روايه احمد وياسمين الفصل السادس 6
الفصل6
خرجت ياسمين من المستشفي وذهبت مع والدها وشقيقها الي المنزل دلفو الي الشقه ليجدو الام وبتول جالسين ف انتظار مجيئهم نهضو تجاه ياسمين ليرحبو بعودتها
الام بدموع فرحه.حمدالله ع سلامتك ياقلب ماما وحشتيني...وضمتها الي صدرها...عامله ايه دلوقتي ياحبيبتي
ياسمين انا بخير ياماما انا بقيت كويسه
بتول.يارب ياحبيبتي تفضلي كويسه ع فكره ورد نايمه جوه ف اوضتك رافضه تروح لابوها وكل شويه تعيط وتقول ماما والله لو امها عايشه البنت مكنتش اتعلقت بيها زي ماهي متعلقه بيكي كده
الاب.تعالي ياحبيبتي اقعدي ارتاحي شويه ع الكرسي ده
جلس الجميع....
الام.هقوم انا احضر الاكل ع السفره يكون غيرتي هدومك ياياسو ماشي
ياسمين.لا ياماما كلو انتو انا عايزه ارتاح وانام شويه وبعدين لما اقوم هبا اكل انا لسه مش عندي نفس
الام.بس يا حبيب...قاطعها الاب.مفيش بس ياام محمد سبيها دلوقتي متغصبيش عليها خشي ياحبيبتي اوضه اخوكي نامي وارتاحي شويه متدخليش اوضتك الاورد تصحي ومش هتسيبك تنامي
ياسمين بتفهم وهي تنهض.حاضر يابابا عن اذنكم...ذهبت ياسمين الي الغرفه وغلقت الباب خلفها
الام بخوف وبكاء.انا خايفه ع بنتي ياحاج انا مطلعتش من الدنيا دي غير بيها وباخوها محلتيش غيرهم ياخويا
الاب.اهدي ياام محمد بنتك كويسه متقلقيش
محمد.امال الاستاذ جوزها كان عايزك ليه يابابا
الاب. عايزنا نتوسطله عند اختك انها تديله فرصه اخيره وتسامحه
محمد نهض بعصبيه من مكانه....ايييييه دا بيحلم والله حتي لو هي عايزه تديله فرصه انا اللي هقفلها المرادي سلام..تركهم محمد وذهب الي شقته وغلق الباب خلفه بشده
الام بقلق.قومي قومي يابتول يابنتي ورا جوزك الحقيه شوفيه وهديه شويه
بتول.حاضر ياطنط عن اذنكم
وذهبت بتول خلف زوجها
الام.انتا ايه رايك ياحاج ف موضوع انها تسامحه ده
الاب.الواد شكله يصعب الكافر ياام محمد وصعبان عليا منظره ده بس القرار قراها انا هنفذ وعدي ليه ومليش دعوه باختيارها توافق ترفض اللي يريحها هي
في الشقه الاسفل من شقه والد ياسمين شقه شقيقه محمد الذي توافاه الله هو وزوجته في حادث اثناء ذهابهم لحج بيت الله الحرام..حيث يعيش في هذه الشقه اسلام ويارا...دلفت يارا الي اسلام
يارا.اسلام اسلام
(اسلام.فيه ايه يابنتي مالك سرعتيني
يارا فتاه ذات ال17عام فتاه جميله ذات شعر كيرلي ذهبي وعينين خضروتين وقصيره قليلا
اسلام. شاب32عام مهندس طويل قليلا يمتلك نفس عينان شقيقته مفتول العضلاات )
يارا.ياسمين رجعت من المستشفي كنت لسه نازله من عندهم طلعت اسال عليها عمو احمد قالي انها طلعت من المستشفي النهارده بس دخلت ترتاح شويه اه وبيقولك احنا هنتعشو مع بعض سوا بكره
نهض اسلام من مقعده واخذ يتذكر زهرته حبه الوحيد منذ الطفوله
في المساء في شقه الحاج احمد يجلس والد ياسمين و والدتها وياسمين ع طاوله الطعام لتناول وجبه العشاء
ياسمين.الحمد لله شبعت تسلم ايدك يامامتي
الام.بس يابنتي انتي مكلتيش كويس واكل زي ماهو
ياسمين.صدقيني كلت الحمد لله
الاب.خلاص ياام محمد قومي انتي شيلي الاكل واعمليلنا حاجه نشربها انا عايز ياسمين ف موضوع
الام.حاضر ياحاج
الاب.تعالي ياسمين نقعد ف الصالون ولا اوضتك نتكلم فيها
ياسمين.حاضر يابابا
الاب.تعالي اقعدي
ياسمين وهي تجلس.حاضر يابابا خير فيه حاجه
الاب.خير يابنتي...بصي احمد كلمني وقالي اني اتوسطله عندك تديه فرصه اخيره هو ندمان قوي ع اللي عمله معاكي وعرف غلطه
ياسمين.وانا مش عايزه ارجعله يابابا انا عايزه اطلق
الاب.انا بقول يابنتي تقعدي معاه وتسمعيه يمكن تسامحيه وتديله فرصه تانيه
ياسمين.لا يابابا انا اخدت قراري مش هرجع ولو مكنش هيطلقني بالادب والزوق هرفع قضيه خلع واخلي منظره زباله قدام الجيران وزمايله ف الشغل
الاب.يابنتي انتي عمرك ماكان قلبك قاسي كده طول عمرك حنينه ع الكل ايه جرالك طيب عشان خاطر بنته اللي متعلقه بيكي وخراب البيوت مش بلساهل كده اهدي كده وفكري يوم اتنين اسبوع
ياسمين.انا مش هرجع ف قراري يابابا ولو كان ندم واتعلم غلطه قيراط انا ندمت وعرفت غلطي وندمي مليون قيراط الكل كان رافض الجوازه دي عشان هو ارمل وعنده طفله بس انا حبيته من كل قلبي كان هو اول حب ف حياتي عاملته بحب وحنيه وبما يرضي الله وعارضت الكل عشانه واتجوزته وقدرت ظروفه اللي بيمر بيها وفاه مراته وبعدها بشهر وفاه امه راعيته وراعيت بيته وبنته وفلوسه اللي كانت مراته الاولي مفعكشاها يمين وشمال لميت عليه وبقا عنده حساب ف البنك باسمها وفيه مبلغ وقدره وقفت جنبه وسندته رغم انه كان بيجرحني ف مشاعري لما كان يقولي ايه حبيبتي وحشتيني ياايه كان بيعملني اكني ايه حبيبته مراته ام بنته مش ياسمين اللي ضحت بحجات كتير ووقفت قدام اهلها عشانه وافقت اني اتجوز منغير فرح ومنغير فستان ابيض ولا ميك اب ولا سيشن زي البنات ووافقت انه يكتب كتابنا ف الشقه وياخدني ينزل شقته وافقت ان يوم جوازي البس عبايه سوده عشان الظروف اللي بيمر بيها بخصوص وفاه امه
ومراته عشت استحمله وادي نفس امل انه هيتغير كان يمد ايده عليا ويجرحني بكلامه واقول هيصالحني او هيعتذرلي لكن لا كان بيتمادي فيها ويفضل زعلان لحدمااروح انا اراضيه رغم غلطه هو كان بيعاملني اكني روبوت ملهوش احساس يديله اوامر تتنفذ وبس مش مهم انا اهملت دراستي عشانه مقدرش اي حاجه من اللي عملتها عشانه وجاي بعد كل ده يقولي اسامحه وديله فرصه تانيه دا يبا بيحلم ودا يبا انا معنديش دم ولا احساس ولا كرامه ملعووون ابو الحب اللي يذل ويدوس صاحبه ملعون ميت مره انا الحب اللي حبيتهوله اتحول اضعاف الاضعاف كره ليه معتش طيقاه من فضلك يابابا تكلمه دلوقتي وتقوله اني عايزه اتطلق ومتخليهوش يحاول تاني معايا اني ارجعله وربي لو طلع نحيه هنا لبلغ عنه البوليس واطلع التقرير الطبي بتاع حالتي واوديه ف داهيه ويبا زي ماكنت انا سبب ف شهرته وتكبير مركزه واسمه ف السوق هبا انا سبب فضيحته برده انا لحد دلوقتي مش عايزه اضره عشان عامله خاطر للست امه اللي كانت معتبراني بنتها وتعتبر هي اللي مربياني عن اذنك يابابا انا هذخل اوضتي وياريت يابابا ورقتي توصلي خلال يومين تلاته
ذهبت ياسمين من امام والدها ودلفت الام الي الغرفه
الام.ها ياحاج رسيتو ع ايه
الاب. عايزه تتطلق.....
مشاهده 👈 الفصل السابع
اكتب تعليق برايك هنا