكله بس هي دلوقتي في الصعيد عايشه مع اخوها

وانا بقى شيلت ايدي من البنتين دول من زمان طلعين لابوهم كويس اني خلصت من نجمه وسفرتها الصعيد انا عايزه اعيش حياتي يا مدحت


مدحت بو"قاحه. اولا نجمه مش صغيره دي مز"ه وجسم"ها ولا بنت ١٨سنه ثانيا متخافيش انا هاخدها واسافر ومش هتشوفيها


جهاد. اهي في الصعيد استنى شويه وانا هشوفلك خطه كدا تخلينا نجيبها لحد عندنا من غير مشاكل انت عارف انا معنديش أغلى منك مدام هتدفع اللي انا عايزه


مدحت وهو بيديها مفاتيح عربيه. وانا شريها واللي تطلبيه صحيح العربيه دي هديه مني ليك


جهاد. وهديتك مقبوله يا مدحت بيه


..................................

#زواج_القاصرات_والصعيد

#عشق_قاصر

شاهد (الحلقه الثالثه والرابعه)

تعليقات
تعليق واحد
إرسال تعليق
  • Unknown
    Unknown 4 يناير 2022 في 7:45 م

    شكرآ أعجبتني رواية زواج القاصرات والعيد جدا مزيدا من التألق

    إرسال ردحذف



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -