رواية روز ويوسف الفصل الرابع 4
عدا الاسبوع وانهارده كان كتب الكتاب كنا مقرارين إننا مش هنعمل فرح مزعلتش ان مش هيتعملي فرح كبير زاي ما كنت بحلم ولا حتى هلبس فستان عروسه كل ده يهون لأجل اني هتجوز اكتر انسان حبيته في الدنيا
كنت لابسه دريس ابيض كله دانتيل لفة طرحه سيمبل ميكب خفيف سلمى كانت معايا هي ومامتها ودقايق وكان هو جيه ومعاه المأذون
والقليل من الدقايق والمأذون قال كلمته الشهيره:
_بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير
رقعت زغروطه من فرحتي جابت اخر الشارع وقومت حضنتهم كلهم باركو لينا معاده هو مقاليش الف مبروك حتى .. كان مع أصحابو مالوش دعوه ب اي حاجه
وبعد وقت مش كتير جيه ناحيتي وقالي:
_مش يلا ولا هنفضل طول اليوم نغني ونرقص؟
جت ماما وصته عليا وسلمو علينا وخدني ونزلنا ركبنا العربيه وطول الطريق صمت محدش اتكلم في حاجه لحد ما وصلنا البيت
فتح الباب ودخل وقال:
_حضريلي الغدا
_نعم ياخويا!!
_اي بقولك حضريلي الغدا
_انت تعبان في دماغك ولا اي المفروض اني عروسه من بعد كام ساعه من فرحي هقف اطبخ؟
_اه وفيها اي؟
_بقولك اي انا مش فايقلك اسلق بيضتين وابعد عني
قولتها ودخلت اوضتي قفلت الباب وغيرت هدومي بعد حيره كبيره مش عارفه البس اي لبست ترينج محترم وفتحت الباب ونمت
مفيش عشر دقايق ولقيته جاي يصحيني ويقول:
_قومي هاتي شوية مياه سخنه وادعكي رجلي
_يانهارك اسود انت هتعيشلي دور سي سيد ولا اي؟
_اه هعيش دور سي سيد يا روز وتقولي حاضر وانتي ساكته
_لاء مش هقول حاضر ولو انت هتكون سي سيد انا مش هكونلك امينه يا يوسف لاء انسى
_ماشي بكرا نشوف
قالها وسابني وخرج وانا هموت من الغيظ اي المصيبه اللي جبتها لنفسي دي؟
مش مشكله على قلبي زاي العسل يكفي إننا بقينا في بيت واحد
نام هو على الكنبه بره وانا نمت في الاوضه
تاني يوم الصبح جيه صحاني وهو بيقول:
_قومي اكويلي البدله واعمليلي قهوتي
قومت وانا بنفخ انا روز رئيسة مجلس الكسلنين تقوم ٩ الصبح تعمل قهوه وتجز بدله
عملت القهوه وخرجتهالو ودخلت اعمل البدله جيه ورايا وهو متعصب وقال:
_اتفضلي دوقي قهوتك
_لاء انا مبشربش قهوه
_اشربي
قالها بزعيق خوفت منو وخدتها منو ادوقها
_يعع اي ده؟
_انتي بتسأليني يا هانم حطلي ملح بدال السكر
_والله مخدتش بالي
_وهتاخدي بالك امتى يا روز ؟
واحنا واقفين شمينا ريحة حاجه بتتحرق بصينا ناحية الدخان كان قميص بدلته اللي بيتحرق
جري عليه وشال فيشة المكوه وبصلي وهو بيعض على شفايفو وقال:
_عارفه لولا اني متأخر على شغلي كان زمان في الجرايد دلوقتي خبر عريس قتل زوجته تاني يوم جواز
_خلاص اعمل حاجتك لنفسك مش ناقصه قرف
_قرف؟؟
قالها وجري ورايا دخلت الاوضه قفلت ورايا الباب وفضلت مستخبيه لحد ما مشي
واتصلت ب سلمى تجيلي عشان كنت خايفه اقعد لوحدي مفيش تص ساعه وجتلي
دخلت وهي بتزغرط وبتقول:
_صباحيه مباركه يا عروسه
_عروسة اي بس
_معلش يوسف اهم حاجه عنده شغلو المهم طمنيني سبع ولا ضبع
_يعني اي؟
_يعني عملتو اي امبارح
_عملنا اي في أي مش فاهمه
_ياربي منك يا روز مالهاش معنى تاني عملتو اي واضحه اهي
_ااه فهمت قصدك ولا حاجه ده حتى نام على الكنبه وانا نمت في الاوضه
_يالهوي يعني اخويا لسه ولد ولود ازاي؟
_هو اي اللي ازاي
_ازاي المزه دي معاه في بيت واحد ومتهزش
_حمار وطور مبيحسش
_ماعلينا هاتي حاجه تتاكل اتسلى فيها انتي عروسه وعندك جميع الأكلات
_قومي ياختي المطبخ عندك
قامت سلمى جابت الاكل وقعدنا ناكل ونهزر ومشيت قبل ما يوسف يجي ودخلت انا خدت شاور وخرجت وانا لابسه البرنس اتخضيت لما شفته في الصاله
_يالهوي انت هنا من امتى؟
_من شويه
_ومرنتش الجرز ليه ولا خبط
_اي هستأذن وانا داخل بيتي؟
_مش القصد بس افرد كنت قاعده ب حاجه عريانه ولا بغير هدومي؟
_ياريت
_ياريت اي؟
_ااا احم وفيها اي يا هانم وانا مش جوزيك خشي غيري هدومك وحضريلي الغدا
_طيب
دخلت لبست ترينج محترم وخرجت دخلت المطبخ جهزت الاكل وخرجت بيه
سبته على السفره وجيت ادخل وقفني صوتو وهو بيقول:
_روز
_نعم
_شعرك
_مالو؟
_شكله حلو اوي وهو مبلول
ابتسمت وسبته ودخلت الاوضه خلص اكل وعمل لنفسه الشاي وفضل شويه يتفرج على التيلفزيون ونام على الكنبه وانا نمت في الاوضه كالعاده
جيه تاني يوم صحيت بدري قبل منو عشان احضر الفطار واعمل قهوته واجهز بدلته
جيت ادخل الحمام اتفجأت بيه خارج مش لابس غير بنطلون بس صدره كان عريان اتكسفت ودروت وشي وانا بقول:
_اي يا اي مش في بنت معاك في البيت
_والبنت دي مش مراتي ولا اي؟
_بقولك اي جوا النحنحه ده مش هياكل معايا فين الجحيم فين جهنم الحمرا
ضحك قد اي ضحكته جميله وبيبقا شكله جميل لما بيضحك قال:
_شكلك قطه شرسه وبتحبي المشاكل
_ااه دي حقيقه
_امم وانا مش الراجل اللي هيعيش مراته في جحيم ولا جهنم حمرا انا اه على اخري منك بس مش لدرجة إني اجي عليكي وعلى كرامتك ده انتي وصية الرسول يا روز
قالها وخد فوطه نشف شعره وسابني وخرج
سابني وانا بفكر ازاي هو كدا انا مغلطش لما قولت عليه أعظم رجال الكون مغلطش لما قولت انه سيد الرجاله ونن العين
حضرت ليه فطار حلو وعملت قهوته زاي ما بيحبها وسبته يفطر وجهزت البدله شويه ودخل ورايا وقال:
_على اخر النهار هيجيلي ناس صحابي عشان يباركولي ياريت تجهزي اكل حلو
_حاضر
_قولتي اي؟
_قولت حاضر
_يانهار ابيض القيامه الجمعه الجايه روز بتقول حاضر؟
_يعني كدا مش عاجب وكدا مش عاجب؟
_لاء لاء كدا عاجب اوي اوي انتي كدا سكره
قالها وقرب باسني جنب شفايفي وبداء يلبس هدومه وانا واقفه مذهوله من اللي حصل قطع ذهولي صوتو وهو بيقول:
_لبسيني جاكيت البدله يا روز
لبسته الجاكيت زاي ما قال سرح شعره وحط برفانو ومشي وانا لسه قاعده مذهوله
دخلت حضرت الغدا زاي ما قال وانا برضو مذهوله كان قرب يجي لبست اسدال عشان لو اصحابو معاه وانا قاعده مش مصدقه اللي حصل قطع ذهولي صوت رن الموبيل كانت سلمى حكيتلها اللي حصل
_عليه حتت دين بوسه يا بت يا سلمى
قطع كلامي معاها صوتو وهو بيقول:
_لاء ده احنا نعجبك اوي يا انسه روز
رميت التيلفون وانا مصدومه من اللي حصل سمعني لاء لاء مش معقول
_قول انك مسمعتش
_لاء سمعت
_بتكلم بجد يا يوسف
_والله سمعت
خدت الموبيل ودخلت الاوضه وقفلت الباب ورايا وانا مكسوفه ضحك على كسوفي وقال:
_مش عيب يا روزتي انتي قولتي الحقيقه مش اكتر
قطع كلامو صوت رن الجرز كانو اصحابو قعده معاه وحضرت ليهم الغدا ورجعت ل اوضتي تاني وبعد شويه كانو مشيو
كنت متوقعه انه هينام على الكنبه بس اتفجأت بيه دخل الاوضه وقفل النور وخدني في حضنه بدون اي كلمه ونام جيت اتكلم قال:
_ششش ولا كلمه نامي
وفعلآ نمت ولأول مره انام في حضنه اللي مبقتش عايزه حاجه من الدنيا غيرو
جيه تاني يوم مالقتوش جمبي صحيت عشان احضر الفطار واعمل القهوه لقيته بيقولي:
_متعمليش حاجه مش عايز
_طيب هتروح شغلك اجهز البدله؟
_وتجهزيها ليه هو انا سي سيد وانتي امينه ولا اي هجهزها لنفسي يا هانم
_هو في أي يا يوسف؟
_في اي ف اي؟
_معاملتك متغيره
_والمفروض اعاملك ازاي يا ست هانم؟
_متعالمنيش انت انسان مريض اصلآ
_روز متستفزنيش
_انت عايز اي دلوقتي؟
_مش عايز حاجه ابقي حضري نفسك هنخرج بعد يومين مع ناس صحابي
_لاء مش خارجه دول صحابك انت مش صحابي انا
_وانتي مراتي وهتيجي معايا
_مراتك على الورق بس
_ومالو نخليها ورق ورسمي ده حتى عيب في حقي مراتي تبقا لسه انسه لحد دلوقتي
قالها وهو بيقرب مني
_يوسف ابعد . .
_مش هبعد
_متقربش بقولك
_لاء هقرب
مبقاش فيه حاجه ورايا غير الحيطه قرب مني وانا بحاول ابعده عني وبعد ثواني بحر عينياه خدني ل دنيا تانيه ودوبت بين إيديه مكنش بقاوم قرب مني عشان يبوسني مكنتش ممنعه ولا مكسوفه بس فجأني ببعده عني وهو بيقول:
_مش انتي اللي تلفت نظري وتخليني أقرب منها يا روز انا بس حبيت اوريكي انك معايا بتنسي كل حاجه كبريائك ولسانك الطويل وكرامتك حبيت اوريكي تأثيري فيكي
_انت لا يمكن تكون انسان طبيعي انت مريض مريض
قولتها ودخلت الاوضه قفلت الباب ورايا وانا بعيط
شاهد👈الفصل الخامس
تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة
اكتب تعليق برايك هنا