روايه حياه الفصل الثالث عشر 13

أخر الاخبار

روايه حياه الفصل الثالث عشر 13

دار الروايه المصريه

روايه حياه الفصل الثالث عشر 13

روايه حياه الفصل الثالث عشر 13


مرت ساعه تتلوها اخري واخيرا خرج الطبيب من غرفه العمليات....اسرعت إليه ميران وهشام
ميران بدموع:حياه عامله اي
الطبيب:ربنا كاتبلها هي والجنين عمر تاني الحمد لله قدرنا نوقف النزيف هي دلوقتي ف العنايه المركزه وبكره هننقلها غرفه عاديه بس لازم جوزها يجي علشان هيحصل تحقيق 
جلست ميران علي الكرسي تحمد ربها وبجانبها هشام
هبت واقفه:انا ماشيه
هشام:ماشيه ع فين
ميران:هروحله ولو سمحت ي هشام مش عايزه اعتراض......نظرت حولها وجدت الخادمه مازالت موجوده امسكتها من يدها ومشت بدون ان تتحدث
زينب بخوف:بالله عليكي ي ست ميران متجيبي سيرتي
ميران بحده:هتحكيله كل حاجه ومش عايزه اسمع صوتك لحد م اوصل
*****
كان يجلس بمكتبه عينيه حمراء من شده الغضب اسئله تدك عقله لماذا خانته؟....الم تكن تحبه من البدايه؟اذن لما فعلت هذا به؟
امسك عقله بشده يحاول اخراج هذه الاسئله التي ستصيبه بالجنون 
سمع صوت صراخ يأتي من الخارج
فتح الباب وجد ميران فوق سالي وتضربها بكل ما اوتيت من قوه
صرخ بغضب:انتوا بتعملوا اي
رمتها علي الارض وقفت نظرت له بغضب لتصرخ بغضب مماثل:آسر بيه كويس انك هنا 
آسر:عايزه اي ي ميران
ميران:وهعوز اي من واحد زيك شويه زباله قدروا يضحكوا عليه ثم نظرت لسالي واكملت مش كدا ي سالي ولا اي
سالي بخوف:كدابه متصدقهاش ي آسر والله انا
آسر بحده:ميران قصدها اي ي سالي
اشارت لزينب:زينب هتقولك كل حاجه.....اتكلمي ي زينب ومتخافيش اختك محدش هيقدر يقربلها
اومأت زينب وبقلب يرتجف خائف مم سيحدث بدأت في قص كل ما حدث........
والله ي آسر بيه كنت رافضه بس هي هددتني انها هتاذيلي اختي ابوس ايدك سامحني والله غصب عني

لا يستوعب مما يحدث حوله هوي علي المقعد بجانبه يُعيد كلمات زينب يحاول جمع افكاره ولكن دون جدوي
ميران بحده:الدكتور لما شاف حالتها عمل بلاغ بالاعتداء والشرطه زمانهم في المستشفي دلوقتي
آسر بإرتجافه تعصف بجسده:ح حياه ف مستشفي اي
ميران:مستشفي......
نظر لسالي التي كانت تقف جسد بلا روح وعيون متسعه من الخوف لو كانت النظرات ذات تأثير لأُحرقت في مكانها
آسر:غلطتي غلطه عمرك ي سالي وديني لندمك ع اليوم اللي انولدتي فيه 
اشار لحارثين ضخام البنيه:خدوها ع المخزن وساعه الاقي ناديم متكتف جمبها
قال كلماته وخرج مسرعا هو وميران قاصدين المشفي
وبعد وقت قصير كانوا ف المشفي امام غرفه حياه
وجدت الدكتور يخرج من غرفه حياه لتسرع إليه ميران
ميران:فاقت ي دكتور ولا لسه
الطبيب:فاقت من نص ساعه وبياخدوا اقوالها جوا
نظرت ميران لآسر بكره الذي كان يقف يستند للحائط ودموعه تسيل
بعد عدة دقائق خرج الشرطي ومعه هشام
ميران:انت كنت معاهم جوا؟!!
هشام:ايوا....مكنش حد موجود ومينفعش تفضل لوحدها
ميران:وطبعا مرضيتش تقول اسم آسر صح
هشام:قالت انها وقعت من علي السلم لوحدها
ميران:صحبتي وعرفاها رغم اللي عمله مرضيتش تأذيه....انا هدخلها
فتحت الباب وجدت حياه نائمه وتبكي بصمت اسرعت اليها ضمتها ليرتفع صوت شهقاتها وتشاركها ميران البكاء
ميران بدموع:اهدي ي حياه متعيطيش والنبي
وضعت يدها علي بطنها بخوف
ميران مسرعه:متقلقيش البيبي بخير الحمد لله......اآسر برا
حياه:انا مش عارفه اي اللي حصل ي ميران بس والله م خونته
اخبرتها ميران ما حدث
اغمضت عينيها بألم:دا حتي مسألنيش محاولش يفهم ولا يفهمني لو سمحتي ي ميران متخليهوش يدخل الاوضه مش عايزه اشوفه
ميران:اللي يريحك ي حبيبتي هتفضلي هنا لحد م الدكتور يسمحلك بالخروج وبعدين هنروح شقتنا
حركت حياه رأسها بمعني لا
ميران بدهشه:انتي عايزه ترجعيله!!!!
حياه:هسافر
ميران:تسافري تروحي فين ي حياه
حياه:هرجع شغلي ف امريكا تاني ....كادت ميران ان تعترض:متحاوليش ي ميران دا قراري ومش هتراجع عنه بس محدش هيعرف غيرك
ميران:طب ليه هتبعدي عني ي حياه
حياه:هنتكلم ع طول صدقيني لو قعدت هنا ثانيه واحده هموت مش هقدر استحمل....بدأت دموعها بالسقوط لتكمل:انا ماسكه نفسي بالعافيه مش عايزه انهار مش عايزه افقد اعصابي لو سيبت نفسي للحزن هموت وهقتل روح لسه مشافتش الدنيا
احتضنتها ميران واخذت تربت علي ظهرها بحنان:خلاص ي حبيبتي اعملي اللي يريحك وانا هكون معاكي ف اي قرار تاخديه
حياه:مش عايزه حد يعرف ي ميران متقوليش لحد ولا حتي هشام
ميران:حاضر بس هتسافري امتي
حياه:بكره الصبح همشي لتكمل بكسره :عايزاكي تجيبيلي هدوم لتقول بسخريه مكنتش متوقعه ابدا انه هيجي يوم واتلف بملايه
ميران:حاضر ي حياه بس دلوقتي ارتاحي ونامي
اومأت حياه برأسها ونامت ودثرتها ميران بالغطاء وخرجت
وجدت آسر يهم بدخول الغرفه
ميران بحده:حياه نامت ومش عايزه تشوفك ياريت تقدر دا وتبعد عنها
لم يستمع لها وقام بفتح الباب
يتبع...........

شاهد 👈 الفصل الرابع عشر والاخير


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -