رواية عشقي لصعيدي الفصل الثاني والاربعون 42
الفصل الثاني ولاربعين
في اوضت تقي قاعد هي و ريهام
تقى: بقولك اي عايزاكي تشفيلي عريس لميرال باي طريقه
ريهام بستغراب: بس ميرال مخطوبه ليزيد و
تقى قطعها: لا مش مخطوبه لحد ومحدش قعد مع ابوها ولا اتفق معاه ولا عملنا خطوبه تبقا مخطوبه منين
ريهام: بس البلد كلها عارفه انها ليزيد... تقى مالك في انتى مكنتيش كدا يزيد دا كان روحك
تقى: يزيد مبقاش زي لاول انا بحبه وكل حاجه بس عايزه اطلعه من دور الوهم والمظلوم الي عايش فيه حياته بتروح منه وهو مش محدد ولا خيار فيها
ريهام ضحكت: كفايه محدد ان ميرال مراته
تقى: بس هي دى الحاجه الوحيده الي محددها
في اوضت يزيد
وليد: مش هتتعالج برضو
يزيد: يا وليد متصدعنيش الموضوع مش مستاهل
وليد: انت عبيط يابني بقالك اكتر من 16 سنه بتشرب كحل و مهداءات ومخدر وتقلي مش مستاهله دي كل اعضاء جسمك اتهرت
يزيد: انا مش فايق وتعبان يا وليد ومش طايق نفسي ولا طايق حد
وليد: تعرف انت تستاهل والبت ميرال دي خساره فيك ويارب تموت وهتجوزها انا
يزيد بحددده: يااا زفت اعدل كلامك
وليد: اعملك اي ما انت الي عيل وسخ
يزيد: بقولك اي غور انزل وسيبني اتخمد
وليد: يارب السقف يقع عليك ونخلص منك ومن برودك
يزيد: يارب العربيه تتقلب بيك وانت مروح
تحت
خالد: انا تعبت يا زياد مش عارف اعمل اي معاه تقى قالت لازم نوريه ان حياته كدا بضيع هو بيحب ميرال لا مش بيحبها بس دا بيعشقها مجنون بيها بس لحد دلوقتي مخدش خطوه ولا اتقدملها الي يشوفه يقول اول ما تتم ال 18 هبكتب عليها بس هي تمت ال 21 و مخدش خطوه
زياد: مراتك معها حق هو محتاج يفوق من الدومه الي هو فيها حسسه ان ميرال هتروح منه حسسه ام كل حاجه هضيع من حياته حتى انت يا خالد... انت هتقسا عليه شويه بس علشان مصلحته
دخل عليهم جبل
جبل: منور يا زياد اخبارك ايه
زياد: الحمدلله بخير يا جبل انت كيفك
جبل: الحمدلله بخير
فوق في اوضت ام جبل
ام جبل بشر: اسمع انت تقول طلع من الحوار دا خالص وتشوفي حد تاني غيرك وتبعتلي اي حاجه من الصيداليا تخدر مش تخدره كله بس يبقا صاحي شويه... وكمان شفلك شقه مفروشه وبت الي هبعتهالك عايزك تبهدلها وكل وليه حسابه برضو
تحت
جبل: خير يا يزيد في حاجه
يزيد فضل ساكت شويه وبعدين اتكلم
: انا طالب اي ميرال وعايز اتجوزها
خالد ابتسمت بسخريه
: اخير نطق... كمل بصوت عالى... بس احنا معندناش بنات لجواز
يزيد وجه كلامه جبل
: قلت اي يا عمى جبل
خالد: واد اخوي ملهش كلمه من بعدي وانا خلاص قلت الي عندي
جبل بص لخالد وحس ان فيه حاجه
جبل: الي يشوفه خالد
هنا طلعت ميرال والدموع مغرقه وشها
: بس انا عايزه يا بابا وبحبه
خالد: وانا قلت لا يا ميرال هتكسري كلمتى
ميرال: انا بحبه وعايزه و محدش يقدر يجربني على حاجه ولو موفقتوش ههرب معاه
خالد بحده: ميرال ادخلي جوه
يزيد وقف: متزعقش فيها كدا
خالد: اسمع انت مش هتتجوزها ولا هتتجوز غيرها الا لما تتعدل وتعدل حياتك الي انت مش عرفلها وش من ضهر دي... تقدر تقولي بشتغل اي بتنام الفجر تصحا المغرب.... كل ميت سنه بتعمل حاجه على الخفافى... مش هكدب انت كنت بتشتغل زمان بس دلوقتي ولا شغل ولا عارف تتعامل مع الناس لما تعرف تتعامل مع الخلق الي حوليك هجوزهالك ولا اجوزهالك دلوقتي وبعد يومين الاقيها راجعه لابوها مطلقه... علشان تشوف يزيد على حقيته بقا هتشوف يزيد الي بيتعصب علشان لاكل اتاخر شويه... يزيد الي يعرف بنات بعدد شعر راسه يزيد الي بيكسر لاوضه كلها لما تجيله نوبه من نوباتك ولا مفكرني انى معرفش...
يزيد قرب منه بغضب: انت عايز مني اي ما تبعد عني بقا انت السبب في كل الي انا فيه ليه موقفتش جبني اول ما لقيتني ببعد ليه بتسيبني لما ابقا محتاجك ولا هقول اي بقا كفايه عليك هي وابنها... ما هي بتجرى على حضنك وتعيطلك يزيد عمل يزيد سوا لكن آدم دا ابنها يعمل الي هو عايزه
خالد ضربه قلم: اطلع برا يزيد و مشفش، وشك هنا تاني... و ميرال انا هجوزها لادم الي كايدك كدا
يزيد بتحدي: اقسم بالله لو هتحدا البيت كله وانت اولهم هي مش هتبقا غير ليا دي الحاجه الوحيده الي ممنوع حد يقربلها الحاجه الوحيده الي ملكي وبتاعتي
وسابه ومشي
ميرال جريت وراه
ميرال بدموع: يزيد انت رايح فين
يزيد: سيبهاله خليه يجبع بيها هي وهو
ميرال: ونبي يا يزيد خليك متمشيش... يززززيد
يزيد مشي وميرال وقعت على لارض بنهيار
خالد بعصبيه: دي هبت منه خالص دا ناقص يرفع ايده عليا.... كل حاجه تقابله يهرب منها هيفضل طول عمره جبان
ميرال مسحت دموعه وقامت
: حرام عليك انت بتعمل كدا ليه انت بتفرق بين يزيد و آدم وهو مش كداب
خالد: يزيد دا روحي حته مني وعمره ما فرقت بينه وبين آدم بس هو الي بتصرفاته كان بيبعد وآدم كان صغير وبيحتاج اهتمام اكتر
ميرال: طيب ما تجرب تقرب منه تاني حاول معه يا عمى
خالد: يزيد محتاج دكتور
ميرال: يزيد محتاجكم انتوا مش محتاج دكتور اقفوا جنبوا حتى لو هو رفص حتى لو هو مش عايزكم بس خليكم جنبه..
خالد: ميرال روحى على اوضتك
ميرال: تصدق يزيد عنه حق يكرهك
جبل بحده: ميراااال دا جدك
ميرال سبتهم ومشيت
خالد قعد بتعب
: انا تعبت ومش عارف اعمل اي
في بيت زياد
زياد: تعالي يا سلمى عايز اتكلم معاكى
سلمى: خير يا عمى زياد في حاجه.
زياد: دلوقتي انا اتكلمت مع عمك وهددته انه يديكي مراثك انتى وامك و ميقربش منكم ولا انا الي هقفله... وهو قعد يبجح قال انه مش هديكم ميراثكم بس لما قلتله هجبلك الحكومه خاف وقلي عايز يتكلم معاكي في لاول
وليد دخل عليهم
: وليه ميجيش هو هي مش هتطلع من هنا ايش ضمنا عايز منها اي
زياد بخبث: طاب متروح معاها
وليد: طاب تمام اذا كان كده قومي البسي خلينا نروح وانا هروح البس
وليد قام ودخل اوضته
زياد: بيحبك على فكره
سلمى: و انا ك.. سلمى لاحظت نفسها هي مع معين وسكتت بكسوف
زياد ضحك: متتكسفيش انا عارف انك بتحبيه على فكره وهو بيحبك بس لسه بيتاكد من مشاعره
سلمى بتوتر: ا انا هقوم اجهز
عند يزيد في شقه ما نايم على السرير تلفونه رن
يزيد رن بس مسمعش غير صوت شهقات
يزيد: هتقولي حاجه ولا لا علشان عايز انام
ميرال بدموع: انت انسان بارد وغلس و مستفز
يزيد بتلاعب: وقمر وحلو وبتحبيني صح.
ميرال: للاسف ايوه
يزيد: للاسف اي هو انتى تطولي
ميرال: انا غلطانه اني كلمتك ومش بحبك وهتجوز آدم زي مقال عمرى
يزيد بغضب وصوت عاليى
: ميراااااال اخرسي
ميرال بتوتر: ا... انا كنت بهزر
يزيد: وانا معنديش هزار في الموضوع دا فاهمه انتى بتاعتي وملكي ومتجبيش سيرت راجل على لسانك حتى لو اخوي انا غيرتي عميه وبذات عليكي
ميرال: خلاص سكت اهو
يزيد اتنهد: انتى كنتى هتهربي معاي بجد يا ميرال
ميرال: لا بس كنت بهددهم يعنى... كملت بخجل... بس انا مستحيل اتجوز غيرك
يزيد ابتسم: ايوه كدا هي دي ميرال الي ربيتها ما بتعملش الغلط
ميرال: انت قاعد فين دلوقتي طيب
يزيد: شقه بتاعتي كنت مشتريها زمان
ميرال: وكنت بتجيب فيها بنات
يزيد: اقفلي يا ميرال دلوقتي عندي مكالمه تاني
في اوضت تقى
تقى: في اي يا خالد مالك انت كويس
خالد بتعب: انا ضربت يزيد وزعطه من البيت
تقى شهقت: يا مصيبتي حصل اي
خالد: جه اتقدم لميرال وانا خفت عليها دي بنتى قبل ما تكون بت جبل... ميرال صعبان عليها بس لكن لو اتعملت معاه و مع نوباته مش هتقدر تكمل انا خايف عليها والله وبحاول اخلي ميرال تكون السبب في صلح حال يزيد
تقى اتنهد: خالد طيب ليه منجربش نجوزهاله يمكن هي الي تصلح حاله
خالد: انتى شايفه كدا
تقى: انزل اسال ميرال لو هي هتوافق تستحمله جوزهاله ويمكن تبقا هي سبب صلح حاله
خالد: انا بس عايز اعرف ليه الكره والحقد الي شايله من قبالك دا انتي بتحبيه اكتر من آدم
تقى: ربنا يهديه وصلح حاله
خالد: قومي البسي حاجه خلينا ننزل لميرال نتكلم معاها.
في شقت يزيد
الباب خبط وقام فتح وكان آدم
يزيد: عايز اي
آدم دخل: جيت اقعد معاك اسليك
يزيد: طاب ادخل اعملنا حاجه نكلها
آدم: والله حد قلك الخدامه الي جبهالك ابوك
يزيد: انزل هتنلنا اكل طيب انا جعان ومكسل انزل
آدم: انت عيل رخم بجد اي الي عملته مع ابوك دا
يزيد: و مسألتش ابوك عمل اي
آدم: يا يزيد انت الي دماغك مش معانا انا ولا مره شفتك قاعد معانا لما بنتجمع وكرهك لامي دي بتحبك اكتر مني والله
يزيد: في حاجات انت مش فهمه يا آدم وخليك بعيد أحسن
آدم: طاب فهمني يا يزيد انا حاسس ان فيه حاجه غلط
يزيد: اتعشيت
آدم اتنهد: لا
يزيد: امال كنت فين
آدم: يعنى اناوك وصلت لحد بيت عمى زياد ورجعت تاني
يزيد: رجعت ليه كنت رايح علشان رحاب صح.
آدم: ايوه كنت رايح اكلم عمى زياد بس لما اتصلوا بيا وقلولي على المشكله رجعت علطول
يزيد: هقوم اعملك حاجه تكلها
في اوضت ميرال
ياسين: طاب انتى رايك نقول عمى خالد وهو يتصرف معاها
ميرال: انا ميهمنيش عمى خالد كل الي يهمنى اصلح علاقت يزيد بامه وابوه
ياسين: طاب ودي نعملها ازي
ميرال: انت وصلت معاها لحد فين
ياسين: مش عارف بس متغيره كدا وبطلت تحكيلي ولا تطلب منى حاجه
ميرال: لتكون عرفت حاجه
ياسين: مش عارف والله
دخلت عليهم وعد
وعد: خدوا يا حبايبي العصير دا
ميرال: تسلمي يا ماما
وعد: هاا بتخططوا ليه انتوا لاتنين
ياسين: مفيش يا امي بنتكلم عادي
وعد: والله انا بستغربك يا ياسين يعنى لو حد تاني سمع اخته بتقول ههرب مع حد وسيب البيت كان حبسها ومخلهاش تطلع
ياسين بحنيه: علشان ميرال متعملش كدا هي بتهددكم بس
دخل عليهم تقى و خالد
خالد: ممكن تسبونا لوحدنا شويه
وعد وياسين طلعوا
وخالد قعد جنبها وتكلم بحنيه
خالد: كلمتيه
ميرال بتوتر: مين
خالد: يزيد يا ميرال يزيد
ميرال: ايوه
خالد: وهو فين دلوقتي
ميرال: في شقته
خالد : ميرال انتى متاكده انت تقدرى تكملي مع يزيد انت عارفه طبعه ونظامه
ميرال: ايوه عارفه كل حاجه وعايزه برضوا
تقى: احنا عايزينك تسعدينا يا ميرال نفسي ابني يرجع لحضني
ميرال: ودي اول حاجه هعملها إن شاءلله يزيد هيرجع زي زمان بس محتاجكم جنبه
خالد اتنهد: طاب اتصلي بيه
عند يزيد
يزيد: آدم تلفونك بيرن
آدم من المطبخ: دقيقه وجاي
يزيد مسك التلفون بضيق علشان يوطيه بس شاف رقم ميرال
آدم طلع
: مين الي بيرن
يزيد: دا رقم ميرال صح
آدم بتوتر: لا مش رقمها يمكن شبه
يزيد: انا متاكد انه رقمها و
يزيد فونه رن ورد
يزيد: ايوه يا ميرال انتى
يزيد سمع صوت خالد الي باين عليه التعب
: مش هترجع
يزيد: انا مرتاح هنا
خالد: تعاله هعملك الي انت عايزه وهجوزهالك
يزيد: انا كدا كدا هتجوزها
آدم: همشي انا يا يزيد دلوقتي عندي مشوار مهم
خالد: طاب تعاله و متتعبش قلبي
يزيد قفل مع خالد وبص قدامه بشرود
في بيت خالد
ميرال كانت طالعه عند امها حست بدوخه وانها هتقع
ام جبل طلعت من ورا الباب فجاء وبتسمت بشر
: على مهلك يا حبيبتي هتقع... يتبع
شاهد 👈 الفصل الثالث والاربعون هنا
تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة
اكتب تعليق برايك هنا