روايه يوم ملوش اخر الفصل الثاني 2 بقلم عمرو راشد

أخر الاخبار

روايه يوم ملوش اخر الفصل الثاني 2 بقلم عمرو راشد

 

روايه يوم ملوش اخر الفصل الثاني 2 بقلم عمرو راشد

روايه يوم ملوش اخر الفصل الثاني 2 


اقلعي يا عروسة 

= اقلع ايه يا راجل انت ، انا راجل زيك هو انت شاذ ولا ايه

أنتي هتبدأي حركاتك دي من دلوقتي ولا ايه

= حركات ايه ياعم ، انا راجل زيك والله ما ينفع اللي بتقوله دا

" طبعا انا مروحتش بالسرعة دي ، لا دا حصل قبلها في الفرح حاجات كتيير زي ان المأذون قال 

يابنتي لو حد غصبك تتجوزي قولي بس بلاش الكلام اللي بتقوليه دا ، عيب يابنتي

" كنت بسمعله ولفت انتباهي واحدة جاية تجري عليا وشدتني من ايدي بقوة 

مالك يابت في ايه

= انا اللي مالي برضو ، انتو اللي مالكو ، انتو مين اساسا ، انا معرفش حد فيكو ولا اعرفك انتي كمان

لا بقولك ايه يا عين امك الجو دا تعمليه على العريس الاهبل اللي قاعد برا دا إنما انا امك ، فاهمة ولا مش فاهمة

= أولا انا امي ماتت من سنتين ، ايه رأيك بقا

أنتي بتدعي عليا يا اسماء

" فجأه الست بدأت تعيط

ليه يابنتي انا عملتلك ايه ، هو انا غصبتك عليه ، هو مش دا وائل اللي كنتي هتموتي وتتجوزيه 

" حسيت بالندم من طريقة كلامي اللي لازم تكون هادية شوية بس برضو انا مش فاهم

انا اسف بس انا معرفش حضرتك والله ، انا مش أسماء ، انا جاي هنا بالغلط

= انتي برضو بتتكلمي بصيغة ولد ، طب تعالي معايا

" وقفتني قدام مراية وشوفت نفسي ، عروسة ايوا فعلا عروسة ، يعني انا بنت وهما فعلا مش بيكدبو ، لابس او لابسة فستان ابيض وحجاب كامل ، انا مش عارف انطق ، مين اللي في المراية دا ، دا مش انا ، فين يحيى ، يارب ان شاء الله يكون كابوس ، انتبهت على صوت الست اللي بتقول انها امي

ايه رأيك دلوقتي يا اسماء ، صدقتي ولا لسة

= صدقيني انا مش البنت اللي في المراية دي ، انا ولد واسمي يحيى

استغفر الله العظيم ، انا استحملت كتير الهبل دا وكفاية بقا لحد كدا ، بقولك ايه يابت انتي هتخرجي دلوقتي وتخلي الجوازة الزفت دي تعدي

= لا مش هخرج و اعملي اللي تعمليه بقا

طب صارحيني يا حبيبتي دا انا امك حبيبتك ، هو في حد ضحك عليكي او عمل معاكي حاجة يعني..

= انتي بتقولي ايه يا ست انتي ، انا راجل و راجل أوي كمان

لا دا أنتي زودتيها بقا والظاهر ان الذوق مش نافع معاكي ، اطلعي قدامي 

= طب نستنا شوية

قدامي يابت

= طب اشرب كوباية المية اللي هناك دي 

اشربيها في بيت جوزك يا حبيبتي

" خرجنا و امي عرفت تصلح الموقف لما قالت

معلش يا جماعة العروسة مكسوفة شوية ، دلع بنات بقا هيهيهي

" لازم تكون فاهم ان معنديش حل غير اني اسكت ، انا متكتف ولو جريت انا حتى مش عارف هروح فين ، قررت اني اسكت ، وفعلا انا واللي بيقولو عليه عريسي روحنا بيتنا ، دخلنا اوضة النوم

مبروك يا حبيبتي

= حبيبي الله يخليك

ان شاء الله اعمل كل حاجة واسعدك 

= ربنا يديك طولة العمر يارب

انتي كل حاجة حلوة في حياتي ، كنت هموت لو متجوزناش

= الحمدلله قدر ولطف

وماصدقت جات اللحظة دي

= ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها

طب مش هتقلعي بقا يا عروسة

= اقلع ايه يا راجل انت ، انا راجل زيك هو انت شاذ ولا ايه

أنتي هتبدأي حركاتك دي من دلوقتي ولا ايه

= حركات ايه ياعم ، انا راجل زيك والله ما ينفع اللي بتقوله دا

يا اسماء راجل ايه بس ، دا أنتي ست الستات ، بطلي الحركات دي

= اقسم بالله يا راجل انت لو ما بعدت عني ل هكون رامية نفسي من الشباك 

حاضر حاضر اهدي بس ، انا هخرج انام برا النهاردة ، تصبحي على خير يا حبيبتي

" خرج وسابني ، فضلت قاعد مش عارف اعمل ايه ، جيت اغير هدومي ولسة بقلع الفستان وشوفت ، يااادي المصيبة لا فعلا جسم بنت ، يارب انا ايه اللي انا فيه دا ، قعدت افكر كتير لحد ما النوم غلبني ، بس صحيت تاني يوم على صوت حد واقف جنبي وبينادي عليا ، فوقت لقيت كوباية على الكومدينو اللي جنب السرير 

اسماء ، يا اسماء

" قومت بسرعة و انا رافع الكوباية في وشه وبقوله

ابعد عني متقربليش

= في ايه اهدي ، أهلنا برا وعايزين يطمنو عليكي

خلاص انا جاي ، احم اقصد انا جاية ، اتفضل انت دلوقتي 

" أهل مين دول ويطمنو على ايه ماهو محصلش حاجة ، هو ايه اللي هيحصل اصلا ، مالك يا يحيى انت هتتجنن ولا ايه ، انتو رجالة زي بعض يعني مينفعش يحصل حاجة أصلا ، فتحت الدولاب بسرعة ملقتش اي حاجة البسها ، كلها حاجات مليانة ريش و ترتر ، بصيت على هدوم وائل والحمدلله وزنه كان قريب من وزني ، لبست من عنده تيشرت وبنطلون وخرجت ، اول ما شافوني اتصدمو بما فيهم وائل

مالكو يا جماعة في ايه

" امي اتكلمت وقالت

ايه يابنتي اللي أنتي لابساه دا

" وائل ساعتها انقذ الموقف وقال

معلش يا امي اصلها حابة انها تلبس لبسي وتشاركني في كل حاجة 

" قعدت جنب واحدة برضو معرفهاش وكانت كل شوية تبصلي وتضحك لحد ما لقيتها بتقول بصوت عالي

ما تيجي يا اسماء وتورينا الشقة

= اسماء دا اللي هو انا

اه أنتي يا حبيبتي 

= اه طبعا اتفضلو

" امي جت معانا هي كمان ، دخلنا اوضة النوم

ايه رأيك يا ماما ، تعالي بقا نتفرج على المطبخ

= مطبخ ايه وحمام ايه ، انا عايزة اعرف حصل ايه امبارح

حصل ايه

= يابنتي امبارح كانت ليلة دخلتك ، احكيلي انا امك متتكسفيش

محصلش حاجة

= ينهار اسود محصلش حاجة ازاي 

" ساعتها فهمت انا قولت ايه بالظبط ، انا بالمعنى الحرفي كدا انا عكيت الدنيا ، انتهزت فرصة اني سمعت جرس الباب وجريت بسرعة من قدامها وهي واقفة تخبط كف على كف ، فتحت الباب لقيت..

ناردين

= صباحية مباركة يا عروسة!
             شاهد 👈 الفصل الثالث 

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -