Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نفوس مريضه الفصل الخامس 5 بقلم تسنيم حمدي

رواية نفوس مريضه الفصل الخامس 5

 رواية نفوس مريضه الفصل الخامس 5 


بداخل قسم العزل ب المصحه النفسيه

اخذت تتعالى صر خات حنين .. وهي بتمتم بخوف :سليم حبيبي تعالي قرب مني
.. قرب انا ماما 
انت ليه بتبعد عني كده .. ماتعيطش يابني 
   سبواني ... سليييم 
.. ابعدوا عني ، انا عايزه ابني   
 
الممرضه بزهق : امسكيها كويس علي ماجبلها حقنه مهدائه خليها تتهد وتنام تاني .. انا معرفش فكت نفسها ازاي 

سناء : لا ماينفعش. 
دكتور جاسر طلب ان احنا نقلل نسبه المهادات بتدريج.. وهو اللي بقى يتابع حالتها.. و
انا كلمته وعرفته انها فاقت و فكت نفسها وهو قال نخلي بالنا منها وهو جي حالا.. 

الممرضه :طيب نادي علي حد يمسكها معانا .. بسرعه مش هنقدر عليها لوحدنا.. وخلينا نفك من اديها
المقص دا بدل ما تاذينا بيه

سناء .. حاضر .. بس امسكها انتي كويس على ما انادي محمد 

مسكتها الممرضه بقوه وحنين بتعافر معاها وبتحاول تبعدها عنها عشان تقرب من ابنها اللي هي لواحدها اللي شايفه قدمها




دخلت سناء مع محمد الممرض وقربه عليها 
مسك محمد ايد حنين اللي فيها المقص وحاول يشده من اديها بقوه 
لحد ماحنين جر حت نفسها وهي مسكه سلا. ح المقص وبتصرخ عشان يبعدوا عنه
 
حنين بدموع : انتم ليه عايزين تبعدون عن ابني انا لازم ارحلوه هو محتاجني 
انتم مش فاهمين حاجه
هو خايف.. سليم انا قدامك اهو ماتخفش.. تعال
 
...... 
جاسر سمع صر خة حنين من بره القسم وبسرعه دخل الاوضه 
و اتعصب اول ماشافهم مسكانها كده وزعق فيهم

جاسر بغضب :انتم مسكانها كده ليه.. ابعدو عنها

سناء :يادكتور من ساعة ما فاقت وهي بتصرخ وحاولت
تها جم منال لما قربت منها.. وماحدش قادر عليها وجرحت نفسها 

جاسر شاور ل محمد : طيب اطلع انت بره 

محمد :حاضر يا دكتور

خرج محمد وبص جاسر ل حنين اللي اول ما عينها جت في عنيه صر خت اكتر وزادت مقوتها ل سناء ومنال وهي بترتعش بخوف 

جاسر بهدواء : حنين  

حنين بخوف : ابعد عني متقربش.. لا لا متقربش.. 

جاسر واقف من بعيد بيبص عليها بصمت وهي بتقوم منال وسناء وبتتلفت حوليها بدور على ابنها اللي اختفه بدخول جاسر
حنين :فين سليم.. راح فين.. انت ليه خدته تاني.. انا عايزه ابني.. رجعهولي

جاسر : سليم مش هنا 

حنين بزعيق :لا كان هنا انت وديته فين .. خالد هاتلى ابني بقولك 

جاسر :خالد!!

سناء : دا يبقي طلقها يا دكتور 

جاسر همس بموفقه : عارف.... سبوها واطلعوا بره

سناء بتعراض :بس يا دكتور... دي ممكن

جاسر بمقطعه :قولت بره

خرجوا من الاوضه وفضلوا حنين وجاسر قصاد بعض ودا زاد خوف حنين اكتر ورعشت جسمها 

ومع قرب جاسر منها ببطي كانت هي بتبعد وخوفها بيزيد لحد ما مسك اديها 
واول ماحست حنين بلمسته ليها 
وقعت فقده الوعي 
شالها جاسر بهدواء  





ونايمها على السرير 
وفك من بين قبضتها المقص وشاله بعيد 
ومسك قطن ومعقم 
وبداء يعقم الجرح 
وبعدها خيطه.
وجهز لها حقنه وحقنها بيها 
. وعلق ليها محاليل 
وبعدها شد كرسي وقعد قصدها  
وهو بيتأمل ملامحها اللي واحشه مش هينكر
ومد ايده يرفع خصلات شعرها من على عنيها وسرح لبعيد 
........ 
فلاش باك 
حنين وهي بتضحك ومسكه في دراع جاسر وهي بتبص ل الدبله اللي مزينه اديها بسعاده :اخير يا جاسر بقيت خطبتك وقدام الناس وكلها كام شهر واكون مراتك ونبطل نستخبه بقى زي الحرميه .. دلوقتي اقدر اقول بكل فخر بحبك قدام الناس من غير خوف  

جاسر بضحك : وانتي من أمته كنتي بتخافي من حد دا المنطقه كلها عارفه انك ملكي من يوم ماجيتي للدنيا وانتي مكتوبه ليا يا حنين

