رواية أميرة الصعيد الفصل الخامس 5
البارت الخامس
أميرة الصعيد
بقلم: سما حسين
ليلي بخبث :اه يا روحي امك اللي ابوكي رماني ف الشارع وبعدك عني
طبعاً ليلي بتكدب علي فيروز عشان تاخدها معاها وتخليها ف صفها عشان تهدد ابوها بيها عشان يديها فلوس وفيروز طبعاً طيبة وصدقتها
فيروز بحزن شديد: يعني انتي امي
وبعدين قالت لابوها : انت ليه عملت معايا كدا ليه بعدتني عن امي كل المدة دي
وبعدين فيروز مشت من البيت وهي زعلانة ومصدومة
الحاج سعيد لليلي:انتي ايه يا شيخة انتي معندكيش قلب
ليلي : يعني ايه قلب اصلا
الحاج سعيد :ابعدي خليني ادور علي بنتي
ليلي:بنتك ....بنتك مش طايقاك
عند فيروز
فيروز طلعت من البيت وهي حزينة جدا واغمي عليه بسبب أن كان عندها انهيار عصبي
زين وابوها وابو زين فضلوا يدوروا علي فيروز ف كل مكان
عند فيروز
فيروز فاقت لقت نفسها ف بيت صحبتها هند
*ملحوظه:هند صاحبة فيروز ومن هي صغيرة وهما كانوا قريبين جدا من بعض وهي بنت طيبة جميلة جدا متفوقة ف دراستها ومع فيروز ف الجامعة وبتحب فيروز اوي وبتعتبرها اختها *
فيروز :ايه ده انا فين
هند:انتي في بيتي يا حبيبتي متخافيش
فيروز :انا ايه اللي جابني هنا
هند :كل الحكاية أن انا كنت مخنوقة شوية ونزلت اتمشي شوية اشم هوا
فيروز :وبعدين
هند : بالصدفة لقيتك واقعة علي الارض اخدتك وجبتك هنا
هند :اعملك حاجة تشربيها
فيروز :شكرا ممكن مية بس
هند :حاضر ..............اتفضلي المية اهي
فيروز :شكرا
هند :العفو
هند :بصي انتي لو مش عايزة تحكيلي مش مشكلة المهم انك ترتاحي دلوقتي
فيروز : معلش انا فعلا عايزة ارتاح وابقي احكيلك بعدين
هند :خلاص براحتك خالص هسيبك ترتاحي دلوقتي وبعدين نتكلم
فيروز :شكرا
عند الحاج سعيد
الحاج سعيد بحزن : روحتي فين يا بنتي بس روحتي فين
زين :ماتقلقش ي عمي انا هدور عليها تاني لحد ما هلاقيها أن شاء الله .... وعموما انا نازل ادور عليها دلوقتي
الحاج سعيد:معلش ي ابني تعبناك معانا
زين :لا ي عمي ولا تعب ولا حاجة انت بس ريح اعصابك عشان ما تتعبش وانا هنزل ادور عليها
الحاج ابراهيم بهمس لزين :ابقي كلمني اول ما عوصل لحاجة
زين: أن شاء الله ..... بعد اذنك
ونزل زين يدور عليها لحد الفجر وبردو ما وصلش لحاجة
عند فيروز
فيروز صحت علي حوالي الساعة ٥ تصلي الفجر كعادتها
لقت صاحبتها صاحية بتذاكر عشان ماكنتش عايزة تنام
فيروز :صباح الخير
هند : صباح النور يا حبيبتي ايه اللي مصحيكي كدا
فيروز :كنت بصلي الفجر
هند :مممم وبقيت عاملة ايه دلوقتي
فيروز :الحمد لله بقيت احسن بكتير
هند :الحمد لله
فيروز :انا حاسة اني مخنوقة شوية
هند: تعالي نطلع البلكونة شوية الهوا دلوقتي بيبقي حلو
فيروز: طب يلا بينا
في البلكونة
فيروز وهند قاعدين عادي
هند : مممممممممممم بصي انا مش قادرة انا عايزة اعرف ايه اللي حصل معاكي
فيروز بضحك :ما انا عارفاكي حشرية وهتموتي لو معرفتيش
هند :معلش بقا يلا قولي
فيروز حكتلها علي كل اللي حصل
فيروز :انا مش عارفة مين اللي بيكذب عليا فيهم انا مش عارفة انا هعمل ايه
هند : متخافيش انا هنا معاكي وهفضل جنبك لحد ما تعرفي الحقيقة كلها
فيروز :انا مش عارفة اقولك ايه بجد
هند :ما تقولين حاجة انا متعودة علي فعل الخير
فيروز. بضحك :ماشي يا فاعلة الخير
هند :ايوه كده اضحكي
بعد كده دخلوا ناموا
في بيت الحاج سعيد الليلة عدت عليهم بصعوبة ومحدش قدر ينام
الصبح (عند فيروز وهند )
صحوا وفطروا هما الاتنين
وفجأة الباب خبط جامد
يتبع .............
شاهد 👈 الفصل السادس هنا
تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة
اكتب تعليق برايك هنا