رواية حورية الصعيد الفصل الاول بقلم يارا عبد السلام

أخر الاخبار

رواية حورية الصعيد الفصل الاول بقلم يارا عبد السلام

 رواية حورية الصعيد الفصل 1

رواية حورية الصعيد الفصل الاول بقلم يارا عبد السلام

رواية حورية الصعيد الفصل الاول 


#حورية_الصعيد
#البارت_الاول

_يا حوريه يا حوريه الحقى
_جرا اي يا بنت الملهوف مالك فيكي اي 
_الحقى اصحاب القصر على اول البلد جايين البلد النهارده والعمده عاوزنا نروح نروقه
حوريه وهى عوزا تضربها:ودا اللي مخليكي ملهوفه كدا يا مجنونه انتى صدق اللي سماكى بنت الملهوف
فاطمه :انتى ناسيه إن كان حلمى ادخل القصر دا 
حوريه:طيب وانا مالى انتى عارفه انى بطلت اخدم في البيوت ..
_ارجوكى يا حور تعالى معايا اخر مره وبعدين مش هطلب منيكى حاجه واصل
_واخويا انتى عارفه هوا محرج عليا من ساعت اللي حصل اخر مره 
_يبنتى أنا بقولك مفيش حد في القصر هنخلص قبل ما حد يجى ومحدش هيعرف وكمان في فلوس حلوة تجيبيلك بيهم هجمتين بدل اللي عليكي دول دابو من كتر الغسيل واللبس

حور اتنهدت وهزت راسها بماشى وهى حاسه بالخوف مش عارفه اي مصدره..

دخلت القصر وهى بتبص لكن ركن فيه بانبهار وفاطمه دخلت تساعد الستات اللي كانوا بينضفوا بما أن القصر كبير فكان في اكتر من واحده بينضفوا..

في المساء ..
فاطمه:شايفه القصر بينور ازاي اااه ياما نفسي اعيش في مكان زي ده ويكون حواليا الخدم والحشم وامر واتأمر
_احلمى يا اختى احلمى احنا اللي زينا مش مكتوبلهم يعيشوا في قصر زي دا احنا اخرنا الخوص وكدا نبقى مرتاحين كمان..
_احلم يا اختى ما احلمش لي دانا حتى حلوه وبيضه ومدوره والف مين يتمناني..
_امال يلا يا اختى أنا هجيب الكندوره بتاعتى واجى تكونى خلصتي احلامك دي..

حوريه طلعت تجيب الكندوره بتاعتها وكانت فاطمه واقفه تتفرج على القصر بانبهار
_يا تري بقى الناس اللي جايه دي فيهم شباب حلوة كدا ولا كلهم عواجيز..
سمعت صوت من وراها وكان صوت الغفير
_انتى واقفه عندك بتعملى اي يا بنت الملهوف انتى
فاطمه اتوترت ونسيت نفسها:ممفيش حاجه أنا كنت خلصت تنضيف وخارجه اهو
_طيب يلا انجلعى من اهنه علشان الناس صحاب القصر على وصول ..
_حاضر..
خرجت فاطمه بسرعه من القصر ...والغفير قفل الباب ومشي..

حور نزلت من فوق بعد ما جابت الكندوره بتاعتها بس الصدمه أنها لقت الباب مقفول عليها ..
فضلت تدور على مكان تخرج منه ملقتش ولا مكان ..
كانت خايفه جدا وقلقانه بصت حواليها برعب كانت الدنيا ضلمه وخافت اكتر لما لقت الباب بيتفتح..

من غباءها دخلت استخبت في المطبخ...

كانت سامعه اصوات كتير بتدل على وصول اصحاب القصر..

_واااو يا مامى أنا فرحانه جدا أننا هنقضى الاجازه هنا
عايده :روح مامى تأمر يلا اطلعى اوضتك نامى علشان الصبح تكونى فايقه وانتى بتتفرجى عالبلد وخدي نسرين معاكى
مي :حاضر يا مامى يلا يا نسرين..
وطلعوا..

حور همست بتريقه:منك لله يا فاطمه يا بنت الملهوف لما اشوفك بس عالزنقه اللي أنا فيها دي...
وحطت ايديها على بقها وهى بتتاوب:أنا بقول اريح شويه لحد ما المياعه دي تخلص علشان البت دي قلبت معدتى...

زين بنعاس:أنا كمان هطلع اريح علشان تعبت من السواقه..
عايده:استنى اتصل ب اخوك الاول علشان اتأخر اووي وعيب اكون جايبه نسرين معانا وهوا ميجيش..
زين:ماما انتى عارفه آدم كويس عنيد ومش هييجى الا لما يخلص الشغل اللي وراه كله ...
عايده:أنا مش عارفه طالع عنيد لمين!أبوه مكنش كدا 
زين:من الواضح أنه طالع عنيد لحد تاني يا ماما ههههه
_قصدك اي يا ولد
_مفيش أنا هطلع انام
زين طلع وعايده طلعت هى كمان..
وفي ثوانى عم الهدوء القصر...

كانت نايمه في المطبخ في المكان اللي استخبت فيه..
فاقت على صوت عربيه بتعلن وصولها القصر .
_ييييي أنا اي خلانى انام هنا وكل دا زمان اخويا بيدور عليا اااه يا حوستى..يانا..
سمعت صوت حد داخل مع طلوعه السلم
_انا لازم ااقوم امشي حالا ..
قامت جري ووقفت عند الباب ولسه هتفتح
_انتى مين؟
همست:انا لله وانا اليه راجعون روحت في داهيه..
       شاهد 👈 الفصل الثاني 
#يارا_عبد_السلام
تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -