رواية اميرة القصر الصغيره الفصل السادس عشر 16
إذا امتلك شخص معين لأى سبب عندها عليك ان تنتظر جحيم الآهانه ! لا تسرفو فى المدح انتظرو النهايات
كنت أعلم أن هجوم صوفيا وشيك وان كنت لا أعلم سبب انتظارها وتأخرها فى الانقضاض على القلعه
لكنى أدرك انى منحتها سبب، من أجل ذلك كنت اخرج بنفسى اراقب الطرقات بعد أن ارسلت نيتفا لتحل محلى فى تدريب عناصر جديده
صوفيا لا تحتاج للسريه، عرفت انها قررت أن تسحق القلعه من اليان الذى أرسلته لمراقبتها
كل إلى تعرفه صوفيا اننا أضعف عنها، وانها خاضت نفس الرحله إلى انا قمت بيها، ثم انها شربت دماء العشرات من أمراء مصاصى الدماء فأنا لا امثل لها عائق
جمعت الناس داخل القلعه وعرفتهم بهجوم صوفيا الوشيك
صوفيا من جايه عشان حرب، صوفيا هتيجى هنا عشان تقتلنا كلنا
كانت فيه خطة هروب فى حال سأت الأحوال من خلال الإنفاق للأطفال والارامل وكبار السن بينما البقيه ستحارب معى
جمعت فرقتى الخاص ووضعت اليان على فرقة الشباب، سنتحصن داخل القلعه وندافع عنها من داخل الاسوار
وصلت صوفيا قبل غروب الشمس فى عدد محدود من الحراس، كانت واثقه من النصر
مجرد ذكر وصولها دب الزعر فى قلوب المحاربين
رأيتها عن قرب، وقفت قريب من بوابة القلعه كانت مسلحه بسيف وسهام، صرخت اخرجو من القلعه قبل أن استبيح دمائكم!
انا لا أكرر اوامرى مرتين، قالت ذلك بعدما لم تتلقى اى رد
لوحت لاليان، حضر عندى، انت أقوى محارب بيننا، تصديت لهجوم صوفيا مره ويمكنك ان تفلعها مره أخرى
تلعثم اليان، لكن غروه انتصر اخيرا، سأخرج لها انا وفرقتى لا تقلقى ارين
لا تخرج الان اليان عندما امنحك الاشاره اتفقنا على كده
لم تهاجم صوفيا بنفسها، ارسلت حراسها، كانو على درجه كبيره من القوه، حطمو البوابه وقتلوا العديد منا
لكنهم فى النهايه لم يحققو النصر المنتظر، تصدى لهم العامه والبقيه
لوحت لاليان انها اللحظه المنتظره، تحرك اليان بمجموعته كنت واثقه انه اذا استطاع اليان هزيمة تلك الكتيبه سأكون قادره على محاصرة صوفيا
تحرك اليان خارج الاسوار بعد أن صدى الهجوم واجبروهم على التراجع حتى وصل مجلس صوفيا وقبل ان أشير لفرقتى بالتحرك
انحنى اليان أمام صوفيا وخرجت فيرا لتحتضنه
أحاط حراس صوفيا بفرقة اليان من الشباب، فرقتنا نحن، لم تمنحهم اى إختيار
عندما صرخت حضرت فرقه أخرى كانت مختفيه داخل الغابه وقتلوا كل الفرقه بدم بارد
شكرا لك ارين، كنت أبحث عن هؤلاء المقاتلين، الفضل يعود لك فى تجميعهم فى مكان واحد
انا كنت قادره اسحقك بحذائى، افعصك زى صرصور من وقت طويل لكن كنت منتظره اللحظه دى بالذات
ظهرت لاريسا هى الأخرى ولمحت ابتسامه على وشها الملعون
امرتهم يخلو القلعه، ينقذو خطة الهرب لكن صوفيا كانت مخططه لكل حاجه
اشتعلت النيران فى مخارج الإنفاق وتم تدميرها، اتحاصرنا داخل القلعه مفيش طريق للهرب.
قلت للبنات دى لحظتنا، انا امرتكم تخفو قوتكم لكن دلوقتى بأمركم تظهرو أقوى ما تملكون
احنا الحصن الاخير لخواتكم وعائلتكم، لو انهزمنا كلهم هيموتو
طلعنا من القلعه
انا هنا صوفيا، لو كنتى تمتلكى الشجاعه اخرجى لنزالى
ليه اتعب نفسى وانا قادره اسحقك من مكانى، رفعت اديها ركضت ناحيتنا مجموعه كبيره من مصاصى الدماء
شكلنا حلقه ضهرنا لبعض، فكره من نظام دفاع الفايكنج
صديما الهجوم، الدايره متكسرتش وكل الى قرب مننا مات او اتحرق
لاحظت توتر صوفيا، لأنها تركت مقعدها ووقفت تتابع الحرب ولاريسا كانت ماشيه وراها
بدأنا نتحرك ناحية خيمة صوفيا، كتله واحده من الأحجار كل إلى يرتطم بينا يتحطم
نزعت صوفيا معطفها، كانت بنفس طولى تقريبا، لكنها اكتر جمال منى
تحس انها حوريه، اميره مقاتله خياليه
ركضت مثل الريح وارتطمت بينا، تزعزعت الدائره، قوة صوفيا رهيبه
شوفت ابتسامه على وش صوفيا، ابتسامه مقيته كريهه
شكلنا صف تانى وثبت نظرى على صوفيا، همست للبنات انا الى هتصدى لصوفيا
ركضت صوفيا مره أخرى وقفزت لتشرخ الصف، ركضت نحوها بكل سرعتى
وتصادمنا مثل زوبعه او إعصار، ارتطامنا أحدث صوت مدوى، غبار وقش طار فى الهواء
حسيت ان ضلوعى بتألمنى لكن صوفيا يدوبك زحزحتنى خطوتين مش اكتر
ثقة صوفيا فى نفسها تزعزعت، حراسها بيبصولها باستغراب، الاسطوره إلى كانت ضربه واحده منها بتقتل أمير هجمتها تم صدها
وسمعت صرختها، انا عارفه الرحله إلى قمتى بيها، عملتها قبلك وركضت صوفيا زى الريح لفت من ورايا وقصفت رقبة واحده من مجموعتى
قصفتها بسهوله وسط انشداهنا وخوف البنات
فكرة سرعتها رهيبه جدا، لكن انتى الدوده ارين، انتى كمان سريعه
اذا قررت صوفيا مهاجمة فرقتك عليكى ان تهاجمى فرقتها
قفزت بسرعه واشهرت سيفى وقطعت بيه روؤس تلاته من الحراس
وقفت بثبات وسط الدايره، خاطبت صوفيا هتقتلى؟ هقتل
انا كمان عارفه الرحله إلى قمتى بيها وعارفه الجرايم إلى ارتكبتيها
خلالها
وعارف ازاى سلمتى نفسك زى العاهره للساحر عشان تقدرى تعبرى النهر
اسكتى، صرخت صوفيا، انا هفعصك؟
تعالي قلت وسيفى فى ايدى
وسعت الدايره علينا، همست للبنات احمو ضهرى
غمضت عنيه، استدعيت كل التدريبات إلى مريت بها، كان صوفيا بتلف وتدور وتضربنى
او تلكمنى، الصبر، كنت بتحين الفرصه عشان اضربها لكن مقدرتش، صوفيا كانت سريعه جدا وضربتها قويه
ومنعتنى انى اصطدم بيها ، رغم انى كنت بثبت عينى عليها منجحتش فى توقع هجومها
من أساسيات النزال انك مينفعش تدافع عن نفسك من وضع الثبات، اتحركت زيها بدأت انا اركض وراها واهاجمها
كنت عايزه التصق بيها لكن فشلت
افتكرت الحبار، الأخطبوط خفيت حركتى سمحت لصوفيا تضربني وقعت على الأرض ووقفت
سبتها تحتفل بأنتصارها وتضحك لحد ما غلطت وقربت منى
اشتبكت معاها، مسكتها، قوه قصاد قوه صبر وتحمل، اتمرمغنا على الأرض
كنت بضربها بقوة صخره على صدرها ودماغها، اتهزت صوفيا مسمحتلهاش تبعد عنى مكنش فيه مساحه تمكنها من استخدام مهارتها، قدرت اجرحها بسيفى فى قدمها واستحملت سهمها إلى اخترق كتفى
كنت متعوده على الألم وسمتعها بتصرخ وتنزف دم زينا
ضربه قصاد ضربه واجسادنا بتترنح مفيش وقت للتراجع ولا واحد فينا مستعد يستسلم
قدرت اجر صوفيا لمعركتى الخاصه تحدى حتى الموت
تعثرت صوفيا برجلها المصابه ووقعت على الأرض رفعت سيفى وهنزل بيه على رقبتها
اتغرست حربه فى جنبى واخترقتنى نزلت السيف رغم الاصابه لكن بضعف اصاب وش صوفيا
بصيت لورا اليان طعنى بالحربه من الخلف زى اى جبان خاين
لاريسا امرتهم يسحبو صوفيا، انا وقعت على الأرض، البنات حاولو يحمونى لكن لاريسا استخدمت قوه تانيه، حاجه من تحت الارض
مخلوقات غريبه كانت بتسحب البنات تحت الأرض ويختفو حسيت بالهزيمه قريبه وفقدت وعي
شاهد👈الفصل السابع عشر
تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة
اكتب تعليق برايك هنا