القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية روز ويوسف الفصل الثاني 2 بقلم شهد محمد

رواية روز ويوسف الفصل الثاني 2

 رواية روز ويوسف الفصل الثاني 2 

بعد شويه من ألانتظار سلمى ردت 

_خير يا روز هانم 

_خير يا ختي خير . . انا جتلي فكره تخلي اخوكي يتحرك وياخد خطوه من ناحيتي 

_اي هي قولي 

_نقول قدامه إن جالي عريس وقتها هو يتجنن بقا ويبقا عايزني أرفض وكدا 

_هو انا مظنش إنه ممكن يعمل بس ماشي نعملها يمكن تيجي ب فايده بكرا تعاليلي ونعمل الحوار عليه بس يا خوفي لا يعرف اننا بنحور 

_وهيعرف منين يا سلمى  




_متنسيش إن يوسف ظابط مخابرات يا روز يعني يعرف الكداب من الصادق 

_طب والحل 

_بصي متبصيش في عينو وانتي بتتكلمي عشان قالي في مره إن البيكدب في حاجه في عينو بتتحارك باين وحاولي تسيطري على حركاتك وانتي بتتكلمي عشان ده بيفهم في لغة الجسد 

_ياربي منو بيعرف في كل حاجه 

_يوسف بقا هو اي حد 

_طيب خلاص هجيلك بكرا 

_تيجي بدري قبل ما ينزل الشغل يا روز 

_اتفقنا 

قفلت مع سلمى وانا بتخيل اي اللي ممكن يحصل لو خططي نجحت نمت وانا بفكر فيه 

وجيه تاني يوم صحيت بدري غيرت هدومي وعرفت ماما انا رايحه فين وروحت على بيت سلمى على طول 

رنيت الجرز وثواني وكان هو اللي فتح الباب فتحو ودخل من غير ولا سلام ولا كلام البارد سلمى شافتني جت عليا وقالت:

_اهلآ اهلآ ب العروسه 

_عروسه اي يا سلمى لسه مفيش حاجه 

طنط مامتها قالت:

_اي يا روز هنفرح بيكي قريب ولا اي؟

_مش اوي يعني يا خالتي هو عريس متقدملي لاكن انا مش موافقه 

_ليه يا بنتي اي اللي يعيبو؟




_ميعبوش حاجه والله يا خالتي بس انا اللي مش عايزاه انا عايزه واحد ليه هيبه كدا مقامه عالي وياسلام بقا لو ظابط زاي أبطال الروايات 

_الروايات كلت دماغك إذا كنتي انتي ولا الموكوسه التانيه اقعدي افطري يلا اقعدي 

قطع كلامنا صوتو من اوضته وهو بيقول:

_القهوه يا سلمى 

دخلت سلمى عملت القهوه وقدمتها ليه شربها في اوضته ونزل من غير ولا كلمه 

ونزلنا انا وسلمى روحنا الشغل واحنا قفانا بيأمر عيش زاي مابيقولو 

_اخوكي ده بني ادم زاينا ولا حجر ده لوح ده لو ابو الهول كان نطق ده انا قولت عايزاه ظابط اعمل اي تاني اقول اسمه عشان يفهم؟

_انا قولتلك ده مفيش حاجه هتهزه 

_ماليش دعوه يا سلمى اتصرفي عايزه اتجوزه اي الحل؟

_الحل إنه يحبك 

_ويحبني إزاي؟

_معرفش يا سلمى معرفش يوسف اخويا غامض يعني معرفش بيحب اي وزوقه اي واي اللي يرضيه محدش فاهم يوسف ولا يعرف دماغو فيها اي 

روحنا الشغل وانا فاقده الأمل فيه وفي قلبي اللي بيحبو 

عدا يومين وانا مبروحش عندهم وماليش دعوه بيه وهو مسألش زاي عادته 

وانهارده بعد الشغل سلمى كانت مصممه إني اجي معاها عشانها مش عشانه 

وفعلآ روحت معاها قعدت معاها هي ومامتها

_صحيح يا روز يابنتي عملتو اي في حوار العريس 

_رفضتو والله يا خالتي 




_ربنا يرزقك ب ابن الحلال اللي يستاهل قلبك يا حبيبتي 

_يارب يا خالتي عن اذنكم امشي بقا عشان اتأخرت  

قومت وهزيت الكرسي اللي عليه العصير فا وقع عليا ومكنش ينفع امشي ب هدومي المتبهدله فا لبست دريس من عند سلمى وسلمت عليهم ومشيت 

ووانا على السلم شفته عيني جت في عينو ومتكلمش وبعد خطوتين وقفني صوتو وهو بيقول:

_استني

لفيت ليه وانا مش مستوعبه انه هيكلمني وقولت:

_نعم في حاجه؟

_الدريس اللي انتي لابساه ده مش قصير شويه؟

_ولا قصير ولا طويل معقول يعني 

متكلمش سابني ومشي هو اه حركه مش لطيفه انه يسبني ويمشي من غير ولا كلمه بس انا الفرحه مش سايعني انه اتكلم معايا روحت البيت وانا طايره من الفرحه 

روحت البيت اتصلت ب سلمى عشان احكيلها 

_شفتي اللي حصل 

_لاء مشفتش 

_اخوكي كلمني يا سلمى كلمني 

_بجد قالك اي انطقي قولي قالك اي 

_كنت نازله من السلم وهو طالع وقفني وقالي استني قولتله نعم في حاجه قالي الدريس اللي انتي لابساه ده مش قصير شويه قولتلو معقول ولا قصير ولا طويل وبس كدا سابني ومشي 

_شكل كدا والله واعلم غيران عليكي يابت ياروز عشان بعد مامشيتي هو كان طالع مضايق 

_بجد غيران اني لابسه قصير خلاص هجيلكم بكرا وانا لابسه ضيق وقصير وعريان عشان يغير 

_لاء كدا هيطلقك قبل ما يتجوزك بس احنا كدا فهمنا ان فيه ذرة مشاعر اهو ممكن نلعب على النقطه دي ونعمل خطه جديده 

_صح انتي صح اي الخطه بقا؟

قطع كلامي مع سلمى صوت مامتها وهي بتقول:

_خطة اي يا سلمى بتخططو ل اي انتي وروز 




_أبدآ يا ماما مفيش حاجه 

_لاء فيه انا سمعت هتقولي ولا اجيب يوسف اخوكي يعرف بتخططو ل اي؟صرحيني يا بنتي انا مش هأذيكم على الاقل اقولكم إذا كانت الخطه صح ولا غلط 

كلام طنط مامت سلمى اقنعني قولت ل سلمى تفتح السبيكر واتكلمنا احنا التلاته وحكينالها عن حبي ل ابنها ضحكت وقالت:

_الله يخيبك يا روز انتي فكرك اني معرفش ده الدنيا كلها عارفه انا مش بنت امبارح وفاهمه وعارفه انك بتيجي عشانه وحوار العريس ده كدا وكدا صح 

_صح ياخالتي اتصرفي بقا وجوزيني ابنك 

_مش هلاقي أحسن منك يا حبيبتي هجوزهولك عيني ده انتي الغاليه بنت الغاليه بكرا هعمل خطه جديده من تفكيري انا وشوفي بقا تخطيط خالتك 

_حلاوتك يا ام يوسف 

وجيه تاني يوم وسلمى ومامتها جم عندنا وهما بيحكولي عملو اي 

( فلاش باك )

_اي اللي مصحيكي بدري يا امي؟

_رايحين ل خالتك ام روز غصبه البت على العريس والبت يا حبة عيني مموته نفسها عياط هقنعها إن الجواز مش ب العافيه 

_طيب تحبي اوصلك؟

_لاء سلمى هتصحى ونروح سوا روح انت شغلك يا حبيبي 

_ماشي يا أمي 

( باك )

_ياسلام فين الخطه في كدا بقا يا خالتي 




_يابت بليل هيجي يسألني عملتي اي وهلمحلو بقا 

_طيب يكش يجي ب فايده 

_هيجي بس قومي اعملي كوباية شاي يلا 

_حاضر 

وبعد ماخدو قعدتهم معانا مشيو وسلمى قالتلي انه مسألش ومعملش اي حاجه 

فقدة الأمل للمره المليون وقرارت اني هنساه وهموف اون من علاقه مدخلتهاش عملت بلوك ليه ومسحت صورو

دخلت المطبخ عملت فنجان قهوه زاي ما هو بيحبو بظبط بعدين رميتها مش هشرب حاجه بيحبها من انهارده وعملت مج كاكاو وخدت كام قطعة فراوله ومع اول قطعه لقيت موبايلي بيرن كانت سلمى رديت وكانت مامتها هي اللي بتتكلم 

_انا عندي خطه جديده يا روز والمرادي هتبقا خطوبه على طول 

_بجد يا خالتي اي هي؟ 

وفضلت تحكيلي الخطه الجديده واقتنعت بيها انا وسلمى وقفلت معاهم ورميت الفراوله وعملت فنجان قهوه زاي ما بيحب يشربها ومكلتش معاها اي حاجه عشان ميبقاش عك ورجعت افكر فيه تاني وفكيت البلوك ورجعت صورو اللي مسحتها عشان انا مهزقه

تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة 
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
 واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة

تعليقات