أخر الاخبار

رواية الحب ام المال الفصل الرابع 4 بقلم اسراء هاني

 

رواية الحب ام المال الفصل الرابع 4 بقلم اسراء هاني

رواية الحب ام المال الفصل الرابع 4 

٤
البنت دي عايزة تبيع نفسها مين يشتري " 
انا ما بدفعش فيكي غير بريزة 
البنت دي عايزة تبيع نفسها مين يشتري 
انا ما بدفعش فيكي غير بريزة " 

تتردد الكلمات في اذنه لن يسامح نفسه 
في غرفته منعزل عن الناس لا يكلم أحد.
لا يذهب إلى شركته منطفأ 
انتهت دموعه من كثرة ما بكى 
يعض اصابعه ندم ..
يتمنى لو يعود الزمن و لن يكررها 



عمر : يا ابني اللي جرالك انت عمرك ما كنت كدة فين يوسف اللي بيسهر و مقضيها بقالك اسبوع عالحال ده 
يوسف بدموع : جرحتها اوي يا عمر صورتها و هي مكسورة و بدموعها مش عايزة تفارقني قلبي مقهور اكثر منها 
عمر باستغراب " مش هو ده اللي كنت عايزه
هز رأسه بالنفي و همس : كنت فاكر اني عايز كدة انا الوجع اللي حاسس فيه ينسف جبل عمري ما ندمت على حاجة و لا قهرتني حاجة قد ديه 
عمر بابتسامه : انت حبيتها ...
كانك ضغطت على ألمه و بقوة لتهبط دموعه بغزارة شديدة 
أيعقل انه و لأول مرة يدق قلبه لاحد يكسرها هكذا 
حاول عمر إخراجه من حالته دون فائدة



هبط من غرفته ليجد والد يوسف جالس في الصالة ..
ياسين : عمر يا ابني 
عمر : ايوة يا عمي 
ياسين : صاحبك ماله ده عمرو ما كان كدة 
عمر : ان شاءالله حيروق بس 

ليهبط يوسف على السلالم بخطوات سريعة 
يوسف : بابا انا عايز اتزوج 
ياسين : هو ده اللي عامل فيك كدا يا الف نهار ابيض ده يوم المنى انا حكلم عمك مصطفى نطلب زينة بنته 
يوسف : لا لا مش عايز زينة عايز وحدة تانية 
ياسين : حد تاني بس انت بتحب بنته 
يوسف : لا يا بابا عمري ما حبيتها 
عمر باستغراب و قلق : مين دي 
يوسف : اسراء 
كان يشرب القهوة ليشرق و يسعل بقوة ...
عمر بصدمة : اسراء ؟؟ 
ياسين : اسراء مين 
يوسف بلهفة : اسراء شاهين بنت جميلة من عيلة كويسة
عمر بقلق " شمعنة دي لسة عايز تنتقم 
يوسف بدموع : لا لا انا ندمان جدا على اللي عملته فيها انا عايز اتجوزها انا بحبها اوي 
ياسين : انا مش فاهم حاجة و دي بنت مين 
يوسف : أهلها ناس طيبين و باباها موظف 
ياسين : مش مهم المهم انت تكون مبسوط يا ابني بكرة نروح نتقدم 



يوسف : بكرة ايه لا دلوقتي 
ياسين : مش لازم نسأل الاول 
يوسف : ماما تروح تطلبها تكون انت سألت 
ياسين : انت مستعجل كدة ليه 
يوسف : يلا يا بابا ...

ذهب يوسف برفقة أخته و أمه و هو متلهف بشدة 
يقود سيارته و قلبه يرقص من الفرحة 
يوسف لنفسه : حعوضك يا اسراء اوعدك حعوضك 
وصل يوسف البيت و جلس برفقة أهلها 
شاهين : مين حضرتك 
يوسف بلهفة : انا يوسف ياسين يشرفني اطلب ايد بنتك اسراء و اللي تطلبه انا جاهز 
شاهين : طيب عرفني عن حضرتك 
يوسف بلهفة : انا يوسف ياسين ناصر دارس لغة فرنسية و ماسك شركة بابا دلوقتي 
شاهين بفرحة : شركة ناصر بتاعت والدك 
يوسف : ايوة يا عمي 
شاهين : و عايز تتجوز بنتي انا...
يوسف : ايوة يا عمي اتمنى 
شاهين : و شمعنة بنتي انا انت تعرفها 
يوسف : لا بس شوفتها كذا مرة في محل حلويات كانت تشتغل فيه و القلب و ما يريد 
كان والدها سعيد جدا بهذا العريس لابنته و كان يشعر بالاستغراب من ان رجل بهذا المستوى يريد زواج ابنته ..

كانت تجلس في غرفتها و ما زالت تحت صدمتها ...
أم حمزة : قومي البسي بسرعة عريس لقطة 

اسراء : مش قايمة اروح مكان 
أم حمزة : بت انتي قومي احسلك عارفة ان ما قومتي ...
اسراء : خلاص خلاص قايمة 

ارتدت فستان باللون الابيض بحزام وردي و حجاب وردي 
دخلت و جلست معهم دون النظر لهم
كان ينظر إليها يتأملها بسعادة كبيرة ينتظر اللحظة التي تكون ملكه ليعوضها عن ألمها و ما تسبب به 
كان يظن انها بسبب وضعها ستوافق عليه بعد الذي فعله ستطير من السعادة ....
أم يوسف : بسم الله ماشاء الله زي القمر 
ابتسمت بخجل ابتسامه خطفت قلبه و روحه جعلته يظن انها وافقت 



أم يوسف : احنا جاهزين لأي طلبات انتو تؤمروا بيها ابني عندو فيلا حيتزوج فيها لوحده بعيد عنا و زي ما قال لحضرتك بيشتغل مع والده في الشركة ...
كانت سعيدة جدا انها ستتزوج واحد بهذه المواصفات 
شاهين : خلاص يومين احنا نسأل و انتو تسألوا و االي في الخير ربنا يقدموا 
يوسف بسعادة كبيرة : ان شاء الله حيصير نصيب ان شاء الله 
استمعت لذلك الصوت هل يعقل انه هو ام ان ما مرت به جعلها تتخيل اشياء ليست موجودة حدقت بعينيها و اختفت ابتسامتها رفعت رأسها تنظر إليه بصدمة كادت تفقدها حياتها غير مصدقة ما يحدث 
نظرت له و ....

 

رفعت رأسها تنظر إليه بصدمة كادت تفقدها حياتها أيعقل انه بعد ما فعل لم ينتهي انتقامه ماذا يريد اكثر 
قامت من مكانها و ذهبت غرفتها كانها شعرت بالخجل 
و هو مشى هو و أهله على انه مرحب به و قد وافقوا لقد تخيل انها ممكن ان تنسى ما فعله ... 

لا يعلم ما سبب السعادة التي شعر بها حينما تخيلها يومين و تصبح ملكه ...
يوسف لنفسه : يعني بحبك و اوي كمان يا اسراء ...

في غرفتها تكلم نفسها " ما شوفتش وقا'حة كدة عايز ايه اكتر من اللي عمله حينتقم مني ازاي بعد كدة فعلا ما هو زواجي من وحدة متخل'ف زيه أشد انتقام على جثتي 

صبرتي و نولتي يا سوسو عريس لقطة ' قالتها ام محمد و هي داخلة غرفتها بسعادة كبيرة 
اسراء ببرود ؛ و مين قالك اني موافقة 
أم محمد باستغراب : مش موافقة ما انتي كنتي مبسوطة ايه اللي قلب حالك حد يرفض عريس زي ده 
اسراء : اه انا و لو آخر عريس في الدنيا مش حتجوزوا 
أم محمد بعصبية : في ايه ماله انتي تعرفي قبل كدة 
اسراء بتوتر : لا بس سمعت عنه كلام زبا'لة 
ابو محمد : خلاص سيبيها على راحتها هيا ادرى بمصلحتها 
أم محمد : جرى ايه يا راجل انت حتعوم على عومها العريس لقطة حينقلنا و يساعدنا يعملك مشروع...
ابو محمد بحدة : في ايه مش انا اللي اتاجر في بنتي يا هانم 
لم تستطيع النوم طوال الليل تفكر في كيف سينتقم منها 
تنتظر الصباح بفارغ الصبر حتى تذهب إليه 



ارتدت ملابسها بسرعة و خرجت تسابق الريح 
يجب أن تضع حدا لظلمه و جبروته ...
لكنها لا تدري انها سكنت قلبا لن يخرجها منه لو سيضطر للقتل لن يتردد ...

وصلت شركته و صعدت إلى السكرتيرة بعد أن سألت عن مكتبه 
اسراء : لو سمحتي عايزة اقابل مدير الشركة 
السكرتيرة رحمة و هي تنظر له من أعلى لاسفل : مدير الشركة شخصيا 
اسراء بتقليدها : أيوة مدير الشركة شخصيا يعني كاين رئيس الجمهورية 
السكرتيرة باستفزاز : لازم يكون في معاد خودي معاد و احنا حنكلمك 
نظرت لها اسراء بتأفف ثم مثلت انها ذاهبة لتركض لغرفته و تفتحها و تدخل ركضت خلفها تصرخ عليها ...
كان يفكر بها حينما اقتحمت مكتبه مثلما اقتحمت قلبه يكاد يطير و يحلق عاليا حينما شاهدها 
رحمة : انتي غبية ازاي تدخلي كدة 
يوسف و هو يكز على اسنانه : هيا مين اللي غبية يا رحمة 
رحمة بخوف : أصلها دخلت المكتب بدون إذن 
ضرب الباب بيده و هو يصرخ : و لو ولعت فيا و في الشركة انا موافق اتأسفي دلوقتي و ان ما قبلتهوش اعتبري نفسك مرفودة 
رحمة بتوتر : انا أسفة بس ...
اسراء " حصل خير ما فيش حاجة 
يوسف : روحي يا رحمة نجدت مني 



أغلقت الباب رحمة ليلتف لها ينظر لها ليهدأ نار قلبه جلست اسراء تحاول تهدئة نفسها و جلس هو على الكرسي أمامها 
اسراء : عايز مني ايه ...
يوسف بحب و حنان : اتجوزك 
اسراء : كنت عاملت فيك ايه عشان الانتقام ده كله لسة فاضل انتقام اكتر من اللي عملته 
يوسف : لا و الله انا ندمان اوي يا اسراء اوي انا من يوم اللي حصل حياتي تشقلبت و تعبت جدا انا اسف و حعوضك عن كل حاجة يا اسراء 
هبطت دموعها ثم همست : بعد ما عرضتني للبيع عايز تتجوزني يا يوسف و يا ترى هيا نفسها البريزة اللي حتشتريني فيها و لا حتدفع اأقل 
يكفي ذبحا في قلبه يا صغيرة فقد كاد يموت 
يوسف و دموعه تهبط بشدة و لأول مرة استطاع شخص في هذا العالم ان يجعله يبكي جلس على ركبتيه أمامها و أمسك بيدها بحب شديد : حعوضك اعطيني فرصة وحدة أنا من كتر الندم مش عارف اعيش انسي يا اسراء و وافقي نتجوز و انا حعيشك ملكة بس تأمري و انا أنفذ و عمري ما حزعلك 

لو اخر واحد في الدنيا مش حاتجوزك يا يوسف " قالتها و هي تبعد يده عنها 
يوسف : انا عارف اني غلطت كتير بس ...
اسراء : عايز تكفر عن االي عملته تبعد عني و ما اشوفش خيالك حتى عشان لو حيحطوا السكين على رقبتي مش حتجوزك يا يوسف 
يوسف بدموع اكبر : انا بحبك يا اسراء 



ضحكت بقوة و دموعها تهبط بشدة و صرخت : بتحبني كل اللي عملته و بتحبني امال لو بتكرهني كان ولعت بيا انا و عيلتي 
يوسف و هو يتوسل لها : انا الانتقام عماني ما كنتش شايف عمروش حد عمل فيا الي انتي عملتي 
قامت من مكانها و ذهبت ناحية الباب و قبل أن تخرج 
اسراء : و دلوقتي بنت من عيلة فقيرة زيي بتقولك مش موافقة عليك يا يوسف باشا حتى لو حتكتبلي كل ما تملك باسمي ...
يوسف بصوت خافت : حتوافقي يا إسراء حتوافقي حتى لو حاقتل قتيل مش حسيبك تروحي من ايدي ...
#يتبع صورة يوسف واسراء في التعليقات
بقلم إسراء هاني شويخ اضغطوا على اسمي عشان تقرؤوا الفصول اللي قبل في المجموعة نالرابع
     شاهد 👈 الفصل الخامس 

تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -