رواية لم تكن البداية سعيدة الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم رودي عبدالحميد

أخر الاخبار

رواية لم تكن البداية سعيدة الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم رودي عبدالحميد


رواية لم تكن البداية سعيدة الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم رودي عبدالحميد

رواية لم تكن البداية سعيدة الفصل الثاني والثلاثون 32


رامي رجع ضهره لورا بإريحيه وقال : عظيم يبقا نتكلم ، بص بقا اللي هيحصل كالآتي إنت هتاخد فلوس مني وتخلع من الجوازة دي 
منصور : يَباشا إزاي بعد ما جبنا الدهب و أنا بحبها 
رامي بعصبية : متقولش بحبها تقي مش هتكون غير ليا و إنت هتاخد ضعف اللي جبتو في الدهب بتاعك دا وتمشي وتختفي خالص من حياتها بس قبل ما تختفي تروح وتقولهم إنك مش عايز تتجوزها 



منصور بحزن : ليه طب 
رامي ببرود : علشان تقي ليا لوحدي ، هاا هتعمل دا ولا أتصرف تصرف مش هيعجبك!
منصور بخو"ف : حاضر حاضر هعمل دا 


" في ڤيلا عيسي " 
زينة بهدوء : مرات عمي إتعافت يَعيسي 
عيسي بإبتسامة : أيوا الحمدلله إن ربنا شفاها علي خير و إتعافت تماماً 
زينة بهدوء : يبقا طلقني 
عيسي بحزن : برضوا مصممة علي الطلاق يَزينة
دموعها نزلت ومردتش عليه ، قرب منها وقعد جمبها وقال : قوليلي ليه عاوزه تطلقي و إنتي باين إنك بتحبيني يبقا عايزة تطلقي ليه ؟
زينة بدموع : معتش قادرة أتحمل وجع تاني كفاية كدة
عيسي مسك إيديها بين إيديه وقال : وجع إيه طب ؟ ، فهميني أرجوكي متسيبنيش كدة أنا مش عايز أبعد عنك ليه مصممة تعيشيني فِـوجع!
زينة بعياط : من ساعة ما جتت علي حياتكُم و إنت ومرات عمي بتتأ"ذو بسببي ، وائل إتأ"ذيت بسببي ، نادر مو"ت عمتو وكان هيمو"تنا كلنا ، عماد وكان عايز يتهـ"ـجم عليا ، أرجوك طلقني مش هستحمل فراق حد منكم كفاية أبويا و أمي 
شدها لِحضـ"ـنو وقال : يَـنورعيني والله ما حد يقدر يقربلك وخلاص مبقاش فيه مشاكل تاني ، بلاش تبعدي عني يَـزينة بُعدك عني مو"ت
مسحت دموعها في القميص بتاعو وقالت : ما إنت مكونتش بتحبني
عيسي با"س راسها وقال : مكونتش بحبك أه بس دلوقتي مش متخيل حياتي من غيرك! ، من بدريي أويي من قبل ما تكوني مراتي رسمي و أنا بحبك يَـزينة 



بعدها عنو ومسك إيديها وقال : سيبك من فكرة الأ"ذي ، إنتي كَـزينة عايزة تطلقي مني ؟
بصت في عيونه وقالت بتلقائية : أطلق منك ليه و أنا مش متخيلة حياتي من دونك ؟
عيسي بإبتسامة واسعة : بتحبيني؟ 
فاقت عن اللي قالتو وبصت لِـتحت ومردتش عليه ، رفع راسها بإيديه وقال : مفيش هروب تاني وقوليلي بتحبيني ؟
زينة بعيون دامعة : أكتر من بحبك يَعيسي
حضـ"ـنها عيسي جامد وقال : وعيسي مش هيسيبك لحظة أصلاً 
بعدها عن حضـ"ـنو وقال : أنا جبت أخري بقا 
زينة بعدم فهم : علي إيه ؟
قام وقف و زقها من كتفها بهدوء ونيمها علي السرير وقال وهو بيفك أزرار القميص : علي إن عايزك 
قرب منها و.... " أصبحت زينة زوجة عيسي شرعاً وقانوناً " 

" صباح تاني يوم "
صحي عيسي من النوم علي حاجة دافية نازلة علي صد"رو ، بص علي زينة لقا راسها علي صد"رو وحاضـ"ـناه جامد وبتعيط 
رفع وشها وقال بقلق : مالك يَـحبيبتي فيكي إيه ؟ ، إنتي كويسة!
زينة عيطت أكتر ومردتش ، قام إتعدل وقال : مالك يَـزينة فيه حاجة وجعاكي طيب ؟ 
إتعدلت وشدت الملاية عليها أكتر وهزت راسها بِـ " لأ " 
أخد نفس عميق وقال : قوليلي فيه إيه طب أنا قايم من النوم علي عياطك!
زينة بعياط : م..مكونتش عايزاك تقر"بلي
عيسي بصلها بصدمة وقال : نعم يَختي! كل العياط والشحتفة دي بسبب إنك مكونتيش عايزاني أقر"بلك!
زينة هزت راسها وهي بتمسح دموعها 



ضرب علي وشه وقال : ليييهه هاا مش معترفين لِـبعض بِـحُبنا وأنا واحد يستي بيعترف لِـمراتو بِـحُبو ليها كدة إنتي إيه ضايقك بقا
زينة بدموع : كنت عايزه أتعبك شوية وأخليك تلف حوالين نفسك علشان تحرم تزعلني تاني بس اللي حصل العكس زي ما بيقولو إتقلب السحر علي الساحر 
عيسي بصدمة : كل دا! دا إنتي ولية مفترية حقيقي 
ضمت رجليها وقالت : أعمل إيه أنا دلوقتي خطتي كلها باظت بسببك 
كان مازال مصدوم بس فاجأة ضحك جامد لِـدرجة إن عينو دمعت
بصتله بغيظ وقالت : إنت بتضحك علي إيه 
عيسي بضحك : علي خطتك اللي باظت 
بصتله بغيظ وبصت قدامها وسكتت 
شدها لِـحضـ"ـنو وقال : بما إنها باظت فَإحنا نخليها تبوظ أكتر وأكتر 
كانت لسه هتتكلم قطع كلامها وبا"سها و...

" في بيت تقي " 
الأب : يعني إيه عايز تفشكل الخطوبة!
منصور ببرود : محصلش نصيب بينا عادي 
الأب : طب أقعد معاها جايز تصلحو اللي مابينكو ولا حاجة 
منصور قال بهدوء : أنا قولت اللي عندي وبعد إذنك يَـعمي عايز شبكتي 
طلعت تقي من جوا وحطت الحاجة في إيد أبوها وقالت : المركب اللي تودي الحياه مبتقفش علي حد وخصوصاً اللي عاملين نفسهم رجالة وهما مش رجالة 
الأب بزعيق : تقيي علي أوضتك جوا ومتطلعيش 
تقي بصِت لِـمنصور من فوق لِـتحت بقرف ودخلت الأوضة 
منصور بص علي أثرها بحزن وقام وقف وقال : عن إذنك يا حاج 
أبو تقي إدالو الحاجة وقال : إذنك معاك يَـبني 
منصور أخد الحاجة ونزل ورن علي رامي اللي كان واقف علي أول الشارع وشايفو وقال : كل حاجة تمام أديني سيبتها فين بقا الفلوس! 
رامي : تعالي علي أول الشارع خد الشيك 
منصور قفل مع رامي ومشي لحد أول الشارع وخبط علي إزاز عربية رامي 
رامي نزل الإزاز ومد إيده بالشيك وقال : مشوفش وشك في حياتي ولا حياتها تاني إتفقنا ؟ 
منصور بص للشيك بإبتسامة وقال : إتفقنا



" في بيت مازن " 
مازن بملل : كل دا بتلبسي ليه يعني ؟ ، عارفة لو اللبس طلع ضيق ولا حاجة هقولك مفيش نزول 
طلعت ريهام وقالت : لبسي واسع وحلو أهو 
بصلها بِـرضا وقال : يلا 
شبكت إيديها فِـإيدو ونزلو من البيت سوا 
ركبو العربية وقالت ريهام : هنروح فين ؟ 
مازن شغل العربية وقال : هنلف وهنخرج زي ما كنتي حابه وهنروح أي مكان إنتي نفسك فيه 
سقفت بحماس وقالت : إشطا موافقة 

" في ڤيلا عيسي "
نيهال مسكت صورة لِـعلام وقالت بدموع : واحشني يَـنورعيني ، كان نفسي أجي معاك بس إن شاء الله هاجيلك 
با"ست الصورة وسابتها ومسحت دموعها و قامت تتوضي وتصلي 

" في أوضة عيسي " 
 شدت زينة الملاية عليها و ودت وشها بعيد عن عيسي 
عيسي ضحك وقال : محتاجة تبوظي الخطة أكتر من كدة ولا إيه ؟ 
زينة ببرود : سهلهه مش هخليك تقر"بلي تاني أصلاً قرب عيسي منها وجاب وشها ناحيتو وبص فِـعيونها وقال : زينة أنا بحبك كلمة قليلة ، أنا مهما عملت مش هعرف أثبتلك أنا بحبك قد إيه وعايزاني مقر"بلكيش! ، أنا لولا إن خايف عليكي لا يجرالك حاجة مكونتش هسيبك لحظة و أنا من شوقي ولهفتي ليكي هبقا غشيم وإنتي هتتعبي علشان كدة أنا معاكي حنين بس شيلي فكرة إنك تمنعيني منك دي من دماغك!
نفخت بضيق وقالت : إن شاء الله 
عيسي بهدوء : ممكن أفهم إيه اللي مضايقك دلوقتي ؟ السبب الوحيد اللي يخليكي مش عايزاني أقر"بلك هي إنك مش بتحبيني 
زينة بسرعة : لأ والله بحبك بس..
عيسي بإستغراب : بس إيه ؟
زينة بهمس : بس كنت عايزه أدوقك من العذ"اب اللي ورتهولي دا شوية ..
حضـ"ـنها عيسي وقال : العذ"اب دا أنا شوفتو الضعف يوم ما إتخطـ"ـفتي مرتين ولما حسيت إنك بتخو"نيني ولما روحت الشقة لاقيت عماد بيحاول يقر"بلك ولما أغمي عليكي في المستشفي كل دا أنا كنت كلمة بمو"ت عليكي دي قليلة من اللي كنت فيه فَـ خلينا ننسي كل اللي فات ونبدأ حياه جديده وننسي الماضي ببلاويه..
زينة بدأت تغني بهمس وقالت : ونبدأ عُمر چديد وننسي كُل اللي رااح 



عيسي مكمل وهو مازال حاضـ"ـنها : رح نتغير أكيد بس أخيراً رح نرتاح 
بعدت عن حضـ"ـنو وقالت بصدمة : إنت صوتك حلو 
عيسي بإبتسامة : أيوا 
زينة بلوية بوز : صالحني بأغنية طب
شدها عيسي لِـحضـ"ـنو وقال : لازم ؟ أصل أنا مبحبش أغني 
زينة بترجي : علشان خاطري 
ميل با"سها وقال : حاضر 
أخد نفس عميق وقال : ولا يوم حُبك في قلبي يهون عليا ، سهران أرسم فِـحلم مصدقااه ، وإنتي اللي بحس بيها وحاسه بيا ، والحلم اللي فِـعيوني مكملاه ، يَـسلام لو كل عاشق عاش غرامنا وشاف غُنانا..



ميل با"سها وقال : بحبك يَـزينة
حضـ"ـنتو زينة جامد وقالت : وأنا كمان بحبك
كملت بتوتر وقالت : بس..بس..عايزه أقولك حاجة 
عيسي بهدوء : قولي يَـحبيبتي سامعك 
زينة بتوتر : 
 

       ( اترك تعليق ليصلك كل جديد قراءه ممتعه للجميع )
تعليقات
تعليق واحد
إرسال تعليق
  • غير معرف 13 أكتوبر 2022 في 7:19 م

    تم

    إرسال ردحذف



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -