رواية إعادة تأهيل معقدة الفصل الرابع 4 بقلم زهرة عصام

أخر الاخبار

رواية إعادة تأهيل معقدة الفصل الرابع 4 بقلم زهرة عصام

 

رواية إعادة تأهيل معقدة الفصل الرابع 4 بقلم زهرة عصام

رواية إعادة تأهيل معقدة الفصل الرابع 4 

 الفصل الثالث 
لينا راجعة من المدرسة و ماشية مع صحبتها بتهزر و تضحك معاها فجأة وقف قدامها واحدة صاحبتها بتكرها جدا
لينا جت تمشي من الجهه التانية سدت عليها الطريق
لينا :- في اية يا فدية جاية تجري شكل لية انتي واللي معاكي .. احسنلك سبينا نمشي بهدوء يلا يا هدي
لينا جت تمشي من جهة تانية فدية سدت عليها الطريق تاني 
لينا :- دا انتي مستقصدناني بقي 
فدية هزت رأسها ببرود و قالت:- أيوة سمعت إن أبوكي و أمك أطلقوا قولت لازم اجي أوجب معاكي و أقولك مبروك
لينا بصدمة:- انتي جاية تشمتني فيا ؟ 
فدية بقت تلف حوليها و قالت:- طبعا دي فرصه مش بتيجي كل يوم و أنا لازم استغلها كويس أوي
هدي:- في اية يا فدية مش كدا انتي محسساني إنكم أعداء كانت عملتلك اية هي
فدية:- هو كدا عدم قبول شوف يا شيخه بقالي قد ايه أعرفها و برضوا مش قبلاها فلازم أسيب ليها ذكرة حلوة مني 
فدية :- بقي انتي أبوكي طلق أمك و رماكم في الشارع صدقي صعبتي عليا و طلعت من جيبها عشرة جنيه و قالت:- خدي دي مني صدقة عن صحتي كل يوم هجبلك عشرة جنيه يا لينو صدقة عن صحتي و جمالي أحسن اتحسد وإلا حاجة
لينا:- انتي بتعملي كدا لية عملتلك اية 
فدية:- كل حاجه لينا لينا لينا شاطرة برافوا عليكي يا لينا محدش عارف يجاوب خلي لينا تجاوب هو مفيش غيرك وإلا اية 
لينا :- والله مش ذنبي إنك مش بتذاكري و إن انا بذاكر و بعمل اللي عليا 
فدية بسخرية:- مهو أصل مش واحدة تر'بية شوارع تبقي أحسن مني مش انتوا بقيتوا برضوا في الشارع يا لينا ؟ 
لينا دموعها نزلت و هدي حضنتها و قالت:- بس يا حبيبتي متعيطيش دول ناس متستاهلش دمعة منك يا روحي
فدية:- خليكي انتي بره الموضوع يا هدي أحسن ما أخدك معاها في الرجلين و بصت للبنات اللي وراها و قالت:- يلا يا بنات عاوزة زفه ليها و شاورت على لينا 
البنات لفوا حوالين لينا و هدي دايرة و بنتين اخدوا هدي و كتفوها بعيد عن لينا و بقوا يغنوا و يحفلوا عليها 
لينا اية ؟! 
الكل يرد عليها تربية شوارع
قعدوا كدا لحد ما لينا وصلت لقمة غضـ.ـبها و مسكت شوية رماض و حطته في عيونهم 
البنات صرخوا و لينا مسكت ايد هدي و جريوا و هي منهارة من العياط
بااك
❈-❈-❈اذكروا الله 
بس كدا هو دا اللي حصل 
جوري كانت جت و سمعت كلام لينا وقفت مرة واحدة وقالت:- طب و ربنا ما أنا ساكتة و لاخد حقك منها بنت الصر'مة دي تروح تشوف أمها قبل ما تغلط فينا اللي بتلبس محزق و ملزق عشان الشباب يعاكسوها و هي بتبقي ماشية منشكحة أوي و قلديتها و هي بتقول يا قليـ.ـل الأد'ب 
تمارة مقدرتش تمسك نفسها من منظر جوري و قالت:- يخر'بيت دماغك يا جوري ضحكتيني و أنا مليش نفس بس برضوا متعمليش حاجة انتي أنا هتصرف
جوري:- يعني أعتمد عليكي في الموضوع دا 
تمارة بخبث :- كل حاجه تتحل بالهداوة و أنا بقي هحلها و هخليها تعتذرلك قدام الفصل كله يا لينا ولا تزعلي نفسك
فتحية بتحذير:- تمارة مش عاوزة مشاكل
تمارة:- ربنا ما يجيب مشاكل يا أمي الموضوع عندي خلاص و هحله بكل عقلانية و تحضر 
فتحية:- ربنا يستر منك يا تمارة
تمارة:- دا انا غلبانة يا أمي والله

❈-❈-❈اذكروا الله 

بعد ما الفرقة خلصت تدريب و مشيت أيمن خرج لقي دولت قاعدة بتنهج من كتر الر'قص 
أيمن:- إن كانت أول مرة تبقي آخر مرة القرف دا يبقي في بيتي
دولت :- قرف اية يا عنيا ما انت متجوزني كدا يا يويو و عارف إني مش هسيب الشغل
أيمن:- نعم يا حبيبتي بس دا مكانش اتفاقنا إحنا اتفقنا إن لما تيجي بيتي سيرة الكبا'رية دا متجيش على لسانك تاني
دولت :- بس انا عاوزة أر'قص يا أيمن دا كياني و مبدائي و إلا أنت عاوز تلغي كياني و حياتي المهنية 
أيمن بصدمة:- كيان و حياة مهنية محسساني إنك وزيرة الصحة
دولي بدلع:- لا وزيرة الفن المصري ايهيهيهيهي
أيمن:- قصر الكلام مفيش رقص و يلا عشان في دخلة متأجلة من امبارح
دولت :- كدا يا موني مش عاوزني أرقص مفيش رقص مفيش دخلة 
أيمن:- هي بقت كدا 
دولت :- أيوة هي كدا يا موني 
أيمن سابها و دخل الاوضة تاني و رزع الباب و هو بيقول:- دي بقت عيشة تقرف مش عارفه مين باصص في أم الجوازة دي 
دولت:- عين مراتك و بنتها آه والله يا يويو و ضحكت بخبث و هي بتقول:- إن مخليتك زي الخاتم في صباعي مبقاش اسمي دولي دا مش بعيد كمان تمسكلي الصاجات يا موني هههههه

❈-❈-❈اذكروا الله 

- إحنا لازم ننزل مصر في أقرب وقت 
- لية يا علاء إحنا مرتاحين هنا في انجلترا مش حابة ارجع أنا
علاء:- خلاصة الكلام إحنا هنرجع مصر نشوف حالنا الواقف هناك انا مش عارف كانت دماغي فين و أنا بسبب أمي التعبانة لوحدها و أجي هنا 
- بس انت سايب معاها نوح و دا روحه في جدته يا علاء بليز خلينا هنا أنا مش عاوزه أرجع مصر تاني 
علاء :- لا يا وهيبة إحنا هنرجع مصر انتي ايه إبنك موحشكيش مش عاوزة تشوفية
وهيبة :- ما أنا اتحايلت عليه يجي يقعد معانا هنا و هو مرضيش اعمل اية يعني دماغة متصنغرة و جدته عنده أغلي من أمه
علاء:- والله فيه الخير ماسك الشركة هناك و هو في كلية و واخدة باله من جدته اللي انتي عمرك ما رفعتي سماعة التليفون و سالتي عليها 
وهيبة ودت وشها الناحية التانية و هزت رجليها بعصبية و علاء سابعا و مشي 
وهيبة:- عاوز ترجعني لأمك العيانة و كل شوية تحكمات و قرف و ناوليني و اعمليلي مش كفاية سيبت ليها إبني لا كمان عاوزني ارجعلها دي بقت عيشة تقرف

❈-❈-❈اذكروا الله 

لينا قاعدة في اوضة لوحدها و مش مبطلة عياط و كل شوية تمسح دموعها بكم هدومها
لينا:- انا عملت ليهم اية عشان يكونوا قاسيين معايا كدا دا انا كنت ببعد عنهم عشان مش عاوزة مشاكل مع حد فيهم يجوا هما بقرفهم و قلة اد'بهم لحد عندي 
بس الغلط مش عليهم الغلط على اللي سمحلهم يتكلموا علينا و يقولوا علينا بنات شوارع اللي مفكرش في سمعتنا مره عمري في يوم ما هسامحك على الموقف دا انا مش عارفه شعوري ناحيتك دلوقتي اية بس هو انت نزلت من نظري يا بابا
بابا ؟! هو فين بابا ؟ انا معنديش أب انا يتيمة من ساعة ما اتولدت و كل صحابي ابهاتهم معاهم علطول اللي بيفسحها والي بيجبلها هدايا و اللي مدلعها لكن أنا عمري في يوم ما حسيت منه حنان 
طب دلوقتي أنا زعلانة لية مهو المفروض أكون اتعودت على كدا ؟ المفروض أكون اتعودت على الشعور دا 
هو علطول كارهنا و كاره البنات عمره في يوم ما فكر يقرب مننا و يقعد معانا
هو لو كان قرب كان حبنا أنا متأكدة بس هو استخسر حتي فينا الكلمة الحلوة 
تمارة كانت شايلة عننا كتير معرفتش دا غير دلوقتي.. هل المفروض دلوقتي أحبه بعد اللي بيحصلي بسببه وإلا أكره
أحبه عشان هو أبويا و مهما عمل حقه وإلا أكره عشان جه علينا بزيادة .. معنتش عارفه اعمل ايه لكن اللي أنا متأكدة منه إني مش هرجع معاه زي الأول أبدا

❈-❈-❈اذكروا الله 

أيمن كان قاعد في الصالة بيتفرج على الماتش و دولت جت قعدت جنبه و هي لابسة قميـ.ـص نو.م مبين اكتر ما مخبي
دولت باغر.اء :- ايمون
أيمن مش واخد باله منها و مركز في الماتش فقال و هو باصص في التليفون:- ها 
دولت :- بصلي طيب عاوزة أقول حاجة مهمة
أيمن بصلها و اتصدم من منظرها و قال:- أيوة يا دولت عاوزة اية
دولت بدلع:- أنزل الشغل من تاني
أيمن:- بس إحنا اتكلمنا في الموضوع دا قبل كدا
دولت: و ماله نتكلم تاني 
و قربت منه أوي و هي بتقول:- هتسيبني أنزل الشغل
أيمن:- ها أيوة هسيبك تنزلي الشغل
دولت بدلع:- يعيش موني يعيش و قامت تمشي شدها و شالها و دخل الاوضة و قفل الباب وراهم
❈-❈-❈اذكروا الله 
تمارة قاعدة تذاكر و افتكر اختها و الانهيار اللي كانت فيه قالت :- كل دا من تحت رأسك انت والله في سماه ما هسكت لحد يفكر بس يهين حد من أخواتي هكون له بالمرصاد أما إنتي بقي يا فدية الكلـ ـب فأنا هخليكي تترجيي عشان مفضحـ ـكيش بس صبراً عليا صبراً و كملت مذاكره و هي بتخطط هتعمل اية مع فدية واللي معاها

❈-❈-❈اذكروا الله 
تاني يوم الصبح فتحية صحتهم عشان يروحوا المدرسة
لينا:- أنا مش عاوزه اروح المدرسة دي تاني 
فتحية:- لية بس يا بنتي استهدي بالله و قومي البسي هدومك و روحي على مدرستك
لينا :- لا مش هروح انا مش عاوزه اروح عشان خاطري يا ماما
فتحية بحزم :- لينا بلاش دلع تمارة قالت هتتصرف يبقي تقومي تلبسي و تمشي على مدرستك
لينا بعياط و صراخ قطع قلوبهم:- انا مش عاوزة اروح المدرسة هيقولوا عليا بنت الشوارع تاني بنت الكـ ـلب دي صورتهم و هما بيلفوا حوليا عشان تفرج المدرسة كلها عليا و أنا بتهان حطت ايديها على صد.رها و طبطبت عليه و قالت:- عشان خاطري يا ماما مش عاوزه أروح و حيات أغلي حاجة عندك قعديني مش عاوزة أخرج
فتحية مستحملش و خضنتها جامد و هي يتقول:- اهدي يا بنت قلبي أهدي محدش هيجي ناحيتك أبدا أنا هاكل أي حد يزعلك بسناني اهدي يا لينا اهدي يا روحي
تمارة في نفسها:- والله العظيم لجبلك حقك يا لينا و أقسم بالله لو كانت نشرت الفيديو دا لكون فضـ ـحها في كل مكان و خرجت من البيت في طريقها لـ مدرسة لينا و هي مصممة على اللي في دماغها
تمارة كانت ماشية بسرعة تكاد تكون بتجري لحد ما لمحت فدية ماشية في الطريق و قدامها حاجة بسيطة و توصل المدرسة راحت مسكاها من اديها و لفاها ليها و لطشـ ـتها بالقلم
فدية بصتلها جامد و هي يتقول بغضب:- اية اللى انتي عملتية دا يا تربية الشوارع انتي بتتمادي على أسيادك
كـ.ـف تاني نزل على وشها و اتكلمت تمارة و قالت:- لما تيجي تتكلمي مع واحدة من بنات أيمن فرج تتكلمي عدل و تلزمي حدودك انتي فاهمة
فدية:- لا مش فاهمة هتعملي اية يعني و اه انا اللي هنت أختك و خليتها ترجع معيطة ليكي مهي لسة نغة مش عارفه تاخد حقها
تمارة تجاهلت كلمها و قالت:- حلو جيتي في المفيد هتعتذري ليها قدام الفصل كله و الفيديو اللي معاكي يتمسح
فدية:- و إن رفضت
تمارة ميلت عليها و قالت حاجة خلت عنيها تنفتح بزهول
تمارة:- ها يا فدية تحبي أنفذ وإلا هتخليكي شاطره و تسمعي الكلام
فدية:- ....
      شاهد 👈 الفصل الخامس 
يتبع........


       ( اترك تعليق ليصلك كل جديد قراءه ممتعه للجميع )

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -