رواية تغيرت لاجله الفصل الرابع 4 الاخير بقلم ايمان شلبي

أخر الاخبار

رواية تغيرت لاجله الفصل الرابع 4 الاخير بقلم ايمان شلبي

رواية تغيرت لاجله الفصل الرابع 4 الاخير

 اسكريبت تغيرت لاجله الفصل الرابع 4 الاخير 


بلعت ريقي وقلبي اتنف*ض لما شوفت شكله اللي اتحول ميه وتمنين درجه 
كنت مر*عو*به حاسه أنه هيطبق في زماره رقبتي مع اني معملتش حاجه ؟

همست بتوتر:
-ا ا انا ا انا 

هب*د علي سور البلكونه وهو بيجز علي أسنانه بغي*ظ:
- اسكتي 

حطيت ايدي علي بوقي وانا بهز راسي بخوف :
- ح حاضر 

لقيته بصلي وعيونه حمراء وقرب مني وهو بي*ش*دني من دراعي بغيره :
- تعرفيه؟؟

هزيت راسي بنفي اكتر من مره وانا بقوله بتوتر :
- وحياتك عندي ولا شوفته قبل كده 

اتنهد وهو بيسيب دراعي وبي*شد علي شعره بغ*يظ وعص*بيه مفرطه 

- هو الجاني علي نفسه بقي 

لط*م*ت علي خدي بتلقائية :
- اغيثوناااااا اغيثوناااااا 

زع*ق في وشي بحده :
- اخرسي 





وقر*ب مني وهو بيشاورلي بصوابعه بتحذير:
- من هنا ورايح مفيش مرواح الكليه الا وانا معاكي 

هزيت راسي بتأيد لكلامه:
- وماله ياخويا مش عيب 

- ومفيش لبس بناطيل تاني خلاص 

رديت بصدمه:
- نعم اومال هلبس ايه ؟! 

رد بجديه:
- فساتين وجيبات واسعه وشعرك ميخرجش برا الطرحه و....

قاطعته بسخريه:
- مش عايز شيكابون للست الوالده مرات عمي !

برقل*ي بعيونه الرمادي وهو بي*جز علي أسنانه وبي*قرب وشه من وشي وبيقول بهمس :
- لا عايزك متنفذيش اللي قولته عشان ساعتها هتكوني انتي الج*انيه علي نفسك

بلعت ريقي بتوتر وانا ببعد وشي عنه :
- ل لا وعلي ايه ا الطيب احسن وبعدين الاحترام حلو مالها الفساتين حلوه وبسمسم 

اخد نفس طويل وهو بيحاول يكون هادي وكمل كلامه بهدوء:
- مفيش ميك اب تاني 

رديت بفز"ع:
- لااااااا متهزرش بجد بقي حرام عليك ده كان في روج هم*وت واجربه ارجووووك الا ده نفسي اجرب كيكو قبل ما امو*ت 

رد بغيظ:
- بلا كيكو بلا ميكو هي كلمه واحده مفيش نقطه ميك اب تتحط علي وشك تاني وإلا هزعلك بجد 

هب*دت برجلي علي الارض بع*صبي*ه :
- يووووه بقي ده ايه ده 

رد برفعه حاجب :
- بتقولي حاجه ياحبيبتي 

رديت بغ*يظ :
- مبقولش 

- اوك 

- ط طب بالنسبه للنطلون الجينز اللي جيباه جديد ده والله لونه جامد حرام عليك 

ربع أيده ببرود :
- مش مشكلتي 





- ط طب الروج ده انا جيباه ب٥٠٠ جنيه تمن مرتبي كله 

- برضو مش مشكلتي 

- ط طب ده انا روحت اشتريت عده ميك اب ب١٥٠٠ جنيه هعمل بيهم ايه دول 
انا ممكن يجرالي حاجه صدقني انا...

قاطعني بغي*ظ:
- ولع*ي فيهم ارميهم شحتيهم اعملي اللي تعمليه انما اشوفك حاطه حاجه منهم هشل**فط وشك 

- يابني استهدي بالله واسمعني 

- مش بسمع 
- طب...
- خلاص خلص الكلام 

نفخت بضيق :
- كده كتير كده اوووووفر 

بصلي بطرف عينه وهو بيقول برفعه حاجب:
- حاسس انك معترضه 

رديت بعصبيه:
- بصراحه كده اه ماهو الواحد مش هيتغير من يوم وليله انت ذات نفسك اخدت وقت عشان تتغير !

اتنهد بضيق وكأنه حس أنه افور الموضوع 

قرب مني وهو بيسحب ايدي بين ايديه وبيبص في عيوني وهو بيقول برقه :
- انتي عارفه اني بحبك صح ؟!

اتوترت وقلبي دق بسرعه زي كل مره ببص في عيونه وبلعت ريقي وانا برد بخفوت:
- معرفش 

- متعرفيش !!

اتنهدت وانا برد عليه بحزن:
- ايوه معرفش لاني عمري ما سمعتها منك غير بعد كتب الكتاب ولا عمري حسيتها فعشان كده معرفش انت فعلا بتحبي ولا لا ولو بتحبني هتقدر تستحملني ولا لا وهتتقبل اختلافي معاك في أي حاجه وتحاول تقنعني بكل هدوء ولا هتصمم علي رأيك وبس !





كلمه بحبك لازم تتحس في الأفعال قبل الكلام يامروان كلمه بحبك سهله تتقال من اي حد 

وعلي حسب ما سمعت أن الحب مش كلام وبس انا عايزه احس فعلا انك بتحبني مش مجرد كلمه نفسك تجربها فقولتها انت فاهمني !

ابتسم بهدوء وهو بيضغط علي ايدي وكأنه بالحركه ديه بيطمني 

- فاهمك 

ابتسمت ابتسامه مهزوزه وانا بهز راسي من غير كلام 

فاتت لحظات من الصمت وهو ماسك ايدي و واقف ساند أيده علي سور البلكونه وبيبص علي الشارع بشرود 

- مروان 

لف برأسه بهدوء :
- نعم يامرام 

فركت ايدي بتوتر وانا خايفه من اللي السؤال اللي هساله:
- ه هو انت ممكن تجب*رني علي حاجه أنا مش حباها؟!

رد بذهول:
- لا طبعا ليه بتقولي كده ؟؟

- ي يعني عشان ع عشان الكلام اللي قولته اني البس فساتين وجيبات ومحطش ميك اب و ...

قاطعني بهدوء :
- مقدرش اجب"رك علي كده 

رديت والدموع بتلمع في عيني :
- ي يبقي هتسيبني 

رد بعصبيه وهو بيهبد علي سور البلكونه :
- هو انتي للدرجادي شيفاني وحش ؟!

اتنفضت من مكاني ودموعي نزلت وانا بحاول اتكلم :
- ا ا انا 

رد بجمود :
- انا همشي سلام 

كان لسه هيخرج من البلكونه بس مسكت ايده وانا بنادي بلهفه :
- مروان استني 

وقف وهو بيتنهد بضيق :
- نعم يامرام 

وقفت قدامه وانا ببص في الأرض وكأني طفله:
- ا انا اسفه متزعلش 

اخد نفس طويل وهو بيحاول يهدي أعصابه :
- محصلش حاجه 

رفعت راسي وانا بسأله بتوسل :
- ممكن تقنعني ليه طيب ؟

- اقنعك بأيه ؟؟
- يعني ليه مش عايزني البس بناطيل ولا أحط ميك اب 

-عشان انا بحبك يامرام بحبك وبغير عليكي مش عايز حد يبصلك غيري ومش عايز يحد يقول كلمه عليكي ومش عايزك تاخدي ذن*وب عايز لما ادخل الجنه في الآخره تكوني معايا

عايز لما نجيب عيال نعلمهم ازاي يصلوا ويصوموا ويلبسوا لبس شرعي عايز نعمل بيت صالح ونقتدي بالرسول عليه افضل الصلاه السلام 

انا بحبك وعايزك معايا في كل خطوه في حياتي عايز ابدء معاكي صفحه جديده فهمتي ليه !

عيوني دمعت من كلامه وهزيت راسي وانا بترمي في حضنه بفرحه 





كنت فرحانه فرحه متتوصفش !
عمري ما كنت اتخيل ان مروان الشاب الطايش بتاع البنات اللي ميعرفش يعني ايه مسؤوليه يتغير بالشكل ده 

في الحقيقه هو اتغير للاحسن بقي شخص تاني انا معرفهوش شخص عايز يعمل بيت صالح وانا وهو أساس البيت ده 

كنت طول عمري بخاف من كلمه الجواز ،كنت طول عمري شايفه نفسي صغيره علي اي حاجه مسؤوليه شغل جواز حب 

بس لما حبيته لقيت نفسي حابه المسؤوليه حابه الحب لقيت نفسي عايزه اعمل كل حاجه كنت شايفه انها صعبه 

ولما قال الكلام ده لقيت نفسي عايزه ابني البيت من بكره لا لا من دلوقتي لقيت نفسي كبرت فجأه !!

فات اسبوع وانا ومروان علاقتنا اتطورت واخدت مسار تاني خاااالص 

بقي كل يوم وكل دقيقه وكل ثانيه معايا مبقتش حاسه بفراغ في حياتي ابدا 

حياتي الفاضيه اتملت بوجوده خو*في من الجواز والمسؤوليه اتبدل لشعور الطف ممكن اقول شعور الامان 

عايزه اتجوز النهارده قبل بكره عايزه اكون في بيته عايزه اقوم من نومي أوضب شقتنا اللي اخترناها انا وهو بكل حب 

عايزه اقف في المطبخ اعمله احلي فطار وافضل ادلع فيه وكأنه طفل وكأنه ليه ماهو فعلا طفل وانا بقيت ام للطفل ده بس لطفل كبير شويه !

لقيتني بتغير من غير ما احس في الحقيقه بفضل ربنا ثم فضله بقيت ببطل اعمل حاجات غ*لط كتير من غير ما احس 

كان لطيف ومتفاهم لابعدد حد عمره ما زعقلي عمره ما فرض عليا حاجه انا مش حباها بس ابن اللذينه كان قادر في ثانيه يقنعني اعمل اللي بيقول عليه 

عمري ما حسيت أن ده ضعف مني او قله شخصيه !

بالعكس أنا كنت بعمل كده عشان هو صح هو عنده حق يمنعني من حاجه معينه لانه شايف انها هتأذيني وهتشيلني ذ*نب كبير انا في غني عنه تماما !

فات اسبوع ورا التاني ورا الثالث وزي ما اتغير مروان وبقي شخص تاني انا كمان اتغيرت ميه وتمنين درجه بس للاحسن 

بقيت بصلي الفرض بفرضه بدأت احفظ قرءان بدأت اسمع دروس دينيه بطلت بناطيل نهائيا بطلت احط ميك اب بطلت ابقي مرام القديمه !

وبعد مرور شهرين كنت واقفه قدام المرايه ببص علي شكلي للمره اللي مش عارفه عددها كام في الحقيقه كنت فرحانه متوتره و جوايا مشاعر كتير متلغبطه لكن في النهايه مشاعر لطيفه 





النهارده اجمل يوم في حياتي اليوم اللي هكون مراته رسمي وقدام كل الدنيا اليوم اللي هدخل بيته واكون ملكه علي عرشه اليوم اللي هنبدء فيه رحله حياتنا الجديده سوا ونمشي فيها بكل حب وفرحه عارفه أن في نص الطريق هيكون في شويه ش*وك هيمنعنا نكمل الرحله أو بمعني تاني هيعطل رحلتنا بس أنا عارفه ومتأكده اننا هنعدي طول ماحنا سوا 

قلبي دق لما بنت عمي واللي هي أخته قربت مني وهي بتغمزلي بمشاكسه:
- عريسك وصل ياجميل 

بصيتلها بتوتر :
- شكلي حلو 

قربت مني وحضنتني بحب:
- شكلك زي القمر ومتأكده أن مروان اول ما هيشوفك هيفرح اوي 

ابتسمت بتوتر وانا بمسك في فستاني بتوتر وقلبي بيدق بسرعه كل ما اسمع صوت رجله بتقرب من الاوضه 

اتفتح الباب ودخل وهو ماسك بوكيه ورد ابيض شكله شيك اوي ولطيف ولابس بدله سوداء وقميص أبيض وببيون سوداء وعامل شعره بالاستشورا ومظبط دقنه حقيقي كان شكله يخطف القلب والعقل وخاصه قلبي 

قرب مني وهو حاطط وشه في الأرض عشان البنات اللي موجوده في الاوضه 

رفع رأسه اول ما وصل قدامي واول ما شافني برق بصدمه :
- ا ا ايه ده

ابتسمت بتوتر واحراج :
- ايه وحش؟!

رد بذهول :
- وحش !!!
وحش ايه ده الخمار زادك جمال فوق جمالك بجد انا مش مصدق انك لبستيه 




مسكت ايده بين ايدي وانا ببتسم برقه :
 - حبيت نبدا حياتنا كلها صح 

مسك ايدي وباسها برقه :
- بحبك 

-وانا كمان 

يا متربيه عفه وذوق
تبصي لفوق وايه يعني
ما حقك تبقى باصه لفوق
مادمتي معاكي خدي راحتك
وطيري واجري ف مساحتك
فصوص الماس تراب تحتك
وقلب الناس رصيد مسروق
مابعد سنين من التوهة
ومن قلة أمل خدني
يشاء ربك يعوضني
وتيجي حياتي تمليها امل وحنان
ياأجمل خطوة بابدأها
ياقصة مش مصدقها لحد الآن
بقى انتي يانجمة يا نقيه
يا عاليه ياصعبه ياعصية
بقا انتي تفكري فيا ؟ ❤️

تمت
تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة 
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
 واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -