أخر الاخبار

روايه كذبه صنعت عشق الفصل العاشر بقلم نورهان اشرف

روايه كذبه صنعت عشق الفصل العاشر بقلم نورهان اشرف

نظرت له ميرنا بغضب واخذت تسبه بينها وبين نفسها و صعدت الى غرفتها واتصلت بامها لكي تخبرها ما قاله جاسر ذلك المتبلد المتبجح من وجهات نظرها اما الجاسر طرق شوكته وقال بسخريه: هي مدام لمياء بعد ما سابتنا اضعف وقت وكنا محتاجين فيه ام تسندنا فاكره دلوقت ان هي عاوزه تسندنا بعد ايه بقى مسح على وجه بغضب ثم اتجه الى غرفتها يجلس على مكتبه وهو يفكر ماذا علي ان يفعل هل يطلب سمر لكي يكشف كذبتها امام اعينها أو ماذا عليها ان يفعل ولكن قطع الاتصال يزن الذي رد عليه بجدية: خير يا يزن جبت كل المعلومات عنها


يزن بهدوء :اه يا فندم كل المعلومات ربع ساعه و هاتكون عند حضرتك بس اللي اقدر اقوله ان البنت دي سايبه اهلها وهربت 


هنا وتوسعت اعين جاسر بصدمه وهو يقول اهلها هي لها اهل 


يزن بجدية : اه يا فندم ولدها وامها واخواتها لها ثلاث اخوات اطفال وهربت كانت هتتجوز واحد كبير منها فى السن اسمه عبد الله صاحب قهوه 


هنا صدحت ضحكات جاسر الساخره وهو يقول: خلاص يا يزن ما تجيبش التقرير خليه وانا بكره هاخذه منك في المكتب


اغلق جاسر الهاتف وهو يقول اه يا بنت الكلب ايه كل الكذب ده انت معجونه بميه عفاريت ولا ايه ثم اكمل بجديه بس مفيش مشكله ادينى  معاكى لحد ما شوف اخرتها معاكى ولكن اخرجوا من شروده صوت رنين الهاتف المضيء باسم المخادعه هنا ظهرت ابتسامه على وجهه وهو يقول: ايه يا بنتي انت بتيجي على السيره ولا ايه رد


جاسر بجديه وهو يقول: ازيك يا سمر عامله ايه 


سمر بابتسامه: الحمد لله يا رامز انت عامل اى 


جاسر بسخريه انا الحمد لله كويس انا قلت ماتصلش بيكي يمكن ما تعرفيش تردى


سمر بهدوء: انا لقيت نفسي قاعده فاضيه فقلت اتصل بيك اطمئن عليك واكلمك


جاسر بسخريه: اه تمام باقولك ايه يا سمر صحيح هو انت معندكيش صفحه على فيسبوك نكلم بعض عليها ولا حاجه


سمر بتوتر :لا معنديش اصل انا مش باحب الحاجات دي


جاسر بسخرية:غريبه مع ان كل اولاد الناس عندهم صفحات بس مش مشكله ثم اكمل بجدية : باقولك ايه يا سمر انا زهقان ايه رايك نخرج دلوقتى


سمر بصدمه: دلوقتى اللي هو امتى 


جاسر بجديه: دلوقتى دلوقتى انا زهقان يلا بينا حولت سمر أن ترفض فهي لا تقدر على الخروج من باب القصر فهو يضع قوانين قويه جدا في ذلك القصر اللاعين ولكن فكرت لدقائق وقالت تمام كان يود جاسر ان يقول انه ينتظرها امام بيت السيوفي ولكن لم تفعل و قالت إنه ينتظرها في نفس المكان سيتي ستار وضع يده على راسه وهو يفكر ماذا عليه أن يفعل


  بعد مرور ساعه كانت تخرج سمر من الباب الخلفي وجددت سياره تقف امام الباب فركبتها في الخلف وهي تقول: بسرعه يا اسطى على سيتي ستار 


هنا تحدث جاسر بسخريه: مش عيب عليك تكون خدمه في قلب البيت تستخدمي حاجه الهانم بتاعتك 


هنا توسعت اعين سمر بصدمه من الكلمات التى جعلتها تعلم انها قد واقعت في شر اعملها ونظرت إلى رمز بصدمهووهي تقول :رامز فهمني انا 


هنا صدحت ضحكات جاسر وهو يقول: ما تقوليش رامز قولي لجاسر بيه السيوفي ايه رايك كده احلى صح


حاولت  سمر أن تبتلع رايقها وحولت ان تظبط أنفسها وهي تقول: ارجوك تفهمني انا معملتش حاجه غلط والله


جاسر بسخريه: امال اللي عملتي اى قاعده بتشتغلي في قلب بيت  وسرقتى  لبسي  الهانم بتاعتك و بتكدبي ده كله ومعملتيش حاجه لا وفوق ده كله هربانه من اهلك 


كدت أن تفقد سمر واعيها من تلك الصدمات المتتاليه ولكن حاولت ان تتحمل كل ذلك وتقول بهدوء :ارجوك تفهمني انا مسرقتش حاجه


جاسر بسخرية:وكدب عينى ولا   افهم انك انسان زباله وملكش امان  ولا فاهم ايه بالضبط ولا افهم انك حراميه


سمر بغضب  انا مش حراميه ومش كذابه انتم اللي شايفين الناس خدم عندكم مع أن الحقيقة العكس بس انتم عشان  ربنا اديكم فلوس حاطين مناخركم فى السماء  ليه فاكرين نفسكم مين هو عشان ربنا ادكم فلوس هدوسه علينا ولا ايه لا ربنا اداكم فلوس عشان تتصدقوا بيها علينا و تشغلونا لكن انتم فاكر ان عشان ربنا اداك حبه فلوس هدوس على الناس بالجزمه


نظر لها جاسر بسخرية وهو يقول : اول مره اشوف واحده غلطانه وبجحه 



هنا ترقرقت دموع في عيون سمر وهي تقول: طب عايز مني ايه دلوقتي ادم انت شايف انى زباله قالت ذلك وكدت تخرج من العربيه 



 لولا وقفها صوت الغضب: انا ما قلتلكيش تخرجي العربيه واوعي تنسى نفسك



 تنفست سمر صاعدا وهي تقول :عاوز مني ايه دلوقتي 



جاسر بسخريه: وانا هاخذ منك اى المهم دلوقتي  انزلي وعتبر دى قرصه ودن عشان تعرفي ما كنتك كويس انت هنا خدامه مش اكثر من كده نزلت سمر من السياره ودموعها تنزل من عيونها بحزن فهي لا تصدق ان اول حبيب لها قد خدعها بتلك  الطريقه المخزيه لها


______

فى غرفه ميرنا كنت تتكلم مع امها فى الهاتف والدموع تنهمر من عينيها وهي تقول لها ابنك شتمنى وهزقنى يا امى انا مش عارفه هو بيعمل معايا كدا ليه



لمياء بغضب متزعليش نفسك انا هنزله مصر وشوف اخره اى





_____

في شقه روح كانت تحضر السفره وعلى وجهه ابتسامه سعيده مهمه مره العمر سوف يظل عماد هو حبها الاول والاخير ولكن الظروف القاسيه هي التي جعلتها تتركها اخرجها من ترلك الذاكره طرقات عماد و يونس فتحت روح الباب وجدت عماد يقف وهو يمسك بقيه من الورد الابيض التي تعشقه وعلى وجه ابتسامه التي قد خطفت قلبها للمره المليون عماد بابتسامه: عامله ايه يا روحي وحشاني 



روح  بخجل: وانت كمان 


نظر يونس الا امه ووالده بسخريه يا جدعان ادام انتم بتحبوا بعض كده ما ترجعوا لبعض ونوفق راسين في الحلال 


عماد بحب :امنيه حياتي اسف يا روح على كل اللي عملته ارجوك خلينا نرجع ثاني لبعض وصدقيني هيكون احسن يوم في عمري 



روح بحب: وانا موافقه قالت ذلك والابتسامه على شفايفها بخجل 


اما يونس نظر اليهم بفرحه وهو يقول اخيرا يا قمر وافقت قالت ذلك بغمزه جعلت من روح تنظر اليه بغضب وهو يقول بس يا ولاد 


_____

اما عند جاسر في غرفه وكان يجلس على وجه ابتسامه ويتفكر على سمر ولكن لا يعلم لماذا يشعر بالحزن عليها ولكن هو سعيد لقد لاعب لعبه لمده يوما وانتهت بكسرت نفس

انثه


بعد مرور يومين كان يجلس يونس امام جاسر بقضيه وهو يقول له جاسر انا عايز سمر تسيب الشغل جاسر باستغراب خير في ايه في حاجه حصلت ضايقته قال ذلك بسخريه فتح البس يونس بجد ايه عشان انا اتجوزها هنا وقعت تلك الكلمه صدمه على اذن جاسر الذي توسعت أعينها بغضب وهو يقول اى انت بتقول اى


يونس بستغراب مالك يا جاسر مستغرب كدا ليه


قام جاسر من على كرسيه وتجاه إليه وامسكه من قميصه وقال :


اى اللى ممكن يقوله جاسر هستنا رايكم

(__الحلقه_الحاديه_عشر__)

تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -