أخر الاخبار

رواية زواج بالاكراه الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم الأء العطفي

رواية زواج بالاكراه الفصل الثاني والعشرون 22

 رواية زواج بالاكراه الفصل الثاني والعشرون 22 

حبيبه:ايه يا بنتي انتي طالعه الاولى على الدفعه في اخر الامتحانات
نور:ايه انا؟؟
حبيبه:اه يا بنتي هوا انتي بقالك قد ايه مبتفتحيش الفيس
نور:من كام يوم ليه؟
حبيبه:اصل هما نزلو الخبر انبارح يعني
نور:طب الحمد لله بجد والله تعبت في المزاكره
حبيبه:مزاكره ايه يا بنتي دا كان تراكمي و كمان بتاع السنادي
نور افتكرت عمر....(فلاش باك)من يومين



نور كانت قاعده بتذاكر وبعدين جه عمر وقال:نصيحه مني يا نور متعتمديش على الحفظ وكمان الفهم وكمان حاولي ترتبي على اللي فات لان منهجك بيترتب على اللي فات بس على توسع وكمان اللي فات هوا الاصل
نور سمعت كلامه وذاكرت في اللي فات
(باك)
نور:بقلك ايه يا حبيبه
حبيبه:نعم
نور:هوا كان في حد من الدكاتره يعرف الامتحان دا كا هييجي فيه ايه
حبيبه:العميد بس غير ان هوا حضره ليله الامتحان علشان محدش يسرق المتحان
نور:ماشي



نور وقتها عرفت ان عمر مكانش يعرف الامتحان وان نصيحته جت بالصدفه
نور:وانتي يا حبيبه اني شاطره بسم الله ماشاء الله عليكي
حبيبه:انا التالته
نور:الف مبروك ليكي يا حبيبتي
حبيبه حضنتها وقالتلها الحمد لله كلها شهر واحد وتيجي الاجازه بتاعت الميت تيرم
نور:اه وهناااااام
حبيبه:همك كله النوم انتي هتتدربي فين
نور:فين ايه؟؟؟
حبيبه:يا بنتي فتحي مخك دا معايا شويه قصدي هتتدربي في شركه ايه
نور:والله ماعارفه هبقى اشوف بس مش لما ييجي التيرم التاني الاول ابقى افكر
حبيبه:معاكي حق والله يلا بقى علشان المحاضره
في المحاضره
نور:يا لهوي هوا في ايه هوا اول مره حد يطلع الاول 
حبيبه:انا مش عارفه هما بييبصولك كدا ليه
واحده من البنات:ايه هوا علشان بقيتي مرات الدكتور عمر تبقى احسن مننا كلنا
نور:ايه انتو هُبْل ولا ايه انا ناجحه بمجهودي
قام واحد رد وقال:مجهودك قال دا انتي مكنتيش بتيجي الجامعه لمده اسبوعين
نور:اه مكنتش باجي بس ذاكرت
دخلت الدكتوره سمر وقالت:في ايه بتتخانقو ليه هوا انتو صغيريين



نور:بصى يا دكتور انا مجتش الجامعه لمده اسبوعين وجبت درجه كويسه في الامتحان فهما عمالين بتهموني اني غشيت
الدكتوره سمر:بسيطه جدا انا هكتب اساله على البورد وانتي هتجاوبي ولو مش عارفه تبقى غشييتي ولو انتي عرفتي ودا اللي انا متاكده منو يبقى انتي حليتي بمجهودك والكل مش هيقدر يقول حاجه
نور:تمام انا مش عندي مشاكل

الدكتوره سمر ابتدت تكتب اساله صعبه جدا وهيا متاكده ان نور شاطره لان نور معروفه انها شاطره ودايما بتافل 
ومن الناحيه التانيه كانو الطلاب مصدومين من الاساله لانها صعبه جدا ومعقده وكانو متاكدين ان نور مش هتعرف تحلها كويس
اما بانسبه لنور افتكرت كلام عمر لما قلها تركز على المنهج بتاع السنين اللي فاتت ولما بصت على الاساله لقت انها بتضم خطوات من بتوع السنين اللي فاتت وسنتها فحست براحه
(بعد مده)
الدكتوره سمر:اتفضلي يا نور القلم
نور:شكرا
الدكتوره:انا كتبت اساله صعبه علشان محدش يتحجج
ابتدت الطلاب تصور اللي هيحصل
نور ابتدت تحل وتشرح هيا حلت كدا ليه وكتبت نظائر كانو بيدرسوها وترتب الحل
(بعد فتره)



نور:اتفضلي يا دكتور خلصت
الدكتوره:تمام
الدكتوره بدات تشوف الحل بتاع نور مع صدمه الطلاب اللي شايفين ان نور ذكيه 
الدكتوره سقفت وقالت للكل يسقف لنور وقالت:انتي عارفه يا نور انا كنت متاكده انك هتحلي على الاقل نصهم بس متوقعتش انك هتحليهم كلهم لا بجد برافو
نور:شكرا يا دكتور الفكره بس اني راجعت على نظريات ونتائج وامتحنات السنوات اللي فاتت ودا سهل الاسئله عليا
الدكتور:لا بجد شكرا يا نور وبعدين كملت بفخر وقالت:شوفتو زميليتكو اثبتت ليكو ان هيا جديره انها تكون الاوله لانها بتذاكر ومش بتغش
واحد من الطلاب: انا اسف يا نور لاني كنت بقول انك غشيتي 
وابتدو كل الطلاب يعتزرو
بعد فتره راحو قاعه الحفلات وابتدت الدكاتره تترتب علشان يكرمو الطلاب الاوائل



عميد كليه الهندسه:احب اني اكرم اخر دفعه وهيا سنه خامسه بنفسي ولمجهودهم الجبار في حل الاساله اللي حطيتها بس قبل ما انادي على الاسماء احب اني اقول ملحوظتين 
واحد:وهوا ان الاساله كانت بتعتمد على اللي فات ودلوقتي
اتنين:وهوا ان مكانش في اي حد يعرف الامتحان هييجي فيه ايه لان انا كنت عامله ليله الامتحان
ودلوقي اكرم الاول على سنه خامسه..نور مالك
نور طلعت سلمت على العميد والدكاتره وبعدين كانت هتنزل بس...

تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -