رواية ناضجة بعقل طفلة الفصل العاشر 10 الاخير
انتي بتحبي رعد يا ليان ؟
اتصدمت ليان اول ما سمعت سؤال فريدة اللي مكنتش متوقعاه ابدا ومكنتش عارفة ترد بس سؤالها خلي ليان تبعد عنيها وتروح بتلقائية لرعد اللي كان واقف مع مني وكانت ليان بصاله بحنين وحزن الدنيا كله في قلبها :
معتقدش ان السؤال ده هيفرق دلوقتي يا تيتة بس هجاوبك ،، رعد كان بالنسبالي الامان في الغربة اللي كنت عايشة فيها ،، كان طوق النجاه لليان الطفلة اللي كانت بتخاف دايما واحساس الوحدة ملازمها ،، رعد حبه سكن قلبي من اول مرة شوفته فيها ،،رغم حد*ته معايا في اول لقاء بينا بس كنت حاسة براحة في وجوده
فريدة كانت متفاجئة من كلام ليان ،، يمكن كانت ملاحظة تعلقها برعد بس متخيلتش انها ممكن تكون بتحبه اوي كدة حتي بعد ما رجعت لعقلها وبقت طبيعية فسألتها بغموض رغم انها عارفة الاجابة بس كانت عايزة تسمع منها :
وايه اللي خلاكي بعدتي ؟،، رعد هو هو رعد متغيرش وانتي اهو لسة زي ما انتي متغيرتيش يا ليان
ابتسمت ليان بو*جع والدموع في عنيها :
مين قالك ان مفيش حاجة اتغيرت بالعكس ،، كل حاجة كانت متغيرة ،،من قبل ما ارجع ليان اللي حضرتك شايفاها يا تيتة ،، رعد كانت مشاعره ناحيتي واضحة من البداية بس انا اللي كنت غ*بية وعشان حبيته مشوفتش ده وسمحت لنفسي اني اعيش في وهم حبه ،، من فضلك يا تيتة انا مش عايزة رعد يعرف اي حاجة عن اللي قولته لحضرتك دلوقتي
ابتسمت فريدة وهي بطبطب علي ايد ليان واتكلمت بحنية :
متقلقيش يا حبيبتي ،، بس عايزة نصيحتي ،، انتي اتسرعتي يا ليان في الحكم علي رعد ،، جايز في حاجة ناقصة انتي متعرفيهاش وكل اللي عايزة اقولهولك هو ان ايمن حفيدي زي رعد بالظبط وانا عارفاهم اكتر من نفسي وعارفة ومتأكدة ان ايمن من صغره وامه مربياه علي كر*ه رعد وعشان كدة بيشوف ايه اللي بيحبه رعد ويحاول يبعده عنه
كشرت ليان باستغراب وهي بتفكر في كلام فريدة وفهمت انها عارفة كل حاجة بس مهتمتش ،،كل اللي شاغلها الكلام اللي قالته عن ايمن وده خلاها تفكر وهي بترجع بعنيها تبص علي رعد اللي كان بيتكلم
.....................
انتي بتقولي ايه يا مني ،، انتي متأكدة من الكلام اللي بتقوليه ده ؟
قالها رعد بصدمة وهو مش مستوعب اللي قالته مني فكملت هي كلامها بتأكيد:
ايوة يا رعد متأكدة، والكلام ده اللي قالتهولي ليان بنفسها ،، رعد انا مش بقولك الكلام ده عشان اعمل مشكلة بينك وبين قريبك ،، بس انا حسيت اني ظلمت اختي بايدي لما طلبت منك تبعد عنها وعرفت متأخر منها انها ربطت بُعدك عنها بالصور اللي شافتها وعشان كدة هي يعني ،،
كمل رعد كلام مني بتنهيدة بعد ما فهم كل حاجة :
عشان كدة قررت تبعد عني ،، فهمت يا مني فهمت،، انا برضه كنت مستغرب انها فاكرة كل حاجة حصلت قبل كدة ومع ذلك لسة واخدة موقف مني ،،بس استني هو ايمن اتكلم معاها في نفس اليوم اللي هي تعبت فيه وجالها انهيار عصبي مش كدة ؟
حركت مني راسها بايجابية وردت بحزن وهي بتحاول تمسك دموعها :
للاسف متحملتش كلام ايمن عنك وصدمتها فيك كانت كبيرة عليها وعشان كدة تعبت وحصل اللي حصل ،، بس انا للاسف مقدرتش اصارحها واقولها اني السبب في كل ده واني انا اللي طلبت منك تبعد عنها ،،خوفت احسن اخسرها يا رعد وانا مليش غيرها وهموت لو بعدت عني
قبض رعد علي ايديه بغضب وهو بيتوعد لايمن باشد العقاب وبص لليان اللي كانت قاعدة بعيد مع فريدة وعنيها عليه وابتسم ليها بحزن بس هي حاولت تبان طبيعية ودورت وشها بعيد عنه فساب مني ودخل وقرب منها وبص لفريدة اللي ابتسمت ليه بتشجيع فقعد علي رجليه قدام ليان اللي اتفاجأت بيه بيمسك ايديها وبيقولها بعشق :
تتجوزيني يا ليان ؟
ليان كانت مصدومة ومش متخيلة انه ممكن رعد يطلب منها انها تتجوزه وللحظة فكرت في مني وانها عشان كدة كانت واقفة معاه وافتكرت ان مني حكتله اللي حصل عشان هي صعبانة عليها حالتها وده خلي رعد يشفق عليها ويقرر يتجوزها فقامت بغضب وردت بحد*ة وهي بتسحب ايديها بع*نف من ايد رعد:
بقي هو الموضوع كدة ؟،، ابلة مني اصعب عليها بتطلب منك تتكرم وتتجوزني ،،لا يا حضرت ،،انا مش للدرجادي حالتي صعبة ،، وانا بقي مش موافقة اتجوزك يا رعد ولو كنت اخر راجل في الدنيا
قالت ليان اللي قالته وسابتهم ودخلت اوضتها وقفلت علي نفسها وبعدين رمت نفسها علي سريرها وبقت تعيط بحرقة ،، اما برة فكان واقف رعد مصدوم من كلام ليان وتحليلها للي حصل ومني كانت مخنوقة ومضايقة عشانهم وحاسة انها السبب فقالت بلهفة ودموع :
اانا اسفة اوي ،،انا السبب في كل ده ،،انا لازم اعرفها الحقيقة واقولها اني انا خليتك بعدت عنها ،،لازم تعرف الحقيقة
كانت مني هتدخل بعد كلامها بس لحقها رعد ووقفها بصوته وهو بيمسك ايديها :
استني يا مني لو سمحتي متعمليش كدة ،، ليان دلوقتي مجر*وحة وانا عاذرها ،،متقلقيش انا هتصرف وهصلح كل حاجة بس في وقتها ،،يلا يا تيتة ،، وانتي يا مني اوعي تتكلمي معاها او تقوليلها حاجة لو سمحتي
حركت مني راسها بحزن وهي من جواها قلبها بيتق*طع علي حالة ليان اختها
..........................
عدي يومين كانت ليان فيهم حبيسة اوضتها مبتخرجش غير للحمام وترجع تاني ،،حتي كلامها مع مني بقي شبه معدوم اما رعد فكان بيفكر كويس اوي عشان يعرف يتصرف كويس ،،دخل رعد الڤيلا ببرود وهو حاطط ايديه في جيوبه وكان قاعد ايمن بيلعب في تليفونه وقاعدة جمبه فريدة اللي كانت مضايقة منه اوي علي اللي عمله مع رعد بس متكلمتش بناء علي رغبة رعد ،، دخل رعد وقعد بهدوء واتكلم وهو باصص لفريدة بخبث :
ها يا تيتة كلمتي الناس وعزمتيهم علي فرحي ،، انا خلاص طبعت دعاوي الفرح وحضرت كل حاجة
رفع ايمن عنيه باستغراب وهو شايف الفرحة في عيون رعد فسأله بغموض :
جواز وبالسرعة دي ،، ويا تري مين العروسة بقي اللي لقيتها بسرعة اوي كدة ؟
ابتسم رعد ورد بقصد وهو بيحط رجل علي رجل وبيراقب تعبيرات ايمن :
سرعة ايه بس ،، وبعدين العروسة انت عارفها كويس اوي يعني مش حد غريب ،، ليان اخت مني الممرضة بتاعة تيتة
اتصدم ايمن واتعدل وهو بيردد بتهتهة واستغراب :
ليان ،، ازاي ،،وهي وافقت عليك ؟
ابتسم رعد ببرود واتأكد ان ايمن فعلا عمل كل اللي قالتله عليه مني فرد بخبث :
ايوة طبعا موافقة وايه اللي هيخليها تمانع مثلا
اتوتر ايمن ورد بتردد وهو بيقوم يقف :
ها ،،لا مفيش بس يعني ،، سمعت انها رجعت تاني لعقلها فقولت انها نسيت كل حاجة بقي
رد رعد بغموض وهو بيقوم وبيقف قدام ايمن :
قصدك موضوع الصور اللي وريتهولها ،، لا متقلقش هي عارفة انك ند*ل وخسيس وبتكر*هني فمستحيل تصدق الاعيبك القذ*رة
اتفاجئ ايمن بكلام رعد فاتوتر وعرق ورد بتهتهة :
ايه ،، صور ايه ،،انا مش فاهم حاجة
رعد بصله شوية وبعدين رفع ايديه وفجأة ضر*به بالبو*كس في وشه ومسكه من لياقة قميصه وهمس قدام وشه بحد*ة :
عارف انا لولا ان تيتة واخدة مني وعد اني مأ*ذيكش انا كنت عملت فيك ايه ،، بس حظك انها دافعت عنك ،،رغم انها عارفة انك تستاهل اكتر من كدة ،، فانا هرحمك المرادي بس لو فكرت مجرد التفكير انك تقرب من حاجة تخصني ،، صدقني مش هيكفيني عمرك
ايمن كان بيبصله وهو بيتو*جع وحرك راسه بخوف وقال بأ*لم :
حاضر ،، بس سيبني
رعد كمل كلامه بغضب وتحذير وهو باصص لايمن:
هسيبك بس لو لمحت خيالك بس قريب من الڤيلا دي ،، يبقي انت اللي جبته لروحك ،، غوووور
سابه رعد فجري ايمن بسرعة وهو بيمسك وشه بو*جع من اثار الض*ربة ووقتها قعد رعد وهو بيتنهد بغضب وكانت ملاحظاه فريدة بخوف وحزن عليه فاتكلمت بقلق :
هتعمل ايه مع ليان يا رعد ،، هي لازم تعرف الحقيقة وانك مسيبتهاش عشان حد زي ما هي فاكرة ،،لازم تقولها ان الصور دي مزورة
رد رعد وهو بينهج وبيفكر في ليان :
مش هقدر اتكلم او اقولها ان اختها اللي طلبت مني ابعد،، مينفعش اصلح علاقتي بيها علي حساب علاقتها باختها يا تيتة ،، مش هعرف اعمل كدة
اتنهدت فريدة بحزن وردت وهي بتبص لرعد بشفقة :
عندك حق بس حرام اللي انتو فيه ده ،، يعني انتو الاتنين بتحبو بعض وتستاهلو تبقو مع بعض ،، حاول تتصرف يا رعد ،، ليان بتحبك وعشان كدة مو*جوعة اوي منك
غمض رعد عنيه بحزن وحيرة ورد بصوت مخنوق :
عارف يا تيتة ،،عارف وهو ده اكتر حاجة تعباني ،، علي قد فرحتي انها لسة بتحبني بعد ما بقت كويسة علي قد ما انا حزين اني مش قادر اصارحها بحقيقة مشاعري
......................
بعد يومين كانت واقفة ليان في البلكونة وسرحانة في رعد لما كان بيطلب منها تتجوزه ،، كانت بتتمني جملة زي دي منه بس دلوقتي مش هينفع توافق،، لانها متأكدة انه بيعمل كدة بس عشان عرف انها بتحبه وانها صعبانة عليه ،، انتبهت لصوت مني من وراها وهي بتقولها بحزن:
هتفضلي عاملة في نفسك كدة يا ليان ،، ليه تو*جعي قلبك مع ان بايدك تعيشيه سعيد مع الانسان اللي حبه
لفت ليان بغضب وردت باندفاع وزعل من مني عشان قالت لرعد الحقيقة:
اخلي قلبي يعيش سعيد ازاي وهو عارف انه معاه عشان بيشفق عليه ،، عشان انتي روحتي طلبتي منه يتجوزني عشان صعبان عليكي حالتي ،،ليه تعملي كدة يا مني ،، ليييه،، ليه تخليه يتجوزني شفقة مع انه مش بيحبني ،،انتي ترضيها عليا ليه ؟
ردت مني باندفاع وهي بتقرب من ليان وبتتكلم بسرعة:
غلط ،،كل اللي بتقوليه عن رعد غلط ،، رعد بيحبك ومحبش حد قدك ،، افهمي بقي ،، هو اتقدملك عشان بيحبك والصور اللي شوفتيها دي كلها متفبركة ،، ايمن عمل كدة عشان يبعدك عن رعد لانه بيكر*هه وعشان شايف رعد حبك واتعلق بيكي ازاي
ليان كانت بتسمع مني ونفسها لو تصدق كلامها ،، قلبها بيقولها ان كلامها صدق وان رعد مظلوم بس ليه بعد عنها فجأة ،،ليه اتغير عليها ،، مسكت ليان دماغها بتعب وردت بحزن :
حتي لو كلامك صح وان رعد مظلوم ،، من قبل اصلا موضوع الصور دي ورعد كان متغير ،،كان بيتعمد يبعد عني ،، كان شايفني قد ايه محتجاله وكان بيتجاهلني ،، كان بيعاملني وحش اوي كأني كنت مفروضة عليه ،، اشمعني في الوقت ده بالذات ،،الا بقي لو كان فعلا في حياته حد تاني
بصتلها مني بتردد وبعدين قررت تتكلم عشان حياة ليان وسعادتها تعمل اي حاجة،، اخدت نفس عميق وبعدين اتكلمت بهدوء :
انا السبب يا ليان
كشرت ليان باستغراب وهي بتبص لمني اللي كملت كلامها بحزن وهي بتقرب وبتمسك ايديها :
انا اللي طلبت من رعد انه يبعد لما شوفتك متعلقة بيه اوي كدة ،، صدقيني عملت كدة من خوفي عليكي،،خوفت تحبيه وتتعلقي بيه ولما نمشي تنجر*حي وتتكوي بعذ*اب بعدك عنه ،، خفت احسن يكون اللي من ناحيتك ليه مجرد تعلق مش حب ،، طلبت منه يبعد وميقربش ليكي تاني ،، صدقيني كنت فاكرة اني بحميكي وهو لبي رغبتي وبعد عنك رغم انه كان بيت*عذب زيك بالظبط ،، وانا بعد كدة خفت اقولك تزعلي مني وتبعدي عني انا اسفة يا ليان
غمضت ليان عنيها بحزن وهي بتستوعب كلام مني ،، كانت بتفكر في كل كلمة قالتها وبتحاول تفهمها ،، هي مقدرة مشاعر اختها وانها خايفة عليها والاهم ان رعد مبعدتش بارادته ،، شبح ابتسامة ظهرت علي وش ليان وبصت لمني ومدت ايديها ومسحت دموعها بحنية وهي بتقولها :
وانتي متخيلة ان بعد السنين دي كلها وبعد ما كنتي ليا الام والاب والصديق اجي انا وفي لحظة افهمك غلط وابعد عنك لانك عملتي اللي اي حد مكانك هيعمله ،، اانا عمري ما هزعل منك او اعاتبك لاني عارفة انك بتحبيني اكتر من اي حد في الدنيا يا مني
مني ابتسمت من بين دموعها وشدت ليان لحضنها وبقو يعيطو هما الاتنين سوا بس بدموع فرحة وحب وشوية ومني خرجت ليان من حضنها وقالتلها بابتسامة :
اهم حاجة انك عرفتي ان رعد بيحبك وانه بجد اتظلم يا ليان وحتي بعد ما قولتله الحقيقة واني خايفة اقولك مرضاش يتكلم عشان خايف احسن نبعد عن بعض او تزعلي مني
ليان اتنهدت وهي بتفكر في رعد وبصت للمني وقالتلها بابتسامة :
انا هروح لرعد يا مني
.........................
كان قاعد في مكتبه ومدور الكرسي بتاعه لورا وباصص علي الناس من الازاز بتاع مكتبه وكان بيفكر في ليان وازاي يصلح علاقته بيها من غير ما يقولها الحقيقة ،، فجأة قلبه دق وملامحه اتأثرت اول ما سمع صوتها من وراه بتنده اسمه بلهفة :
رعد
انتبه رعد لصوتها ولف بالكرسي بسرعة وشافها قدامه بهيئتها اللي بيعشقها وابتسامتها اللي بتحرك قلبه فقام بسرعة وقرب منها بس هي فجأته لما اترمت في حض*نه وضمته ليها بحنين ،، رعد وقتها اخد نفس جامد وكأنه بينعش روحه بضمتها واتكلم بحب :
انتي ازاي هنا فهميني ،، انا كنت هاجيلك واحاول اتكلم معاكي و
قاطعته ليان وهي بتحط ايديها علي شفايفه وبتبتسم :
هششش ،،انا عرفت كل حاجة ،،مني قالتلي
اتنهد رعد براحة ومسك ايد ليان وقالها بعشق وهو بيقرب من وشها :
كنت هتجنن عليكي يا ليان ،، قلبي كان مهجور ووحيد من غيرك ،، انتي الوحيدة اللي خليتيني احس اني عايش بعد ما كنت زي الانسان الالي من غير مشاعر ولا قلب يحس وكنت خايف كل ده يروح لما تبعدي عني واخسرك
ردت ليان وهي بتشبك ايديها في ايد رعد وبتمشي معاه برة الشركة :
من انهاردة مش هنبعد عن بعض ابدا وهفضل دايما معاك يا رعد وهتفضل ليا انا وبس مش كدة ؟
ضحك رعد بصوته ورد بجاذبية وهو بيتبت في ايديها :
وانا ملكك يا اميرتي وعمري ما هكون لحد غير ليكي ،، بحبك يا ليان
ليان بخجل : مش اكتر مني يا رعد
تمت
تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة
اكتب تعليق برايك هنا