أخر الاخبار

رواية حنين الليل الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم اميرة رمضان

رواية حنين الليل الفصل الرابع والثلاثون 34

   رواية حنين الليل الفصل الرابع والثلاثون 34 


بسمه : متخلهوش يدخل ده لو دخل وشافك وانتي بتاكلي كده هيخاف علي نفسه
سندس : هطلع انا اعطله وانتي شيلي مائده الرحمن اللي عملاها دي 
ندي : انا لسه مخلصتش اكلي هو جاي علي ميعاده ليه ماهو كل العرسان بتتاخر ده الانتظام ده
بسمه : متضايقه عشان الراجل منتظم ربنا يصبرك ي رحيم 

(سندس طلعت وشافت رحيم) 
سندس : الله اكبر اي القمر ده ي واد لاء باين عليك عريس فعلاااااا 
رحيم بغرور : دي اقل حاجه عندي 
سندس : احنا هنظيط ده علي اساس اني مش عارفاك 
شهد : ناس تتخطب بعدينا وتتجوز قبلينا حظ بقاااا
رحيم : الله يخربيت الحقد اسكتي بعينك دي للعربيه تولع فينا 
أسامه : هو انت في حاجه بتأثر فيك 
رحيم بصوت عالي : فييين العروسه خلينا اخدها بسلامه من هنا قل اعوذ برب الفلق 
بسمه ادخل ي عررريس
(رحيم دخل وندي كانت فرحانه ومكسوفه اووي عملو الفريست لوك وخدها وطلعو علي القاعه )
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود

في القاعه




رحيم ؛ كفايه رقص بدل ماخدك ونروح دلوقتي حالا
ندي : اي ي رحيم ده فرحي واول واخر مره هيتعملي فرح سيبني بقا ارقص واطير من الفرحه
رحيم : ي قلبي افرحي انا مقولتش حاجه مش لازم تتنططي يعني 
ندي : لاااء انا لما بكون فرحانه بحب ارقص
رحيم : خلاص كلها ساعه بالكتير ونروح وارقصي براحتك
ندي بكسوف : بس عشان انت مش محترم 
رحيم : انتي اللي دماغك جذ*مه قديمه انا نيتي خير لكن تفكيرك وا*طي
ندي : انا برضوووو
__________
أسامه : بت احنا فرحنا هنعملو الشهر الجاي اخوك اتجوز بقا وهيقعد يغيظ فيا 
شهد : لاااء انا عايزه ابقا عمتو الحربايه الاول وبعدين اتجوز 
أسامه : عارفه ي شوشو كل يوم بتبهريني بتفكيرك اللي داخل فيه قطر ده حرام عليكي ارحمي امي 
شهد : اي ي اوس اوس الحق عليا اني بتكلم معاك بتلقأئيه كده من غير تكاليف 
أسامه: ابوس ايدككك حطي التكالف دي انا تعبت بجد
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
شهد : عيب عليك ي اسطي دانت ابن عمي وزي رحيم بظبط
أسامه بعصبيه : زي مين ي اختي 
شهد : اي في اي ااااه لاء مش زي ما فهمت انا اقصد انك في مقام اخويا الكبير 
أسامه : شهد اسكتي ارحميني واسكتي 
شهد : اي مالك مش طايقلي كلمه انهارده ليه 
أسامه : بذمتك انهارده بس 
شهد بضحك: بصراحه انت مش بتقبل كلامي خالص بس فين بقا الحب والزفت اللي هنعيش بيه باقيت حياتنا ولا شكل ملناش حياه مع بعض وكلها سنه ونتقابل قدام محكمه الاسره 
أسامه بنفاذ صبر : رحييييييم 
رحيم : خير عايز اي 
أسامه : هو انا ينفع افسخ خطوبتي من اختك 

رحيم بعصبيه: تفسخ اي ي اسامه انت اتجننت احنا عمرنا ما نقبل علي نفسنا كده (وقال بضحك) البضاعه المباعه لا ترد ولا تستبدل ولا عايزين نشوف وشها شد حيلك بقاااا واتنيل خدها عشان امي عايزه تربي بط في اوضتها
أسامه بصلهم بزهول 
شهد بضحك: مفيش مفر مني ي روحي
___________
كنت واقفه وحسيت بتعب شويه ليل خدني وقعدنا بعيد عن الدوشه وكنت بتفرج علي ندي ورحيم وهما بيرقصو سلو وانا فرحانه اووي
ليل : شكلهم حلو صح 




_ اه جداااا ندي طايره من الفرحه 
ليل بحزن : اكيد كان نفسك يتعملك فرح
بصتلو وقولت بتنهيده : اكيد كل وحده بتكون نفسها يتعملها فرح كبير وتفضل ترقص فيه مع اصحابها واخواتها وتفرح مع شريك حياتها لكن انا متعمليش فرح ولا حتي اخترت شريك حياتي ده كان اجباري عليا
(ليل بصلي بحزن وزهول طنشت نظراته وكملت ) اتجوزتك وانا شايفه انك الخليجي اللي جايه يدفع ويشيل كنت كارهه حياتي بمعني الكلمه بس سبتها علي الله ودعيت كتير انك لو خير ليا عيني تشوف الخير ده في اقرب وقت
بعد فتره صغيره معاك شفت فيك حنية الدنيا دي كلهم لقيت فيك السند اللي اتحرمت منه بدري في الدنيا وحمايتي من عمي وغيرو شفت فيك كل حاجه حلوه حسيت بنفسي وعشت طفولتي اللي اتحرمت منها بدري عاملتني زي تالين رغم اني كنت بتعصب لما بتقولي كده بس حقيقي خلتني اعيش لنفسي لاول مره في حياتي كنت ليا كل حاجه كانت نقصاني وحاليا انت فرحتي وعوضي من ربنا 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ليل بصدمه : اي كل الكلام ده معقوله الكلام ده ليا انا 
_ اه طبعا ليك اوعي تكون مكنتش حاسس بيه
ليل : كنت حاسس بس بصراحه مش كل ده انا معرفش اصلا ان فيا كل الصفات اللي قولتيها دي 
_ هههههههه لاء فيك واكتر كمان بس انا جوعت ومش قادره اتكلم 
ليل بضحك : خدي دراعي كلي فيه انتي مش بتشبعي وبعدين خرجتينا من الجو الرومانسي اللي كنا عاملينه
_ اعمل اي مش ابنك هو اللي طفس 
ليل : ابني برضو 
__________
خديجه : ولاااا ياض ي فارس سيب المزه شويه وتعالي اقعد معايا 
فارس : اقعدي مكانك وملكيش دعوه بيا خليني واقف مع البت شويه بلاش تلزيق
خديجه : هو كل واحد خد وحده وقعد معاها وسبتوني لوحدي زي قفص الجوافه كده
نوح : طب وانا رحت فين 
فارس : جراء اي يلاااا هو مفيش حد قاعد ولا اي قوم من هنا 
نوح : في اي ي عم فارس متوحد الله في قلبك وخليك مع خطيبتك وخليني انا مع خطيبتي
فارس : انت لسه قاريء فاتحه يدوبك وبعدين انا وسندس كاتبين الكتاب واخيرا يعني فاسكت كده وريح عشان انت لسه الطريق طويل عليك
نوح : طريق اي اللي طويل اقسم بالله هقطع ليكم شراييني هنا واجبلكم مصيبه 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
سندس : هي حصلت لكدا لاااء هتبوظو الفرح تعالي ي بت ي ديدا نطلع عند العروسه وسبيهم يقطعو شرايين بعض 




(بعد شويه الفرح خلص وكله روح )
أسامه : مبروك ي عريس متنسناش بقا في الاكل ده بلاش طفاسه ومتطفحش لوحدك
رحيم : انساك دانا همحيك من زاكرتي ولا اعرفك وبعدين دي ليله العمر وانت ي معفن باصصلي في شويه الاكل اللي فيها 
أسامه : وا*طي طول عمرك
رحيم : يلا بقااا غور اي اللي مقعدك لدلوقتي انت ناسي ان انهارده دخلتي وخد جوز الهبل اللي جوا دول انا مش عارف بيعملو ااي 
سندس بصوت عالي : جراااا اااااي بنشيلها اللينسز مالك مستعجل ليه 
رحيم : انتي مال اهلكككك وبعدين كل ده بتشيلو اللينسز دانتو لو هتشيلو عينها كنتو خلصتو من بدري 
شهد بصت جوا وبعدين بصتلو وقالت : ماهو احنا كلنا بنعمل تعديل في الاوضه 
رحيم بشك : مش مرتاح ليكم عملتو مصيبه اي 
شهد : مصايب اي اللي هنعملها اول يوم انت عايز البت تاخد عني فكره وحشه لسمح الله
رحيم : ازاااي دانتي ملاك يلا بقااا كلكم بربطه المعلم كده برا 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
سندس : طالعين ده اي النداله دي 
شهد : طب يارب الشمع يولع في الشقه 
_________
ياسين : بسمتي عامل ليكي مفاجاءه
بسمه : اي 
ياسين : المره الجايه لما اسافر هاخدك تعيشي معايا هناك ومش هسيبك ابداااا
بسمه بفرحه : انت بتتكلم بجد 
ياسين: اه والله كفايه عليكي اللي استحملتيه من اهلي وبعدين كفايه بعد كده بقا عايزك معايا طول الوقت 
بسمه : انا مش مصدقه والله وبعدين انا استحمل اي حاجه عشان خاطرك 
ياسين : كل مره بتكبري في نظري اكتر واتاكد اني اخترت صح 
بسمه: بس انا مش عايزه اسيب ماما لوحدها 
ياسين : علفكره انهارده واحنا في الفرح حنين كانت بتتحايل علي مامتك كلعاده انها تروح تعيش معاها بالاخص بعد الحمل لاكن والدتك رفضت عشانك بس كده اتحلت هي هتقعد مع حنين واحنا نسافر 
بسمه : دي حنين هتطير من الفرحه لما تعرف 
_________
رحيم خبط علي الباب ودخل 
ندي بكسوف : ادخل 




دخل رحيم واتصدم من منظر ندي 
ااااي اللي انتي لابساه ده 
ندي : مالك دي بجامه باندا اول مره تشوفها 
رحيم : حرااام عليكي يعني انا بقالي سنين بحلم باليوم ده وفي الاخر تلبسيلي باندا 
ندي : امال عايزني البسلك ااي تايجررر
رحيم بغمزه : ياااريت 
ندي بضحك : مش التايجرر اللي في بالك انا قصدي علي بتاع مربوحه 
رحيم : مربوحه اي اللهي تطلع روحك ي بعيده قومي ي بت اقلعي الزفت ده والبسي حاجه مدلعه كده ولا اقولك متلبسيش خالص 
ندي : لبسك عفريت ي بعيد مش عاجباك الباندا اللهي يوعدك بباندا تقعد عليك تفطسك 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
رحيم : تفطسني؟! ونجيب باندا من برا ليه وانتي موجوده 
ندي بصدمه ؛ يعني قصدك اني تخينه طب والله لقوم اغير الباندا واي رايك بقا هلبسلك عبايه سوده عشان تبقا ليله سوده علي دماغك
(وفتحت الدولاب)
رحيم : ثانيه وحده كده هدومي راحت فين 
ندي : هدوم اي ااااه هدومك ثواني( فتحت ضرفه الدولاب) موجودين اهم
رحيم بزهول : حطاهم في ضرفه وحده
ندي : احمد ربنا انهم في الدولاب اصلا ده لولا اننا عرسان جداد كنت خليتك نزلت اشتريت مسامير وخليتك علقتهم ورا الباب احمد ربنا وبلاش طمع 
رحيم : تصدقي فعلا انا مفتري 
ندي : يلا ربنا علي الظالم بقا 
رحيم : بت انتي انا لو فضلت اتكلم معاكي هتشليني بكلامك وتموتيني قبل مدخل دنيا تعالي كده بقا
ندي بضحك : اااي 
رحيم : هقولك كلمه بس ووو تسكت شهرذاد عن الكلام 

_________
ليل : نوناااااا
_ اي خضيتني 
ليل:سلامتك من الخضه ي قلبي بقولك اي عايزك تلبسي اللي في الشنطه ده
_اي ده (فتحت الشنطه واتصدمت)ينهااااار ابوكككك اسود انا البس المسخره دي
ليل : مالها دي احلي حاجه 
_ ليل انت مال اخلاقك بقت في النازل كده ليه تجيبلي بجامات قصيره ودلوقتي جايبلي قلة الادب دي 
ليل : متعرفيش انتي قله الادب دي بتفرحنا ازاي متكسبي فيا ثواب وفرحيني 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_ ده علي جثتي اني البس المسخره دي
________
تاني يوم الصبح 
كنت في المطبخ بجهز الفطار 
ليل من ورايا : بس المسخره كانت هتاكل منك حته امبارح
قولت بكسوف : متفكرررنيييييش معرفش اي اللي خلاني اسمع كلامك 
ليل : قلبك ي روحي
_ طب يلاااا نفطر ي قلبي عشان جعاااانه
ليل : لاء كده بقا كتير انا عايز اعرف انتي حامل في اي بظبط الواد ده مش طبيعي 
___________
بعد اسبوعين 




(كنت قاعده بزاكر لايان وتالين وسمعت صوت الكلاب بتنبح بصوت عالي اه نسيت اقولكم ان ليل جاب كلاب تاني بدل المرحوم اللي حلفت عليه انه مش هيقعد في البيت )
_ اي الصوت ده
ايان : الكلاب تقريبا في حد غريب دخل البيت 
_ مين يعني وبعدين هما صوتهم عالي اوووي يالهووي ليكونو اتسيبو 
ايان : لاء ي ماما لانها لو اتسيبت هتعض الشخص للي قدامها من غير متنبح عليه لكن اكيد انها مربوطه
قولت بفخر : شاطر ي قلب مامي عرفت الحاجات دي منين 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود

ايان : انا عارفها اصلا 
تالين : اهي الكلاب سكتت يلا بقا فين الامتحان  
_ اهو اما اشوف مين فيكم اللي هيحلو بسرعه 
ايان : اكيد انا عشان اخد الجايزه 
تالين : لاء انا عشان انا شاطره وهاخد الجايزه 
_ بااااس هنعرف مين الشاطر دلوقتي (سمعت التلفون بيرن من الاوضه بتاعتي )




حد يقوم يجيب التليفون
ايان : لاء مش هقوم عشان اخلص قبليها 
تالين : وانا كمان مش هقوم عشان اسبقو
_ خلاص خليكم بس عارفين لو حد غش هعلقكم هاتي الطرحه ي بت
( لبست الطرحه وطلعت جبت التلفون وكان ليل )
_ اتاخرت كده ليه
ليل : كان عندي اجتماع فرهدني بس خلاص خلصت ايان وتالين وصلو البيت ولا اجيبهم وانا جاي 
_ وصلو من بدري تعالي انت بقا متتاخرش 
ليل ؛ مش عايزه حاجه اجيبها وانا جاي 
لاء عايزه سلامتك (وبعدها سمعت صراخ تالين جريت بسرعه اشوف في اي واول مدخلت لقيت شخص ماسكهم)
_ ااااانت مييييي 
( لسه هروحلهم في واحد حط منديل علي مناخيري وبعدها محستش باي حاجه)

تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة 
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
 واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة

تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -