رواية المغرور والدلوعه الحلقه الخامسه والثلاثون للكاتبه ميرو محمد

أخر الاخبار

رواية المغرور والدلوعه الحلقه الخامسه والثلاثون للكاتبه ميرو محمد

رواية المغرور والدلوعه الحلقه الخامسه والثلاثون للكاتبه ميرو محمد

 

#البارت_الخامس_والثلاثون

#المغرور_والدلوعه 

#بقلمي_ميرو_محمد  * عاوزا تفاعل ناااا.ر ونبي *


هو في ايه هنا ....

نظر الكل للخلف بصدمه .

صقر : عمي بابا .

عامر : في ايه انتو متجمعين كلكم هنا وسيبين الشغل .

وليد : اصل ياعمي دا وقت الغدا بتاعنا .

محمود : وحسام سايب المصنع وجاي يتغدا هنا . لاء انتو بتهزرو صح . يلا يااستاذ انت وهي علي شغلكم وكل واحد بعد كده يتغدا في مكتبه .

صقر : احم سمعتو يلا اتفضلو .

حياه : ازيك يابابا . اومال فين ماما .

محمود : حبيبت بابا . ماما راحت الشقه عندكم هتعملكم اكل لحد منروح ومعاها سعاد الشغاله هتساعدها . 

حازم : يعني طنط الهتعمل الاكل الحمد لله. احسن زهقنا من اكل المطاعم والله . 

محمود : طب يلا كله يروح يخلص عشان نروح .

ذهب الكل الي شغله وبسنت راحت مع حازم مكتبو عشان يذاكرو شويا . 

وميار وليد خدها مع عشان يهديها شويه ويشتغل وهي جنبه . 

اما حياه مشيت مع صقر عند المجموعه . 


دخلت حياه الي غرفة المجموعه ووراها صقر . 

صقر : ها يااستاذ اشرف الشباب عاملين ايه .

اشرف : كويسين بس استاذه فاطمه بتجتهد عن الكل بصراحه . 

نظرت حياه الي فاطمه . وجدتها محترامه بحجاب وزوق وهاديه . 

حياه : ازيك يافاطمه .

فاطمه : الحمد لله يااستاذه . 

حياه : دايما ياروحي . ابقي عدي عليا في مكتبي عاوزاكي . 

فاطمه : حاضر .

نظر صقر اليها وقال : شكله في حاجه في دماغك .

نظرت حياه الي هاجر وقالت : اظن انت كنت عاوز سكرتيره علي مكتبك عشان لما حد يكون عاوز يدخل عندك يبقا يستاذن وميطلعش كلام علي ناس وخلاص .

نظرت هاجر بغل الي حياه وقالت في سرها : انا هوريكي مين هاجر .

هاجر : لو مفيهاش مضيقه يااستاذه حياه ممكن اكلم مع حضرتك شويه .

حياه بستغراب من طريقة تغير معملة هاجر : تمام ابقي تعالي مكتبي .  كانت حياه حاسه بصداع ودوخه جامده .

لاحظ صقر ذلك .

صقر : مالك ياروحي انتي تعبانه .

حياه : مش عارفه انا بس دايخه .

صقر : انتي ختي دوا السكر .

حياه : لاء نسيت .

صقر : ليه بس ياحياه قومي معايا قومي . 

قامت حياه وسندت علي كتف صقر . وذهبو الي مكتب صقر .

ابتسمت هاجر بش.ر وقالت لنفسها : وطلعتي مريضة سكر . اتفرجي هعمل فيكي ايه . عشان  تحروجني كده . 


في مكتب حازم .....


بسنت : دا سهل اوي انا كنت ممكن اذاكر لوحدي .

حازم : طب الحمدلله انك فهمتي بسرعه .

بسنت : وهو كان حد قالك اني مبفهمش .

ضحك حازم علي شكل بسنت وقال : زوجة حازم المستقبليه اعقل واحده في العالم .

ابتسمت بسنت علي كلام حازم وقالت .

بسنت : ممكن اسالك سؤل . 

حازم : اكيد اتفضلي . 

بسنت : انت بعد مشوفت البنات في الجامعه محولتش تغير رائيك وتشوف بنت غيري ترتبط بيها .

حازم : ايه كلام دا يابسنت . علي فكره بقا انا عيني مش بتشوف غيرك انتي احلي واجمل بنت . 

وفجاءه جات رساله علي تلفون حازم . وكان مكتوب فيها


 ( عاوزا اكلمك ضروري متتاخرش عليا ونبي ).

شافتها بسنت ودموعها نزلت وقالت : مين دي بقا يااستاذ يامحترم .

حازم : والله انتي فاهمه غلط . 

بسنت : ولا غلط ولا صح . انا هروح اشوف ميار . وذهبت بسنت بغضب من عند حازم .

حازم : اوووووف اوووف . ثم اتصل علي البنت وقال.

حازم : ها ياستي في ايه تاني .

هي : ونبي ونبي الحقني .

حازم : اهدي اهدي في ايه ............


#بقلمي_ميرو_محمد 


دخل صقر بحياه الي مكتبه . وكان محمود وعامر بيشتغلو وبيرجعو الحسابات في المكتب . اول مشافو حياه قامو بسرعه .

محمود : حياه في ايه مالك .

عامر : مالها ياصقر .

صقر : الاستاذه نسيت دوا السكر .

محمود : ليه بس كده ياحياه .

حياه : يابابا والله ....

صقر : والله ايه ياحياه انتي مستهتره بصحتك معرفش ليه . في دواكي الاول وبعدين لينا كلام . 

حياه : في شنطتي . جاب صقر الدوا واخذتو حياه وبداءت ترتاح .

صقر : انا هطلبلك اكل . 

حياه : لاء انا عاوزا اروح تعبانه شويا .

صقر : طب اصبري هخلي وليد يوصلكم انتي والبنات .

محمود : طب يلا ياصقر .

 ودخلت بسنت عليهم بردو .

بسنت : ايه دا في ايه  . مالها حياه ياابيه .

صقر : تعبت شويه عشان مخدتش دوا السكر .

بسنت : ياروحي طب انتي عامله ايه دلوقتي. 

حياه : والله بقيت كويسه اهو .

صقر : بصي وليد هيوصلكم واول متروح تاكلوها لحد ماجي بليل .

محمود : ليه انتو رايحين فين ياصقر .

صقر : العمال في المصنع عاملين إضراب عن الشغل هروح اشوف في ايه .

عامر : طب نروح معاك .

صقر : لاء لاء ماحسام وحازم هيروحو معايا .

محمود : سما هتروح ولا هتروح معاكم .

صقر : لاء هناخدها عشان هي العارفه الورق والشغل هناك هي مرتبه .

محمود : تمام خلي باللك منها . 

صقر : تمام يلا نروح نشوف وليد وميار .....


في مكتب وليد كانت تجلس ميار بحزن وشارده في الفراغ.

وليد: مش هتفكي بقا ياحبيبتي .

ميار : خايفه ياوليد والله . غصب عنى. 

وليد : بس انا جنبك ومش هسيبك وعد .

ميار: ربنا يخليك ليا ياوليد .

امسك وليد يد ميار

وباسها وقال : ويخليكي ليا ياقلب وليد . ثم دخل صقر وحياه وبسنت .شدت ميار ايدها من وليد .

صقر : احنا جينا في وقت غلط ولا ايه .

وليد: اتلم ياض وجاي ليه اصلا .

صقر : قوم وصل البنات عشان حياه تعبانه .

ميار بخضه : في ايه مالك ياروحي .

حياه : مفيش ياقلبي انا كويسه اهو .

وليد : تمام يلا بينا . اخذ وليد البنات وركبو العربيه واتجهو الي الشقه ....


#بقلمي_ميرو_محمد 


واخذ صقر عربيته وحازم وحسام وسما واتجهو الي المصنع .....

وبعد وقت كبير وصلو الي المصنع .

واتجه صقر الي مكان العمال وقال 

صقر : اسلام عليكم ياجماعه .

الكل : وعليكم السلام يااستاذ صقر .

صقر : انا جيت اعرف مشاكلكم واعرف ليه زعلانين وعاملين إضراب .

رائيس العمال راجل كبير اسمو عم فوزي .

فوزي : يابيه احنا ناس علي اد حالنا ولقمة العيش مش ساهله . احنا كنا طلبين زيادة المرتبات شويا .

صقر : بس كده وانا عنيه ليكم .

واحد من العمال رخم كده : وانتو بقا كل شويا تيجو تقولو الكام كلمه دول ومنشوفش منكم حاجه . ولا عشان انتو مش حاسين بلغلابه الزينا .

صقر بعصبيه : وانت بتكلم تكلم بحترام فاهم .

الراجل : انا اكلم زي ماانا عاوز .

حسام : متحترم نفسك ياجدع انت .

الراجل : بس يابابا بس منتو مولدين في بركم معلقه دهب مش حاسين بينا . 

الحج فوزي : مخلاص يابني مش محتاجه الكلام الانت بتقولو دا وبعدين استاذ صقر معتراضش علي الطلبنا . 

صقر : وانت ياراجل ياطيب حد يقدر يقولك لاء . بس في عندي كلمتين هقولهم .

صقر : انا هزود المرتبات وهزود كتير بس لو ملقتش مقابل في الشغل انا هبداء اصفي الناس فاهمين .

الكل : فاهمين يابيه . ثم ذهب صقر الي الخارج هو وحازم وحسام وسما .

سما : صقر انا عاوزا اروح انا تعبت انهارده اوي .

حسام : احم انا هروح اسهر شويا . حازم خدني معاك احسن انا مخنوق .

صقر : في ايه انت وهو . 

حازم : مفيش مخنوق .

صقر : تمام يلا بينا احنا ياسما .

سما : تمام . ونظرت الي حسام .

ذهب صقر وسما الي الشقه وحسام وحازم راحو مكان للسهر الليالي. 


#بقلمي_ميرو_محمد 


وجلس حسام وحازم علي كرسي علي البار . وجاءت اليهم فتيات بلبسهم العا.ري .

البنت : ينفع اقعد .

حسام : طبعا ياعسل حد يطول .جلست الفتاه بجانب حسام .

وفتاه اخره بجانب حازم . 

وفجاءه جيه شب وشد ايد الفتاه البجانب حسام .

البنت : وسع كده سيب ايدي . وهنا اتدخل حسام .

حسام : هو انت مش شايفها اقعده مع راجل .

الشاب : لاء مش شايف . وابعد عن وشي بقا .

حسام : ابعد عن وشك لاء دا انت شكلك عاوز تتربه . وبداء الشجار بنهم وتدخل حازم . ولاكن الشاب كان اقوي منهم بكتير وفجاءءءه بووووووم ......


ياترا حصل ايه وهيحصل ايه هنعرف البارت الجاي .

وايه السر المخبي حازم . 

والايام الجاي هيحصل ايه فيها .


(عندي ليكم خبر حلو دا مش البارت الاخير والروايه هكمل فيها احداث تانيه )

شاهد 👈(الحلقه السادس والثلاثون) 

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -