رواية لمة عيلة الفصل الثالث عشر 13
إحنا اتفقنا تكوني محامية زي عمو عمر .. لا لا هتكوني أحسن منه و هو موافق .. بس علشان تكوني محامية اتكلمي .. أنا عارفه إنك هتتكلمي لأنك مش هتستسلمي
تسنيم: ماما فرح ..
ماما :...
( صلوا على النبي
#لمة_عيلة
#البارت_١٣
تسنيم بسعادة: مااااما بصي شوفى..
ماما ب استغراب: آشوف أيه ي تسنيم؟؟
تسنيم بسعادة: فرح ي ماما ، فرح بتحرك شفايفها ... ماااما فرح هتتكلم
ماما بدموع السعادة: يااارب ي تسنيم ،أيه بقا شكلك مش عايزة تكوني محامية صح ولا إيه!؟
فرح هزت رأسها بالنفي : للل**
ماما بسعادة و حب: اه كملي شاطرة هااا قولي لا هكون محامية شااطرة ردي عليا
فرح : فضلت تحاول كتير فى إنها تطلع الكلمة لكن معرفتش
ماما : الراجل ده بيبع حاجه بتحبيها اووي ي فرح.. إحنا كنا بنجيبها وأنتِ صغيرة فاكرها لأنى نسيت إسمها
فرح بتنهد بدأت تحاول تتكلم : أأاا دا غ**ل بن***اات
تسنيم بصوت عالى و سعادة :اه ي ماما غزل البنات يلا بقا عايزين منه
ماما حضنت فرح و طلعت الفلوس: مين بقا هيروح يشتري هاا ..
تسنيم: فرح يلا نشتري
فرح : أأااه
تسنيم: أنا إللى هاخد الفلوس
فرح : لااااا .أنا صغيره
(ماما بان فى عينها السعادة ما هى اكتر حد بيحبنا و بيدعمنا و بيخاف علينا )
ماما بضحك : والله فعلاً حاسه إنى قاعده وسط أطفال مش بنات فى ثانوية
تسنيم بضحك : إحنا لسه صغننين
ماما : يااما نفسي تكبروا و تدخلوا الجامعه بقا
تسنيم: ياارب
( راحنا اشترينا غزل البنات ، بجد كان طعمه حلو اووي و كأن نفسي آكله من زمان و فضلت أنا و فرح نتخانق علشان مين ياخد أكتر، كنت عايزه استفز فرح علشان تتكلم ما هو أنا وحشني صوتها اووي ،و فضلت استفزها وقت طويل لحد ما نطقت أخيرا وقالت بعصبية
فرح : ما**ما سكتي تس**م
ماما بكل سعادة: ضربتني هى مش مصدقة أصلا ان خلاص فرح أتكلمت و قالتلي تسنيم إياك ِ ترخمي على الصغنن قلب ماما
فرح : حضنت ماما و هى بتقول بح**بك
تسنيم: ماما خالى بيتصل يلا علشان نرجع
(ماما بسرعة اتحركت من مكانه وقالت
ماما : يلا علشان نرجع كله هيكون مبسوطة اووي ب فرح
*** فى البيت ***
خالى بعصبية: كنتوا فين لحد دلوقتى و لوحدكم؟
تسنيم: فيه حاجه أهم من كله ده
خالى ب استغراب: أيه؟
فرح : ااانا
( كله حضن فرح بسعادة)
خالى : اتكلمت إزاى؟؟
يمني : الدكتور قال الحاله بتتأخر ؟؟! إزاى اتكلمت
إسراء: لا لا أنا مش مصدقة ، إللى سمعته ده صح .. طب عايزه إسمع إسمي منك ييلا بقااا
فرح : اج*مل سو
إسراء: فضلت تحضن فى فرح من السعادة
ماما : ياااها وحشني النوم أوي دلوقتى أقدر أدخل أنام
فرح: تصب*حي علي خي*ر
ماما : بحبكم اووي يلا ادخلوا ناموا بقا
( دخلنا ننام و فعلاً كنا أول يوم ندخل علشان ننام و إحنا مرتاحين و فضلنا نتكلم لحد الفجر و إحنا مش عارفين ننام من الفرحه و أفتكرنا بابا و بدأنا نقول على أحلامنا و ان كل واحده هتحقق حلمها لحد ما النوم غلب علينا و نمنا )
** تانى يوم**
إسراء: يمني مالك مبسوطة كده ليه؟؟
يمني بسعادة : يييي اسكتي نسيت أقولك إللى حصل النهارده
تسنيم : و آيه بقا إللى حصل؟؟
يمني : فين فرح ؟؟
تسنيم: كانت مع ماما بتعملها علاج طبيعي
إسراء بضحك: كنا جبنا سيرة حاجه حلوه ،اهى جات
فرح : بتتكلموا..عليا؟
تسنيم: اثثثث المهم عايزين نعرف أيه إللى حصل ي ست يمني ؟؟
يمني : كان فيه ولد ماشي ب العربية و مش محترم ولا حد عرف يربيه ، دخل بالعربية فيه
تسنيم: وأنتِ سكتي ؟؟
إسراء: دي عبيطة مش بتعرف ترد
تسنيم بضحك: ما أنا عارفه إنها زيك
يمني : للللا المره دي بقا رديت ، لانه كان هيدوسني بالعربية لا وكمان مش عاجبه
فرح : هاا.. وعمل..تي أيه ؟
يمني : نزل من العربية بعد ما كان خلاص دخل فيه ، قولتلوا بقا أنت أعمى مش بتشوف هو أنت محدش علمك السواقة لما أنت مش قد السواقة بتجيب عربية ليه ؟؟
تسنيم: لا لالا ، أنا مبهورة بيكِ بجدد عااش
يمني نطت من السعادة: يعني أنا صح
تسنيم : إيوه طبعاً تربيتي ي ولاد لولوي
إسراء: أوعى تقولي ل ماما لحسن..
يمني : أقولها أيه أنتِ عايزها تموتني ، أوعى حد منكم يقول لحسن..
تسنيم: ان إحنا هنعمل مفأجاة ل وشاروت على فرح
ماما : اه
**تاني يوم**
تسنيم: يمني أنتِ كويسة !!
يمني : ..
إسراء: فيه آيه
فرح : ماا*لك؟
تسنيم: أيه إللى حصل
يمني : إللى اتخانقت معه ده طلع ..
#لمة_عيلة
#انتظروا_البارت_١٤
#بقلم_هدير_عبدالعليم
مشاهده 👈 الفصل الرابع عشر
( مدونه دار الروايه المصريه )
جميع الفصول 👈 رواية لمة عيلة كاملة
اكتب تعليق برايك هنا