روايه غرام الأكابر الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم منال عباس

أخر الاخبار

روايه غرام الأكابر الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم منال عباس

 

روايه غرام الأكابر الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم منال عباس

روايه غرام الأكابر الجزء الثاني الفصل الثالث 3 

#غرام_الاكابر بقلم #منال_عباس

الجزء الثانى _ سكريبت 3

يستكمل حسن حكايته بالماضى فهو يريد أن يخلص ضميره من ابنه اخيه غرام 
انصدمت أن اللى حبيتها حب عمرى خلاص هتكون لراجل تانى ..تعبت كتير واتوسلت ليها ...بس هى رفضت خليت والدتك تتدخل ولكن 
هى كانت مصممه طبعا انا بالنسبه ليها أقل منها هى كانت متعلمه وانا يا دوب بفك الخط ... وفعلا تم زواجها وسافرت هى وزوجها ..بقلم منال عباس 
الست دى تبقي : خالتك يا غرام ..
ولما عرفت أن والدتك توفيت جات وكانت عايزة تاخدك معاها ..بس انا كان شيطانى وقتها غالبنى 
وحبيت ارد ليها جزء من الوجع ورفضت وطردتها 
وبعد اتجوزت شاديه علشان تاخد بالها منك ..
انا عارف انى غلطت يا بنتى يا ريت تسامحينى 
تذكرت غرام ذلك الكابوس .وان والدتها أخبرته أنهم سامحوا عمها حسن ..إذن ذلك كان رؤيا وليس حلما 
قامت غرام بعيونها الدامعه فهى تعلم أن عمها يحبها بالرغم من الحياة القاسيه التى عاشتها معه إلا أنه كان طيب القلب معها ..
قامت واحتضنته مسمحاك يا عمى ...
بس خالتى تبقي مين واسمها ايه وسافرت فين 
عاصم : أهدى يا غرام وهنعرف كل حاجه 
وأخذ يدها واجلسها بجانبه ..بقلم منال عباس
حكيم : انت غلطت يا حسن بس ربنا غفور رحيم وكويس انك اعترفت بخطأك....
حسن : انا فعلا ندمان انى حرمتك من خالتك 
غرام : اسمها ايه يا عمى 
حسن : اسمها حسناء
غرام : وسافرت الكويت ؟!!!
حسن : وانتى عرفتى ازاى !!!
غرام : يعنى احمد اللى عملت ليه العمليه النهارده يبقي ابن خالتى ...
عاصم : فى ايه يا غرام فهمينا ...
غرام : فى شاب مصرى اللى كلمتك عنه النهارده رجع من الكويت علشان العمليه 
عاصم : هو اى حد يرجع من الكويت يبقي هو ابن خالتك !!
غرام : لا مش كدا .بس انا حسيت انى اعرفه من زمان ثم إن والدته كلمتنى النهارده علشان تشكرنى 
 وقالت اسمها حسناء ....
انقبض قلب حسن بالرغم من مرور تلك السنوات إلا أنه لازال يحبها ....
عاصم فهو يخاف على حبيبته من اى مفاجئه 
عاصم : طيب أهدى ومن الصبح هكون معاكى 
هند فى نفسها : ياريتها كانت وافقت بيك يا بابا كان زمان حالنا افضل من كدا لتذكرها خيانه والدتها ....
هند : يلا يا بابا علشان الوقت اتاخر 
ادهم واسد : خليكى معانا النهارده يا طنط 
هند : هجيلكم مرة تانيه يا حبايبي .بس علشان علاج بابا فى البيت ..
واستاذنوا وغادرا حسن وابنته ...
حكيم : الدنيا دى فعلا صغيرة .....
تتصل رغد على هاتف عاصم 
عاصم : رغد حبيبتى اخبارك واخبار البنات الحلوة 
رغد : بخير الحمد لله ...
اخبار بابا ايه واحشنى 
عاصم : بابا كويس وبيسلم عليكى 
رغد بتلعثم : كنت عايزة اكلمك .اصل ...عاصم اسمعنى ....
عاصم : فى ايه يا رغد ..اتكلمى مالك 
يوسف مزعلك ولا ايه ..
رغد : لا ابدا ..بس اونكل مراد كلمنى وعايزنى اتوسط ليه علشان رامز خرج من السجن وعايزك تتصالح مع رامز ولم تكمل حديثها ليعلوا صوته 
عاصم : الحيوان دا مش عايز اسمع اسمه تانى 
لتنهض غرام بسرعه 
غرام : مالك يا عاصم فى ايه 
عاصم : اقفلى يا رغد دلوقت 
واغلق الهاتف 
حكيم : أهدى يا عاصم الدنيا ما تتاخدش كدا ...
عاصم بعصبيه اكبر ...حضرتك ناسي عمل ايه مع غرام ....
حكيم : لا مش ناسي بس أهدى 
غرام : فعلا أهدى يا عاصم ومحدش هيجبرك على حاجه ...
ادهم : ممكن نعرف ايه حكايه رامز دى 
احنا كبرنا ومن حقنا نعرف 
غرام : مش وقته يا ادهم ويلا اطلعوا كل واحد على اوضته ...
حكيم : ربنا يهديك يا ابنى 
وذهب لحجرته .......
دائما يمسك عاصم بيد غرام
ولكن فى هذا الوقت العصيب وكأن الحلم يفسر نفسه والتحذير من الوقوع في البئر ..
تمسك غرام بيد عاصم ليصعدوا إلى حجرتهم
يدخل عاصم السرير. ومزاجه سئ ويمسك كتاب ليقرأه يحاول أن يشغل تفكيره بأى شئ
أما غرام أخذت ملابس من دولابها ودخلت الحمام لتأخذ شاور كى تزيح تلك الأفكار من راسها 
وتقرر أن تنسي عاصم اليوم تلك الأحداث الكثيره 
لترتدى لانجيرى اسود قصير يبرز مفاتن جسدها الابيض . .وتفرد شعرها وتتعطر بعطرها المميز لعاصم ..وتضع مساحيق التجميل لتزداد أكثر فتنه ...وتخرج لعاصم 
الذى ينظر إليها بذهول من شده جمالها ..
عاصم : ايه الجمال دا كله يا غرامى لتقترب منه غرام بدلع وتجذبه إليها ...
وتشغل اغنيه ام كلثوم الف ليله وليله
وتتراقص على انغام تلك الاغنيه 
عاصم بضحك : عارفه يا غرام لو انا مش عارفك وعارف انك دكتورة مشهورة كمان ..كنت قولت عليكى رقاصه نمبر وان ..
لتضحك غرام 
غرام : المهم عجبتك 😉😉
عاصم بحب وقد وصل لذروة اشتياقه واثارته 
دا انتى عجبانى اوووى ويجذبها إلى سريره ليسكن الديك عن الصياح ويبدأ الكلام غير المباح 🤫🤫🤫🤫 وقدرت غرام تنسي زوجها مشاكله وتخرج نفسها هى الأخرى من بوتقه التفكير ....

          فى صباح يوم جديد ومع اذان الفجر
تستيقظ غرام وتوقظ عاصم لأخذ شاور والتوضأ
وتيقظ أبنائها كى يصلوا جماعه ..
عاصم بحب : عارفه يا غرام انتى اكبر نعمه ربنا اديهالى ...بحس انى ابنك وانتى بتصحينى للصلاة وعودتى اولادنا على الصلاه ودى اكبر نعمه والفضل يرجع ليكى..
غرام : ربنا ديما بيوهبنا الخير ومغرقنا بنعمه ..اقل حاجه نشكره والصلاة هى الشكر لله
عاصم :ربنا يديمك علينا نعمه ....
غرام : ربنا ما يحرمنا منك يا قلبي
        عند مراد 
يسمع مراد صوت فتح باب الفيلا
مراد بعصبيه : كنتى فين يا شمس كل الوقت دا وتليفونك مغلق ..
شمس وهى تترنح : هو ليه شايفنى طفله ..انا خلاص كبرت وحرة فى تصرفاتى .....
مراد بعصبيه : انتى اتجننتى يا شمس بتردى عليا 
شمس : محدش ليه دعوة بيا وانا حرة 
لم يتحمل مراد ردود ابنته عليه ليقع مغشيا عليه 
شمس بخوف : بابااااااااااا ..........يتبع
              شاهد 👈 الفصل الرابع 

#غرام_الاكابر  

بقلم #منال_عباس


تعليقات
تعليق واحد
إرسال تعليق
  • غير معرف 3 أغسطس 2022 في 8:12 ص

    جميله جدايتبع

    إرسال ردحذف



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -