رواية زواج القاصرات والصعيد للكاتبه دعاء أحمد الخاتمه

أخر الاخبار

رواية زواج القاصرات والصعيد للكاتبه دعاء أحمد الخاتمه

 

رواية زواج القاصرات والصعيد للكاتبه دعاء أحمد الخاتمه

الخاتمه

بعد مرور سنوات

ملاك بنت زين. خالتو انا خايفه اوي. انا بفكر اهرب

نجمه بضحك. والله هبله زي امك. تهربي ايه النهارده الفرح وبعدين ايه مش انتي كنتي هتجنني عشان رحيم دلوقتي مش عاجب


ملاك بضحكه ساحره. بصراحه بقى يا خالتي ابنك مز اوي اوي وهيبه كدا مكلبش في قلبي بس هو


نجمه. هو ماله؟ اتكلمي يا حببتي


ملاك. مش عارفه بحسه مبيحبنيش ودا مخوفني


نجمه بحب. اقعد يا ملاك هحكيلك قصه سريعه حكايه حياه


ملاك. حكايه حياه!

نجمه. من تلاته و تلاتين سنه في بنت صغيره اخوها اجبرها تتجوز واحد أكبر منها ب ١٢سنه وهي كانت قاصر وقتها كانت مرعوبه مش بس خايفه لكن سبحان من جمع القلوب الشاب دا حب البنت الصغيره حب يكفي الكون كله وعاملها بما يرضي الله عارفه كان مسجلها ايه على موبايله كان مسجلها وصيه الرسول

عاشوا صراعات كتير اوي كان في قلوب عايزينهم يتفرقوا لكن كانوا وثقين في بعض وربك مرضاش يوجع قلوبهم في المستشفي بعد سبع شهور في الحمل بين الحيا والمو"ت يجي دكتور معجزه يرجع للقلب نبضه عشان الشاب اللي كان بيمو"ت من الوجع والاتنين قدروا يعيشوا سوا خلفوا ولادين زي القمر رحيم وعز


ملاك. بس رحيم عمره ما بين لي حبه


نجمه. عشان انتي لحد دلوقتي مش حلاله يا ملاك رحيم اتربي على ايد شمس. اللي عمره مابص لوحده مش حلاله لكن بمجرد ما اسمك يرتبط باسمه صدقيني الموضوع هيختلف لأنك وقتها هتبقى مراته وحبيبته وكل دنيته


ملاك. انا بحبك اوي يا خالتو

نجمه. وانا بعشقك يا حبيبه قلب خالتك


زهره. المأذون وصل. نهار ابوكي اسوح


نجمه. في ايه؟

زهره. لسه مجهزتش هيكتبوا الكتاب يا بت انجزي


ملاك لابست فستان ابيض رقيق جدا وحجاب ابيض زاد جمالها


المأذون. استاذ رحيم قول وريا

رحيم بابتسامه جميله. اني استخرت الله العظيم وقبلت زواج موكلتك الانسه ملاك زين الأنصاري البكر الرشايده على كتاب الله وسنه رسوله وعلى الصداق المسمى بيننا عاجلاه واجلاه والحضور شهودا على ذلك والله خير الشاهدين


المأذون. بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير


شمس بضحك. وقعت ولا حد سم عليك مبروك يا كبير


رحيم وهو يقبل يد والده باحترام. الله يبارك فيك يا بوي


زين وهو يحتضنها. خالي بالك عليها يا رحيم دي جيت بعد عذ"اب


رحيم. ملاك في قلبي يا عمي


عز. الف مبروك يا كبير عقبال يا رب


سليم اخو ملاك الصغير. خالي بالك عليها دي غاليه اوي


مصطفى. كل بنات الأنصاري غالين 

رحيم ابتسم لما شافها نزله مع أمه وخالته وعمته وراح ناحيتهم


رحيم وهو ينظر لتلك الجميله. الف مبروك يا ملاك


ملاك بابتسامه جميله. الله يبارك فيك


رحيم. احم.. كنت عايز ملاك في حاجه ممكن؟

نجمه بضحك. طبعا ممكن يا عرسان

شمس. جلاله الاميره وحشتيني

عز. يا جماعه والله انا سنجل رعوا دا شويه


نجمه. اتجدعن انت وهات العروسه وانا اجوزهالك


عز. من عنيا الأتنين انتي جيتي في جمل


شمس. هو الواد اللي مخوفني

في اوضه رحيم

رحيم. احم تعالي يا ملاك عايز اقالك حاجه

ملاك. طبعا اتفضل

رحيم. شوفي يا بنت الحلال وعد مني أدام ربنا اني هحبك واعملك بما يرضي الله وصدقيني عمري ما هجبرك على حاجه انتي مش عايزه لكن لو عملتي حاجه غلط وقتها لازم تعرفي اني في عقاب


ملاك بخوف. هتعمل ايه؟


رحيم بهدوء ونفس طريقه شمس. هخليكي تحفظي القرآن واسمعهولك


ملاك. هو دا عقاب؟ 


رحيم. دا عقاب الاحبه عارفه لو في مجتمعنا دا الراجل بقى راجل بمعنى الكلمه مش بمد ايديه على حريمه كنا هنبقى مجتمع اسلام بجد وقتها الزوج ياخد بيد زوجته ويتقدموا هما الاتنين


ملاك ببراءه. انا بحبك يا رحيم

بحب طيبته وهدوءك وليك هيبه غريبه. بحب أفكارك. من وانا صغيره بحبك اوي


رحيم. وانا اوعدك اني مخذلشي قلبك اللي حبني واوعدك هتكوني كل دنيتي


في اوضه شمس

نجمه. شمس الدين ممكن اسالك سؤال

شمس. اسألي يا قلبي

نجمه. هو ايه اهم حاجه في الحياه

يعني انت ندمان على حاجه في حياتك. حاسس بايه دلوقتي وانت فرحان بابنك. ايه هي الحياه؟


شمس وهو بياخدها في حضنه. الحياه هي اللحظه اللي احنا عايشنها اللي فات خالص ماضي واللي جاي غايب. ليه اشغل قلبي بحاجه غيبه عني المهم اللحظه اللي احنا عايشنها


نجمه. على فكره الكلام دا ليكم اه والله ليكم ايوه انتي او انت اللي بتقرا الحياه هي اللحظه اللي انت عايشها

ايوه انتم فاهمين ان انا مجرد شخصيه غير واقعيه لا فوقوا انا عايشه زي زيكم لكن الفرق ان عالمي غير عالمكم. انتم هتنسوني في يوم من الايام انا وشمس ومدحت وسوزان وزين وزهره ومصطفى وفيروز. هتنسوني لكن اقسم لكم برب العزه اني مش مجرد شخصيه خياليه. انا وكل دول كنا شخصيه حقيقيه بس في عالمنا الخاص.

شمس مش شخصيه وهميه. لا


في الف شمس شخصيه متدينه وذكيه


في الف نجمه طيبه وحب وبراءه


في زهره مشاكسه وغرور وطيبه


في مليون زين عينه زيغه بس جوا حته بيضاء


كل دول والله موجودين في الواقع لكن اللي حصل اننا جمعناهم في أرض الخيال


صحيح مفيش جزء تاني هتقفل ع كدا وانا كان اصدي عن ولادهم بس هي كدا جميله


انتظروني في جبروت عائله الرشيدي

اول بارتين نزلوا

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -