رواية التؤام ورحلة الحياه الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ساره احمد

أخر الاخبار

رواية التؤام ورحلة الحياه الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ساره احمد

 

رواية التؤام ورحلة الحياه الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ساره احمد

رواية التؤام ورحلة الحياه الفصل الحادي والعشرون 21 

#التوأم_ورحله_الحياه
  🎻الفصل الواحد والعشرين🎻
وفجأه يدق باب شقه نجم فيذهب حتي يفتح الباب لي يجد مياده وامجد وبدر وتقي وهي تحمل امجد الصغير...فيتجهم وجه حين يجد اخيه وزوجته يدخلوا بيته...
فيقف عند الباب يمنع دخولهم فتغتظ منه مياده وتدفعه بعيدا عن الباب....
مياده بضيق:يا شيخ اوعي كده من وشنا خلينا نشوف بنتي عملت فيها ايه...فتبعده عن الباب بقوه وتدخل وخلفها بدر وتقي وهم يتمنوا ان تنشق الارض وتبلعهم من كثرت الاحراج....ويرمقهم نجم بنظرات غض'ب حارق"ه....وخلفهم امجد يجروا علي ضحي بلهفه 
مياده:يا حبيبتي يا بنتي عملوا فيكي ايه وتضمها لم تلحق ضحي ان ترد وتجد اختها تجري عليها وهي قلقه وهي تحمل امجد الصغير....
تقي:خد يا بدر شيل امجد عشان اشوف اختي...
يحمل بدر امجد الصغير
وتجري تقي علي اختها....وتضمها
بلهفه وهي تقول
مالك يا ختي نجم عمل فيكي ايه...
امجد الاب:مالك يا قلبي الواد نجم ده عمل فيكي ايه....
يضحك تاج من تصرفات اخته وتقي وامجد وشكل نجم الذي علي وشك الانفجار
فيرد نجم بغيظ:يعني يا حماتي هكون عملت ايه فيها ليه محسساني ان سفاح امريكا ده حتي انا غلبان...
مياده بسخريه:هو انت هتقولي عليك ده انت ملاك وليك جنحين...بيرفرفوا وراك...
تضحك ضحي علي طريقه نجم وامها في الحوار....
تنظر مياده بغيظ لي تاج وتجذبه من ياقه قميصه...
مياده:وله يا تاج انا مش مرتاح لك قولي فيه ايه بضبط هنا الزفت نجم ده عمل ايه في البت...
يتعصب نجم ويهمس بنفاذ صبر
الله ما طولك يا روح علي العيله الهم دي....
مياده:بقول حاجه يا جوز بيتي 
نجم ببسمه صفراء:لا يا حماتي انا بقول شرفتوا
فتضحك ضحي علي نجم فهي تعلم بأنه يشتعل غضبا...فينظر لها نجم بحده فتكف عن الضحك
تحاول ضحي الهروب من نظراته فدير وجهها نحو امها وتقول
ماما احنا لازم نتغد هنا قومي يا تقي جهزي لنا الغد اصلك اسطه بريمه في الاكل....وقبل ان تنطق تقي...
يصيح نجم فزعا في الجميع ويجذب تقي من يدها بحده وعينه تشتعل بلهيب الغضب..وقبل ان ينطق تبكي تقي لكنه يجد بدر امامه وتقي خلف ظهره بدر فينظر بدر لي نجم بغضب مشتعل ويجذبه من ياقه قميصه...
بدر:انت ازاي تتجرأ وتلمس مراتي وازاي تتجرأ وتبص لها كده انت اخوي الكبير بس دي مراتي الا يلمسها او يزعلها ادفنه مكانه حتي لو كان انا.....
يبتسم نجم ببرود ويبعد يد اخيه بحده...ويتنظر اليه بغضب اكثر من ناري....ويتحدث باسلوب مستفز
نجم :عشان كده هربت بيها يوم فرحي ومكنش عندك الشجاعه انك توجهني عارف ليه عشان هي وحده رخيصه وانت مش رجل...
لم يتحمل بدر خطأ اخوه في زوجته ويلكمه بقوه فيسقط نجم ارضا وينهال عليه بدر بضرب المبرح وهو يصرخ كله الا مراتي انا هقتلك يا نجم كله الا تقي...
فيركله نجم فيسقط بدر بعيدا عنه وينقض عليه نجم ويبرحه ضربا...
وهو يصرخ بغضب اخوي الا خاني وسرق خطيبتي وخله فضحتي بجلال انا مش بحبها انا بعشق ضحي الا دفرها برقبه ميه زي تقي بتعتك دي....
كل هذا وامجد وتاج يحاولوا ان يبعدوا نجم عن بدر وتقي تبكي وهي في حضن ضحي التي تشتعل غضبا وضيقا من نجم وفي النهايه ينجحوا في فصلهم عن بعض...
تاج يمسك نجم وامجد يمسك بدر...وهم مازلوا يسبوا بعض ويلعنوا ويتوعدوا لي بعض..
وفجأه تصرخ ضحي بوجع وهي تقف في المنتصف بينهم وتشير لهم بسكوت...
ضحي:بس كفايييه بقي حرام عليكم انا وتقي معدتش متحملين كل الخلافات والاحقادي فيسكت بدر ويتركه امجد لي يذهب لي عون وموست تقي التي ترتمي بين احضانه....وتبكي وهي تقول انا السبب في كل ده
يطبطب عليها بدر بحب وهو ينظر لي نجم بغل وكره
بدر:انتؤ غلطتي وندمتي واحنا دفعنا التمن غالي يبقي خلص بقي 
واي حد هيفكر ياذيكي هقتله...
تنظر ضحي لي نجم بقهر وانكسار وخيبت امل....
نظراتها تقتل نجم لكن غضبه وعناده وصراره علي اخذ حقه كان اقوي من كل حب وعشق يكنه لي ضحي....
ضحي:كده انت قطع كل خيوط المحبه الا بينا وطالمه هي رخيصه يبقي انا ارخص عشان هي توامي

واحب اقولك ان الحب غفران تسامح مش عند وانتقام ده بيقتل كل الحب ومن النهارده انت خارج حياتي انا بكرهك يلا يا جمعه من البيت الخنيق ده...وجرت والجميع خلفها يرمقوا نجم بقرف واحتقار

لم يبقي الا يارا التي تشعر بلاسف علي حال نجم فتقترب منه وهي تتحسس طريق الوصول اليه
فيسندها نجم...ويساعده حتي تجلس
يارا بحزن:ايه الا جري لك يا نجم فين قلبك وكرم اخلاقك وتسمحك
كده انت مش هتجني من انتقامك من تقي وبدر غير سخط وكره الكل وهتخسر مراتك ضحي دي كنز مش هيتعوض...
يتعجب نجم من التغير الطيب لي يارا...
نجم:من امتي الطيب دي يارا...
يارا:من الا حصل ليه وانا بعيد حساباتي مع نفسي...

نجم بعند:وانا مش هسيب حقي وحق كرامتي الا اتهانت هدفعم التمن غالي مش انا الا اسيب حقي او يتلوي دراعي...
يارا بحزن:انت حر شريف وصل انا نزله ليه اصله مقطعك عشان الا بتعملوا في نفسك وفي اخوك والكل وتنزل يارا بمساعده نجم ويسندها شريف الذي يتجاهل نجم تمام....

عند ضحي
تبكي ضحي وهي تصلي وتدعي ربها....وبعد ان تنهي الصلاه 
تجد تقي بجانبها...
تقي:انتي كويسه يا ضحي..
تبتسم ضحي بتعب:الحمد لله
تقي:هتعملي ايه...
ضحي بتحدي:هربي نجم واخليه يقول حقي برقبتي ويتوسلي لني ارجع ليه وهشوف كليتي ومستقبلي مش كفايه سنه ضاعت مني هشوف مستقبلي..
تضمها تقي بحب ربنا يخليكي ليه
ضحي:ربنا يحفظك ليه من كل شر وما يفرقنا ابدا...
مر اسبوع الحال كم هو لحد ما في يوم جاء اتصال لي نجم جعله يشطاط غضبا وغيره وانطلق لي كليه ضحي وهو يصرخ باسمها بغضب ناري كده يا ضحي طيب نهايتك النهارده ويصل لي الكليه وينزل يجري لي الداخل وهناك..يري ضحي وو

               ( مدونه دار الروايه المصريه )

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -