القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية اسير ظلامي الجزء الثاني احفاد الاسيوطي الفصل الثالث 3 بقلم رنا احمد عماد

رواية اسير ظلامي الجزء الثاني احفاد الاسيوطي الفصل الثالث 3

 رواية اسير ظلامي الجزء الثاني احفاد الاسيوطي الفصل الثالث 3 


في هولندا .
في الاوتيل..

كان يقف جاسر بغيظ شديد مما يحدث .

/عجبك كده خليتي الحمار ده يقول كده اخلصي انتي جايه عايزه ايه.

سما وهي تتضع يديها علي عيناها بخجل شديد/ايه ده انت واقف كده ليه .

جاسر بغيظ وسخريه /ي سلام انتي لسه واحده بالك اني واقف كده وبعدين مش محتاجه كسوف احنا زي بعض عادي .

سما بغيظ شديد/انت مفيش فايده فيك في لسانك ده .

سيف بابتسامه وغمزه /ايوه ايوه قوله اي كلام علشان تتادروا علي جريمتكم هتروحوا من ربنا فين .

جاسر بغيظ /جرا ايه ي اخويا انت جيت لقيتنا في وضع كده ولا كده .

سيف بغمزه وخبث/لا ي شيخ ي عني سعادتك بالشورت بس والهانم بقميص النوم هو فيه اكتر من كده .

سما بخوف شديد/بقولكم ايه دلوقتي انتوا لازم تنقذوني .

جاسر بحده /الكلب ده اتعرضلك ولا ايه.

سما باستغراب /هو انت تعرفه ولا ايه.

جاسر بحده وهو يسرع الي الداخل ليرتدي ملابسه وهو يمسك مسدسه /خليكي ورانا يلا ي سيف .

في غرفه سما ...

كان يسير جاسر بترقب وهو ينظر بحذر ليتحدث بهمس .

/هو فين .

سما باستغراب وهمس /تحت الدولاب .

جاسر وهو ينظر إليها بترقب وهمس /هيدخل تحت الدولاب ازي مش فاهم .




سما باستغراب شديد /الله مش فار .

سيف برعب شديد وهو يقفز فوق السرير /ايه فار ي نهار اسود انا بخاف منهم اوي .

سما بغيظ شديد/احييييه جبتك ي عبد المعين تعيني اتصرف ي جاسر .

جاسر وهو يشهر سلاحه أمامهم بغضب /انا فعلا هتصرف واخلص عليكم دلوقتي ي شويه غجر جيبانا وعامله كل الزيطه دي علشان فار ي عره الستات .

سما بغيظ شديد/وبعدين بقا علي العموم واضح أنه مشي اتفضلوا يلا مع السلامه خلينا ننام في يومكم ده .

جاسر بغيظ وتوعد وهو يسير للخارج /اخلص بس من المهمه دي وابقوا قابلوني لو حد فيكم كمل في الشغلانه دي .

سيف بخوف /خودني معاك ي جاسر .

سما بغيظ/جبناء .

*****************.
في جناح جاسر وسيف .

سيف بضحك /ههههه والله البت سما دي خلت المهمه دي ليها طعم كده .

جاسر بغيظ /دي متخلفه انا مش عارف اذي اللواء محمد واثق فيها في مهمه كبيره زي دي .

سيف بنظره خبيثه/بس سيبك انت من الكلام ده ايه الي جراك بلهفه كده لما حسيت بأن فيه خطر عليها .

جاسر بجديه /افتكرت أن الدميري قفشنا وحاول ياذيها .

سيف بنظره خبيثه/بس الي شوفته بيجري يقبض علي مجرم بالطريقه دي مش جاسر الاسيوطي الي بيعمل حساب كل خطوه وكل خطأ.

جاسر وهو يرقص الفكره بشده /انت دماغك ضربت نام نام بكره ورانا شغل كتير .

سيف بابتسامه/هنام ي جاسر تصبح علي خير ي صاحبي .

كان يحاول أن يغفا لكن كلمات سيف بالشظايا التي تقتحم قلبه هل بالفعل كان يخشا عليها من اي إذا كان عقله يفكر بلا رحمه ليطرد هذه الفكره ويغفا سريعا .

*****************.
في جنينه فيلا الاسيوطي ..

كان يجلس حسن بشرود وهو يفكر في تلك المقابله مع تلك الفتاه.

فلاش باك ..
في عماره همس ..

كان يصعد حسن الي الاعلي ليطرق الباب وهو متوقع أنها تسكن في الدور الاخير لتفتح إليه سيده .

/خير ي افندي .

حسن بجديه /مش دي شقه همس .

السيده بسخريه /اه همس بقا انت عايز البت الراقصه طب متروحلها الكباريه ي اخويا دي بت سهله ومتاحه لاي حد بس انت شكلك ابن ناس ي باشا ايه الي دخلك السكه دي .

حسن بحده /جرا ايه ي ست انتي هو كان سؤال وبعدين اتقي الله قبل ماتتهمي الناس بالباطل فيه همس .

السيده بغيظ /خلاص ي اخويا متزعلش انا الي غلطانه هي فوق ي اخويا في السطوح .

*******.
في السطوح .

كانت تجلس همس وهي تتطعم اختها نور ليسير حسن بغضب شديد.




/نفسي اعرف ايه الي جبرك تشتغلي الشغلانه الحرام دي وكل من هب ودب يخوض في سمعتك وشرفك اديني مبرر واحد للي بتعمليه ده .

همس بابتسامه باهته /علشان الي انت شايفه ده ي دكتور علشان اختي الي عايزه علاج علشان نقدر ناكل لقمه من غير مهانه ولا ذل .

حسن بغضب /انتي شايفه كده شايفه انك مش بتفرتي في شرفك لما ما بتعملي كده اسمعي انا مستعد اصرف عليكي انتي واختك بس تسيبي الشغلانه دي خالص .

همس بابتسامه حزينه /انا اسفه ي دكتور بس انا مش هقبل ان انا واختي نكون شفقه وعطف احنا مبنشحتش انا راضيه بالي بعمله وشكرا علي المساعده ي دكتور حسن.

كان أن يسير للخارج لتقع عيناه علي تلك التي تبكي بصوت مكتوم .

همس وهي تحتضنها بحنان /متخافيش ي نور متخافيش ي حبيبتي.

حسن بأسف /انا اسف مقصدتش اخوفك .

همس بدمع ووجع/مش هترد عليك لأنها مبتسمعش فاقده السمع والنطق .

حسن بوجع ومراره علي حالتهم /ربنا يشفيها عن اذنكم .

********.
ليفيق من شروده علي يد والده.

عدي بابتسامه/ايه ي حبيبي سرحان في ايه .

حسن وهو يقبل يده باحترام/مفيش حاجه ي بابا بس لو سمحت كنت عايز من حضرتك خدمه فيه بنت ظروفها صعبه متمني من حضرتك انك تشغلها عند اونكل معتزفي الشركه ومعلش لو ناقصها اي حاجه خليه يصبر عليها.

عدي بنظره خبيثه/وماله بس من امتا الدكتور حسن بيتوسط ل بنت مهما كانت .




حسن بابتسامه /لأنها تستاهل المساعده بجد ي بابا .

عدي وهو يربت علي كتفه بحنان /طب يلا ندخل جوه الدنيا برد .

في الداخل ...

كانوا يجلسون جميعهم بضحك ليسير إليهم يوسف بابتسامه.

/السلام عليكم.

الجميع بابتسامه /وعليكم السلام.

يوسف بجديه /جهزوا نفسكم علشان هنروح النهارده نتطلب بنت الجواز .

لينظروا الي بعضهم بصدمه ليقترب منه ادهم باستغراب .

/انت سخن ولا ايه.

يوسف بابتسامه /لا ي عمي انا مش بهزر .

حسن بصراخ وعيظ /انت عايز تشلنا ي ابني تتجوز ايه ده انت بتنشف فتله الشاي خمسين مره ده البلدله الي لباسها دي من قبل جدي جدك وتقولي اتجوز .

معتز باستغراب/متفهمنا ايه الموضوع ده ي ابني .

تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة 
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
 واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة

تعليقات