Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية روز ويوسف الفصل الخامس 5 الاخير بقلم شهد محمد

رواية روز ويوسف الفصل الخامس 5 الاخير

 رواية روز ويوسف الفصل الخامس 5 الاخير


عدا كذا يوم وانا ماليش دعوه مش بتعامل معاه خالص وانهارده كان اليوم اللي المفروض هنخرج فيه عشان اصحابو جيه وقالي:

_اجهزي عشان كلها ساعه ونخرج

_وانا قولتلك لاء مش خارجه معاك .. انا عايزه اطلق 

_نعم !! 

_اللي سمعته 

_واحنا معندناش رجاله بتطلق مراتتها يا روز 

_هخلعك 

_هو انتي مستوعبه ل كلامك .. أوعي تكوني فاكره اني معرفش انك كنتي هتموتي عليا ويوم ما بقيتي مراتي بقيتي خلاص عايزه تطلقي؟

_ااه دي حقيقه يا يوسف انا فعلآ كنت هموت عليك كنت بعشق حاجه اسمها يوسف قلبي كان بينبض ب اسمك عيني ومشاعري وكل حاجه فيا كانت معميه عن كل البشر عشانك .. بس انا كرهتك انا فعلآ كرهتك ومش عايزك 

قولتها وانا بعيط ومنهار وحطه إيدي على وشي كان لسه هيتكلم قطعو صوت رن الموبيل كانت سلمى قالت إن مامته تعبانه قفل معاها وغير هدومه وانا كمان غيرت هدومي ولبست عبايه قالي:

_انتي رايحه فين؟

_جايه معاك 

_لاء خليكي 





_لاء هاجي معاك هي امي زاي ما هي امك مش هسيبها لوحدها في وقت زاي ده 

هز رأسه وخدني ونزلنا ركبنا العربيه وروحنا عندهم البيت طلبنا الدكتور ادها العلاج بعد ما كشف عليها ويوسف قام وصلو وانا وسلمى فضلنا موجودين جنب طنط شويه ويوسف دخل 

_انا هقوم اعملك شوية شوربة خضار يا خالتي هتاكلي صوابعك وراهم من الندم ان انا اللي عملتها 

كلهم ضحكوا وهو وقف حط إيده في جيبو وقال:

_اللي كان مزعلك وتعبك انك عايزني اتجوز روز واتجوزتها عايزه اي تاني بقا يا ست الكل .. 

_عايزه اشيل عيالكم يا ابني 

قالت كدا وانا اتحرجت وقولت:

_طيب هسيب الام والابن مع بعضهم وانتي يا سلمى تعالي طلعيلي ترنج من عندك يلا 

وخرجنا من الاوضه وقفت عملت الاكل سلمى كانت معايا في المطبخ حكيتلها اللي حصل وكانت زعلانه عليا وزعلانه من اخوها 

الوقت اتأخر كان المفروض نمشي بس مامته أصرت اننا نبات عندهم انهارده دخلنا اوضته اللي كان بيبقا اكبر أحلامي إني ابص عليها من بعيد قالي:

_الخروجه بتاعت انهارده هتبقا بكرا اعملي حسابك 

_هو انت ليه بتتكلم عادي كأن محصلش حاجه انا قولتلك إني مش عايزك على فكره وعايزه اطلق وأخرج نام بره عشان مش هتنام جنبي 

_وانا قولتلك طلاق مش هطلق وأخرج انام بره ازاي اقولهم اي مينفعش انام جنب مراتي؟

_خلاص نام على الأرض 

_مش مستغني عن ضهري انا 

_خلاص هنحط مخده في نص السرير بس اوعا تشيلها 

سمع ومردش وفعلآ حطيت المخده في نص السرير وقفلنا النور وكل واحد خد جنب من السرير بس مكنش جيالي نوم ساعه ورا ساعه وانا صاحيه اتكلمت وقولت:

_يوسف 

_امم 

_صاحي ؟

_ايوا 

_طيب انت مش عايز تطلقني ليه؟

_هو كدا 




_طب انت ليه وحش كدا 

_وحش ازاي؟

_قاسي ومعاملتك حاده وطبعك وحش ومبتعرفش تحب ومش حنين 

_انتي شايفني كدا؟

_ااه ده اللي باين ليا ولكل الناس 

_طيب وليه حبتيني مدام انا فيا كل ده كنتي ناويه تغيريني؟

_لاء انا حبيتك زاي ما انت ب عيوبك ومكنتش ناويه اغير فيك حاجه بس كنت فاكره اني هستحمل كل ده لاكن طلع معنديش طاقه او طاقتي خلصت وبدأت اكره نفسي واكره قلبي اللي حبك .. 

قام اتعدل في قعدته وفتح النور وقال:

_بتكرهي نفسك عشان حبتيني يا روز؟

_امم انت اللي وصلتني ل كدا 

_طيب نعتبر اني طلقتك بعد ما تطلقي هتعملي اي هتحبي تاني؟

_ااه هحبك انت من تاني . . انت تستاهل اني في كل مره أقع في حبك من اول وجديد 

ابتسم وحط إيده على كتفي وقربني ليه وقال:

_انتي جميله اوي يا روز جميله لدرجة إني مستاهلش حبك ده كل مره كنتي بتيجي فيها عندنا كنت بحاول اتملك نفسي عشان ميبانش عليا اني معجب بيكي كنت ببقا هتجنن لما اعرف انك في خروجه من غير سلمى ومش بطمن غير لما تروحي كنت بغير لما بشوفك لابسه حاجه قصيره ورغم فرق السن بس انتي قدرتي توصلي ل قلبي

_يعني انت كمان بتحبني؟

_ابقا عبيط لو سيبتك ل غيري يحبك .. 

_طب ليه كنت ساكت يا يوسف ليه مقولتش ولما جينا نتخطب مفرحتش وبعد الجواز برضو مقولتش ومعاملتك بتقول عكس كدا 

_مش مهم ليه يا روز انسي . . 




قالها وقرب مني عشان يبوسني لاكن لفيت وشي الناحيه التانيه وقولت:

_انا اسفه مش هخليك تقرب مني غير لما اتأكد من مشاعرك ليا واعرف إذا كنت بتحبني ولا عايز تثبتلي حاجه زاي المره اللي فاتت 

قولتها وقفلت النور ونمت وصحيت تاني يوم قبل منو خرجت احضر الفطار مع سلمى دقايق ولقيت طنط بتنادي عليا خدتني من إيدي دخلتني اوضتها وقعدتني جنبها على السرير وقالت:

_فاكره لما سألتيني يوسف اي اللي غيرو وقولتلك هقولك بعدين؟

_ايوا يا خالتي فاكره 

_جيه اليوم اللي اقولك فيه يا روز انا سمعتك امبارح وانتي بتقوليلو عايزه اطلق فا لازم تعرفي سبب معاملته الجافه معاكي ومعانا كلنا وبعدين تقراري إذا كنتي عايزه تكلمي وتستحملي وتغيريه وترجعيه زاي زمان ولا تطلقي 

_طيب قولي يا خالتي قلقتيني 

_شوفي يابنتي يوسف زمان كان عنده مهمه هو وواحد صحبو الروح بالروح المهم صحبو ده اتقتل مات بين إيد يوسف صحبو كان متجوز ومراتو حامل اخر كلمه قالها ل يوسف يخلي باله من مراته وابنه اللي لسه مجاش وقتها يوسف جيه البيت وهو بيعيط وخايف وببترعش من اللي حصل شوفي بقا يوسف ب قوته وجبروته جيه معيط وخايف من بشاعة المنظر اللي صحبو مات فيه مفيش يومين ومرات صحبو انهارت من اللي حصل لدرجة أن بسبب زعلها فقدة ابنها الحياه اسودت في وشها وانتحرت من يومها ويوسف اتغير ولا بقا يهزر ولا يضحك وقاسي مع الكل وكان رافض الجواز عشان خايف يحصله زاي ما حصل ل صحبو وانا لما كنت مصممه على جوزاكم كنت عارفه ومتاكده انه بيحبك بس بياكبر عشان خايف يعلقك بيه ويصحل زاي ما حصل 

_يا حبيبي يا يوسف كل ده حصل معاك 

قولتها وانا بعيط 

_اوعي تقولي اني قولتلك يا روز هيعرف انه صعبان عليكي وهو لا يمكن يتقبل إن حد يشفق عليه ووقتها هيطلقك بجد 

_لاء لاء مش هيعرف يا ماما وانا عمري ما هسيبو 

قولتها وحضنتها سمعنا صوتو وعرفنا انه صحي خرجنا كلنا فطرنا وقضينا اليوم عادي بعدين روحني البيت وبعد المغرب جيه وقالي:




_يلا قومي البسي هنخرج 

معرفتش اقولو لاء قومت وانا ساكته لبست دريس نبيتي ستان مع ميكب خفيف وخرجت كان هو لابس وجاهز وواقف مستنيني 

_اوباا ده احنا نلغي الخروجه بقا 

_اعتبرها معاكسه دي ؟

_وفيها اي واحد وبيعاكس مراتو 

ابتسمت ليه وخد إيدي في إيده ونزلنا . . قد اي انا بفرح لما بيقول اني مراتو 

شويه ووصلنا للكافيه اللي صحابو موجودين فيه كانو اربع رجاله وأربع بنات تقريبآ كل واحد جاي ب مراتو عرفني عليهم وسلمت عليهم وقعدت جنبه قالت واحده من اللي قاعدين:

_دي سكره خالص اسد واخد غزال 

كلهم ضحكوا وانا ابتسمت ابتسامه بسيطه وانا مكسوفه 

اتكلمت واحده تانيه وقالت:

_ده انتي مالكيش مثيل عشان عرفتي توقعي في حبك ده ياما جبتله عرايس وكان بيرفضهم ويقول محدش فيهم لفت قلبي يظهر ان جت اللي لفتت قلبه وعقله وعينيناه 

اتكلم هو وقال ل اصحابو:

_ماتشوف مراتك انت وهو 

رد صحبو وقال:

_احنا مالناش دعوه دول حريم مع بعض 

وفضلنا نهزر ونتكلم خدت على الجو بسرعه اشتغلت اغنيه رومانسيه لقيته بيمد إيده ليا حطيت إيدي في إيديه وقومنا نرقص 

اول مره ابقا قريبه منو كدا كنا أجمل اتنين في المكان يبان أننا عاشقين بعض همس جنب وداني وقال:

_روز اوعي تسبيني وانا اوعدك اني هتغير هتغير عشانك 

_انا عمري ما اسيبك يا يوسف انت روحي حد يسيب روحه؟




باس راسي وشدني من إيدي وراح خد شنطتي واستأذن منهم ومشينا وانا مش فاهمه مشينا ليه طول الطريق صمت لحد ما وصلنا الشقه

_في اي ليه مشينا ومكملناش القاعده؟

_هبقا اخرجك معاهم تاني المهم دلوقتي 

_دلوقتي اي؟

_دلوقتي انا قرارت انك هتبقي مراتي رسمي ونظمي وفهميي 

قالها وهو بيفتح السوسته بتاعت الدريس بتاعي مسكت إيده وقولت:

_انا قولتلك يا يوسف مش قبل ما اتأكد من مشاعرك الاول 

_ب ح ب ك 

قالها بصوت هادي كل حرف بعيد عن بعضه وانا سمعتها من هنا ونسيت الدنيا من هنا وشالني ودخل بيا الاوضه و.

"سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح"

وعيشنا في تبات ونبات وجبنا ادم وجميله وتوته توته خلصت الحدوته 
تمت

تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة 
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
 واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة

تعليقات