حنين :يعني عمرك ما هتزهق مني يا جاسر.. هتفضل تحبني كده علطول 

جاسر بصلها بحب :طول ما قلبي بينبض هو ملك ليكي.. انتي الوحيده اللي حبتها وماقد رش احب غيرك.. لاني مافيش ست تملي عيني الا انتي

حنين بضحك : هعمل نفسي مصدقه.. لانه عصبنا عنك متقدرش تبص لغيري
لأنك يوم ماتفكر بس
 هتقول على نفسك يا رحمن يا رحيم.. ماشي يابيه

جاسر بضحك : احبك وانت شرس كده 

حنين : ما انا اصلا اتحب 
...........
فاق جاسر من ذكرياته على صوت نور وهي واقفه على باب غرفه حنين وسانده عليه بجانبها وتتفرج على جاسر اللي ماسك ايد حنين المجروحه بشرود

.. مش ناوي ترتاح يا دكتور ولا ناوي تعيش جانب حالتك علطول

جاسر التفتلها وساب ايد حنين وبتوهان :ها كنت بتقولي ايه

نور: كنت بقول بقالك اربع ايام هنا جانب حنين يا دكتور.. مش ناوي تروح ترتاح شويه

جاسر :اكيد هرتاح بس مش دلوقتي

 قام وقف وخرج من الاوضه
 ومشت نور جانبه واتكلمت بجديه : سناء قالتلي انك عايز تشوفني اول ماوصل المستشفى خير يا دكتور

جاسر :عايز افهم كل تفاصيل حالة حنين من يوم ماتبعتيها
 وايه وجهه نظرك في حالتها

نور :طيب نروح الكافتيريا اشرب النسكافيه بتاعي عشان افوق ونتكلم 

...........
بداء معتز يفتح عنيه وبيفركها باديه وهو بيتاوب وحاسس بألم بظهره بعد نومه على الكنبه الصغيره.. و بيدعي على نور

واول مرفع ايده من على عنيه
 شاف جاك واقف في وشه 
صرخ معتز بخضه 





وهوهو جاك عليه وهو بيحاول يقرب من معتز
نط معتز وراه الكنبه بسرعه وهو متابع جاك
اللي عايز يقرب منه بس السلسله اللي نور رابطها في رقبة الكلب منعته يقرب 
وجاك فضل بيزمجر بغضب 

معتز بلعق ريقيه بخوف من منظر جاك اللي يخض واتكلم بنزعاج : صباح الخير ياعم جاك.. ينفع كده اصطبح بوشك

بص خلينا نتفق انا وانت كده .. كل واحد فين يخليه في حاله.. تمام واشوفك تاني وبدأت الصبح 

جاك هوهو بصوت أعلى 
معتز :اكيد مش عاجبك.. ما تلقيك شايفني وجبه قدامك

رن تلفون معتز وفتح المكلمه من غير مايشوف الاسم وهو متابع جاك بعنيه: الو 
صلاح : ايه يا معتز.. عامل ايه .
. طمني ليلتك كانت عامله ايه امبارح... اتمني تكون عملت اللي طلبته منك 

معتز وهو بيبص ل جاك بتحفز : ماتقلقش يا ابو صلاح دا انا ماخلتش فيها عضمه سليمه.. اقعده تعيط طول الليل وهي جوه في الاوضه من امبارح حبسه نفسها

صلاح :اوعي تصعب عليك فاهم عايزك تربيها 

معتز : انا!! حاضر.. مش عايزك تقلق مش قولتلك هبهرك

معتز قالها وهو بيبص الكنبه اللي نام عليها طول الليل بحسره
 
صلاح بفخر :عفارم عليك يابني .. اسيبك انا عشان عند شغل.. مش هوصيك يا معتز؛؛ سلام 

معتز :سلام 
قفل معتز مع ابوه وبص ل جاك : وانت ناوي تبصلي كده كتير.. طيب اسيبك انا... يا نوررر... 
دخل معتز الاوضه وعرف ان نور نزلت 
غير هدومه بسرعه 





..... 
في مكتب للإعلانات دخل معتز غرفة المدير اللي مستنيه من الصبح 
المدير :اهلا اهلا يا معتز.. كل دا تأخير..
فين الصور اللي طلبتها منك 
معتز.. اهي دي فلاشه بالشغل اللي عايزو
و حدفله فلاشه تانيه :ودي فلاشه بشغل انت مش عايز ه بس احلى بكتير من اللي طلبته ابقى اتفرج عليه

خد المدير الفلاشات من معتز :هتفرج واشوفها

معتز : سلام انا
قالها وهو قايم يخرج من المكتب
بصله المدير بستغراب من شكله وهو لابس شبشب الحمام ورجل بنطلونه مقطعه :هو انت ايه اللي لبسه دا يامعتز 

معتز بتعالي : اصل دي المواضه 

قالها معتز وهو خارج بيعرج من عند المدير. 
وبيفتكر جاك اللي كان واخد منه فردة الكوتشي بين سنانه ولما حاول معتز ياخدها منه كانت دي النتيجه 

تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة 
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
 واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة

تعليقات