أخر الاخبار

رواية ملك و يحيي الفصل الثالث 3 بقلم سلمي فرغلي

 

رواية ملك و يحيي الفصل الثالث 3 بقلم سلمي فرغلي

رواية ملك و يحيي الفصل الثالث 3


اشتري مراد المشروبات و ذهب اليهم و امتلئ حديثهم بالمرح و الضحك 
يحيى : الساعة بقت ٤ و الغدا ف الفندق ٦ يلا نروح و نتجمع ع الغدا 
ملك : جدع عشان اناملي ساعتين 
ليلى بهزار : يبااي ع كسلك ي ملك 
عمر : هي جاية تنام بس تقريبا 
ملك بتريقة : هاها رخمين 
ليلى : طب تصدقي مفيش نوم يجماعة تيجوا نتجمع ف اوضة و نلعب دومانو 
عمر : فكرة حلوة 
مراد : لا يجماعة م هاجي هرتاح شوية و اكلم اهلي العبوا انتو
ياسمين : وانا مليش ف الدومانو هروح انام 
يحيى : طيب يلا بينا 
ذهبوا للفندق و اتجمع كل ملك و ليلي و عمر و يحيى ف غرفة ملك و بدءوا فللعب 



ع البحر 
: خير ي مراد 
بتوتر : بصي ي ياسمين انا م بتاع لف و دوران بس يصراحة انا وصلت ل رقم باباكي و كلمته و اتقدمتلك 
بصدمة : نعم ده ازاي 
: انا معجب بيكي من زمان بس فضلت اشتغل و احوش مبلغ حلو عشان اشتري بيت و ابقي جاهز اني اتقدم و اشرفك قدام اهلك 
بصدمة = بس انت مقولتليش قبل كدا انك معجب بيا 
: عشان احافظ علي علاقتنا صحاب و عاوزك ف حلال م ارتباط و شغل عيال فهماني 
= اا بص انا مصدومة من كلامك و م عارفة اقولك اي 
: عارف ان الحوار غريب بس اديني فرصة كا خطيب و م هتندمي ارتحتي نتجوز مرتحتيش كل واحد يروح لحاله 
= هفكر لما نرجع 
بحب : فكري كويس ي ياسمين بجد انا بحبك و احتفظت بحبي سنين عشانك و كنت حاطك حلم قدامي 
= حاضر ممكن نرجع الفندق 
براحة : حاضر 
رجعت ياسمين و خبطت ع غرفة ملك و فتحت 
ياسمين : ليلى ممكن تيجي تساعديني ف شوية حاجات ف الاوضة 
ليلى استغرب : جاية اهو احنا خلصنا اصلا 
= طيب يلا 
دخلت غرفتها بصطحاب ليلى 



ليلى : ف اي شكلك ميطمنش 
ياسمين : انا كنت مع مراد ع الشط
ليلى بستغراب : لي 
جلست ياسمين و قصت عليها ما حدث كله 
ليلى بصدمة و فرحة : بجد انا فرحانة باين عليه شاريكي انا كنت حاسة بجد ده مرتبطش خالص و لا كان بيحط عينه ع واحدة بجد مراد ده كويس اوي جدع 
ياسمين : بس انا بحب عمر
ليلى بعصبية : بت انتي اتجنيتي صح عمر اي ال عمره ما قالك كلمة حلوة بلغلط و مهملته معاكي كأنك واحد صحبه ولا فارقة معاك و م عوزة واحد شاريكي و عمل كل ده عشانك
ياسمين بحزن : ليلى اهدي 
ليلى بعصبية : انتي هتديه فرصو زي ما قال تخرجي عمر ده من دماغي نهائى ماشي 
ياسمين بتفكير : حاضر ربنا يسهل 
عدا اسبوع احداثه كتير و كان عمر بيقرب من ملك و بقوا اصدقاء و مراد بيحاول يخلي ياسمين تحبه و الرحلة كان ممتعة جدا و جه يوه رجعوهم 
يحيى : عاوز انا ال اسوق بقي 
مراد : بس احبيبي 
يحيى : يبني شكلك تعبان و عاوز تنام خليني انا ال اروحكم 
مراد بزهق : يووه ماشي اركب 
يحيى : تعالى ي ملك جنبي 
ملك : اشطا 
ركبت بجانبه و عمر و مراد وراهم و ياسمين و ليلى جنب بعض ورا 
ساق يحيى بحترافيه و كانت ملك مشغلة البوم كايروكي المفضل ليها و كان جو هادي و كله مبسوط 
ياسمين : ملك غيري الاغاني بقي الواحد زهق 
ليلى : شغلي ام كلثوم 
ضحك عمر : ام كلثوم تحترم و كل حاجة بس احنا كدا هننام قبل ما الاغنية تبدء 
ضحكوا جميعا 
ملك : اشغلكم عشوائى عمرو دياب ورامي و تامر و الناس دول 
ياسمين : اشطا بس بلاش تامر حسني خالص عشان م بحبه 
عمر : ولا انا بجد صوته ملزق 
ليلى : اسكتواا تامر حسني قمر و صوته قمرين 
ملك بحيرة : باااس خلاص يخربيت اختلاف الازواق هشغل عشوائى اهدو بقي 



ضحكوا و اندمج كل منهم مع الاغاني و وصل كل منهم الي منزله بعد وقت طويل 
 ف منزل ملك 
يحيى بصوت عالي : احنا جيناا ي خلقق
دخل الوالدين الي الصالون 
ابو يحيى : نورتوا يولاد
ملك : منور بصحابه يبابا
ام يحيى : يلا ادخلوا غيروا هدومكم و خدوا شاور كدا عقبال ما اجهز الغدا بدل ما انتو خسيتوا كدا ياحبة عيني تلاقيكم مكنتوش بتاكلوا و اكل الفنادق ده تلاقيه عينات انا هعملكم احلى مكرونة بشاميل و فراخ ترموا عضمكم كدا 
يحيى لينهي الحوار لانه متعب : حاضر حاضر ي امي 
دخل كلا منهم الي غرفته و ذهبوا للاستحمام و خرجوا معاد الغدا جلس ف مقدمة السفرة الاب و ع يمينه الام و بجانبها ملك و امامها يحيى 
ابو يحيى (حسام) : ملك عاوز اتكلم معاكي ف موضوع مهم 
ملك : دلوقتي ولا بعد الاكل 
سعاد : دلوقتي ي حسام احسن 
حسام بجدية : انتي مرتاحة ف الكلية بتاعت ي ملك
نظر لها يحيى بمعني قولي لا 
نظرت الي طبقها و قالت : بصراحة يبابا انا حاولت بس طلعت تقيلة اوي عليا و حاسة بضغط نفسي جامد 
حسام بحنان : مقولتليش لي يبنتي من اول ترم 
ملك : مكنتش عوزة تحس اني فشلة و م عارفة انجح فيها و مشرفكش 
حسام : يحبيبت قلبي انا ميهمنيش غير سعادتك و مستقبلك انتي ال بتختاريه انا ممكن اكون كنت حابب تبقي فيها من زمان بس طلما هتأذيكي بلاش و ف كذا جامعة ممكن تدخليها و تبقي مرتاحة 
ملك بحزن : حاضر يبابا 
يحيى بمرح لتغير الجو : يااه انا زمان نفخوني عشان مكنتش عاوز ادخل هندسة يبختكك يعم اهو هتختاري بمزاجك 
سعاد بضحك : اسكت يولا هتحسد البت 
حسام بابتسامة : ها يملوكة تحبي تدخلي اي 
ملك بتفكير : اعلام يبابا 
حسام : حلو جداا اول ما الترم يخلص هسحب ملفك و اقدملك ف اعلام بنفسي 
ابتسمت ملك: شكرا اوي بجد ربنا يخليك ليا ي احلى بابا 
: و يخليكوا ليا يحبايبي 



سعاد بغيرة : هو احلى بابا وانا ال واقفة ف المطبخ و عملتلكوا الاكل ده مفيش حتى تسلمي ماشي 
يحيى بضحك : يست الكل انتي جمايلك متتعدش و فوق راسنا كدا ده من غيرك الدنيا متمشيش و تسلم الايدين الحلوين دول ع الاكل التحفة ده 
حسام قرب منه بهمس : خف المجملات و النحنحة دي عشان بتقلب عليا انا 
غمز له يحيى : عيب عليك يحج 
واكملوا غدائم بحديث مرح و جو اسري مليئ بالحب و الحنان 
ف منزل ياسمين 
ابو ياسمين : ف عريس متقدملك و هيجي الساعة ٨ تقعدي معاه وانا سألت عليه هو زميلك ف الشغل تقريبا بس باين عليه محترم و ابن ناس 
ياسمين بهدوء : ال تشوفوا يبابا 
مرات ابوها : يلا اخيرا هتمشي من وشنا 
ابو ياسمين بعصبية : عيب كدا يا مني
مني بكدب : بهزر معاها ي حج ف ايي و اكمل بتصنع الحزن و المسكنة : ولا انا كلامي واقف ف زوكم ولا انتي ي ياسمين مبتعتبرنيش مامتك و بهزر معاكي 



قامت ياسمين بخنقة : حصل خير انا داخلة اجهز عشان الساعة ٦ 
و ذهبت الي غرفتها جلست تبكي ع قلبها ال يتعلق بأشياء ليست ليها : لييه م حاسس بياا م حاسس بحبي وانا ديما بحاول اقرب منه و اساعده لييي شكله معجب ب ملك ال لسة عارفها من فترة و انا ال طول عمري قدامه محاولش يحبني لي انا حبيته ياربييي و ظلت تبكي 
بعد وقت خبطت منى ع غرفة ياسمين 
منى : بت يا ياسمين فاضل نص ساعة و العريس يجي خلصي 
ياسمين بصوت مبحوح : ح حاضرر
بقلم : سلمى فرغلي

تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -