رواية حبيبة يوسف الفصل الثالث 3 بقلم مي امين

أخر الاخبار

رواية حبيبة يوسف الفصل الثالث 3 بقلم مي امين

رواية حبيبة يوسف الفصل الثالث 3

 رواية حبيبة يوسف الفصل الثالث 3 

يوسف : اشمعنا مهندس ؟ 
حبيبة: عشان أنا بحب المهندسين أوي وعايزاك تكون مهندس عشان أحبك 
يوسف بصلها جامد : حاضر هكون مهندس عشان تحبيني ، انتي بقا عايزة تكوني ايه 
حبيبة: أنا عايزة أكون رسامة عشان ارسم لك صور كتير اوي  
سمية: يابت انتي بطلي غلبة وشيلي حاجتك دي عشان نتغدي يلا ونادي دينا . 
النتيجية ظهرت وفعلا يوسف جاب مجموع كبير ودخل هندسة . 



سمية: ياحبيبي انت ليه دخلت هندسة مش كنت عايز تدخل كلية فنون جميلة طول عمرك بتحلم بيها . 
حبيبة : هو دخل عشاني صح يا يوسف 
يوسف بابتسامة: صح يا حبيبة يوسف . 
سمية: انت لسه فاكر كلامها ، ربنا يهديكوا انتو الاتنين 
مرت أيام وسنين ودخلت حبيبة ثانوية عامة ومعاها يوسف اللي خلص هندسة دايما بتاخد رأيه في كل حاجة هو بيذاكر لها بيوديها الدروس هي ودينا ، خلصوا ثانوية عامة والنتيجة ظهرت 
حبيبة بتوتر: ها يا يوسف جبت النتيجة 
يوسف بجمود: ايوا جبتها ويارتني ما جبتها
دينا: ليه يا يوسف ما تقول بقا 
يوسف باس دماغ دينا: مبروك ياروحي جبتي 98% 
دينا : عاااااااا اخيرا الحمدلله يا رب 
حبيبة : طيب وأنا يا يوسف 
دينا بغيظ: تلاقيكي مجبتيش مجموع ، ما انتي مش فالحة في حاجة غير انك تلعبي وتتدلعي وخلاص 
سمية : بس يا دينا عيب كدا 
حبيبة بدموع: أنا مش بتدلع يا دينا ، أنا عملت اللي عليا تعبت واجتهدت وسهرت كتير اوي عشان أحقق حلم بابا وماما وأرفع رأس وليد اللي رباني وعشان يبقي فخور بيا ، النتيجة دي حاجة من عند ربنا مليش دخل فيها ،والف مبروك يا دينا علي مجموعك ، بعد اذنكوا 
يوسف : ينفع تقولي كدا 



دينا بغل : مش دي الحقيقة يعني، مش انت علطول مدلعها . 
يوسف : أنا مش هقولك غير ربنا يهديكي ، وسابها ودخل لحبيبة 
يوسف: ممكن أفهم بتعيطي ليه ، هو الواحد ميعرفش يهزر معامي خالص 
حبيبة رفعت وشها اللي مليان دموع: كان نفسي أفرحك . 
يوسف بابتسامة كبيرة: وانا فرحان جدا ، بنوتي الجميلة جابت 99%
حبيبة بصدمة: مين دي ؟ 
يوسف : انتي يا حبيبتي ، وباس دماغها : مبروك يا بيبة   
حبيبة : يوسف انت مش بتهزر صح 
سمية دخلت: لا ياروحي هو بيتكلم جد ، كان عايز يخضك بس شوية ويعمل فيكي مقلب بس انتي قفشتي ، مبروك يا حبيبتي 
حبيبة حضنتها: الله يبارك فيكي يا ماما 
دينا: مبروك يا حبيبة، متزعليش مني 

حبيبة: مش زعلانة منك انتي اختي وحضنتها 
سمية: ها يا حلوين عايزين تدخلوا كلية ايه بقا 
دينا بطموح: أنا عايزة ادخل طب أسنان 
سمية: وانتي يا بيبة 
حبيبة : أنا هدخل فنون جميلة 
يوسف بصلها واتكلم: ليه يا بيبة 
حبيبة: عشان بحب الكلية دي . 
سمية: ربنا معاكو يا حبايبي . 
دخلت حبيبة فنون جميلة ودينا دخلت طب أسنان بس لسه بتغير منها 
باااااك . 
حبيبة فاقت من شرودها وبصت لقت نفسها رسمت لوحة فيها ولد عايز يضرب بنت وهي قاعدة علي الارض خايفة منه ،دموعها نزلت لانها افتكرت يوسف لما كان عايز يضربها ، رمت اللوحة وقامت دخلت من البلكونة 
سمية: حبيبة تيجي نروح النادي 
حبيبة بفرحة: ياريت يا ماما ، ولا خلاص مش عايزة 
سمية : ليه يا حبيبتي 
حبيبة بحزن: عشان ابنك مانعني اني أطلع من البيت 
سمية: ملكيش دعوة بيوسف خالص ، أنا بقولك يلا نروح 
حبيبة: لا يا ماما أحسن يزعل مني ويجي عشان يضربني تاني 



سمية: طيب تعالي اقعدي معايا قدام التليفزيون زمانهم راجعين عشان نتغدي مع بعض  
حبيبة: حاضر 
بعد شوية وصل يوسف ومعاه دينا 
يوسف : ازيك يا أمي

سمية : الحمدلله يا حبيبي 
يوسف: حضرلي لينا الغداء بقا أحسن واقع من الجوع 
سمية لاحظت ان يوسف متجاهل حبيبة : تعالي الاكل جاهز ، يلا يا حبيبة يلا يا دنيا 
حبيبة: مليش نفس يا ماما بعد اذنك هدخل أنام 
سمية: حبيبة هي كلمة واحدة اقعدي عشان تاكلي مش كفاية مكلتيش من امبارح 
يوسف بص ل حبيبة وبعدين دور وشه  
حبيبة: أنا فطرت معاكي الصبح 
سمية بتريقة: ليه شيفاني هبلة ، انتي قعدتي تلعبي في الاكل مكلتيش حاجة خالص 
حبيبة : طيب 
علي السفرة : 
يوسف : ماما كنت عاوزك في موضوع 
سمية: خير يا يوسف 
يوسف : أنا قررت أخطب !....

تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة 

   ( اترك تعليق ليصلك كل جديد قراءه ممتعه للجميع )

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -