روايه تزوجتك لأجل ابنتي الفصل الاول والثاني بقلم باسنت اشرف

أخر الاخبار

روايه تزوجتك لأجل ابنتي الفصل الاول والثاني بقلم باسنت اشرف

 
روايه تزوجتك لأجل ابنتي الفصل الاول والثاني بقلم باسنت اشرف

روايه تزوجتك لأجل ابنتي الفصل الاول والثاني 

ــ يا ماما حرام عليكِ أنا مش فايتني القطر علشان تجوزيني لواحد أرمل وعنده بنت.....
 
ــ ابن خالتك يا ريم وشاب زي العسل وصغير في السن وبعدين مش ده اللي كنت بتموتي فيه زمان.... 

ردت ريم قائلة: اهو يا ماما أنتِ قولتي بلسانك كنت بموت فيه زمان لكن دلوقت لا طبعًا مش بفكر فيه من الأساس وهو بالنسبالي مش أكتر من أبن خالتي.... 

رجاء "الأم" قالت: يا ريم يا حبيبتي متحاوليش تقنعيني أنك بطلتي تحبي أسر لو أنتِ فعلًا مش بتحبيه يبقىٰ لي كل عريس بيتقدملك كنتِ بترفضيه؟؟
 
ردت ريم قائلة: حتىٰ لو كنت بحبه فهو مش بيحبني هو عايزيني علشان اربيله بنته مش أكتر....
يعني أنتِ يرضيكِ أن بنتك تتجوز لمجرد أنها تكون مربيه مش أكتر؟؟ 

ردت رجاء قائلة: ريم خلاص هي كلمة أنا قولتها وخلاص.... 
وأنتِ مش هتلاقي أحسن من ابن خالتك زينة الشباب..... 

اردفت ريم قائلة: وأنا مش موافقة يا ماما ومش هخرب حياتي علشان خاطر ابن أختك... 

اردفت رجاء قائلة بحنان: أنتِ عارفة يا ريم أنتِ بنتي وانا مليش غيرك أنتِ ورنا أختك مش معقول هعمل حاجة تضرك خليكِ واثقة فيا.... 

ردت ريم قائلة: عارفة واللهِ يا ماما بس أنا مصلحتي مش مع أسر ابدًا يا ماما... 

اردفت رجاء قائلة بحزم: خلص الكلام يا ريم هتتجوزي أسر يعني هتتجوزية.... 

في مكان آخر حيث وجود شقة علىٰ الطراز الحديث مكونة من طابقين ". 

ــ يا حبيبي دي بنت خالتك وبعدين هتصونك ومش هتلاقي حد حنين زيها علىٰ لين...
 
رد أسر قائل: عارف يا ماما الكلام ده بس برضوا أنا مش عايز أظلمها معايا دي لسه بنت طالعة للحياة وأنا مش هخرب حياتها..... 

ردت نجاة قائلة: أسر أي الكلام اللي أنت بتقوله ده تظلمها أي بس.....
وبعدين هي موافقة يبقىٰ أنتَ ملكش دعوىٰ بقىٰ طالما هي موافقة....
 
اردف سامي "الأب" قائلًا: ما خلاص بقىٰ يا أسر يا بني... 
بنت خالتك وموافقة يبقىٰ مفيش قدامك حجج دلوقت.. 

أسر: يوه هو أنتوا لي مش عايزين تفهموا أنا مش هقدر اتجوز ريم... 

ردت نجاة متسائلة قائلة: أنا بقىٰ عايزة أعرف لي؟؟ 
مهو مش هينفع تكون مش عايزها كده من غير سبب..... 

رد أسر قائلًا: قولتلك يا ماما مش عايز اظلمها معايا.... 

ردت نجاة قائلة: لو هو ده الشبب يا أسر فااطمئن هي موافقة وخلص الكلام هتتجوز بنت خالتلك.... 

قاطعهم صوت انوثي يأتي من خلفهمولم يكن إلا صوت ريناد أخت أسر". 

اردفت ريناد "أخت أسر" قائلة: خد يا أسر لين زعلانة وبتعيط علشان عايزاك.... 

رد أسر قائلًا: هاتيها يا ريناد أنا كده كده كنت هاخدها واطلع شقتي...... 

ردت رينا قائلة وهي تعطيه ابنته: خد يا حبيبي لو احتجت حاجة أنتَ او لولو ناديني.... 

رد أشر وهو يلتقف ابنته قائلًا: تسلميلي يا رينو يلا يا حبيب باابا 
هوباا... 

وأخذ ابنته وذهب إلىٰ شقته 
وبعد فترة ذهب أسر وأسرتة وتقدم رسميًا إلىٰ ريم واتفقوا علىٰ أن يكون كتب كتاب بدون فرح وهذا بأمر من ريم". 

يتبع.......... 
___ 2___

"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير" ♡

اردف بهذه الجملة المأذون بعد أن أتم زواج "ريم وأسر" 

اردفت رجاء قائلة: مبارك يا حبايبي ربنا يرزقكم بالذرية الصالحة.... 

ردت ريم قائلة: الله يبارك فيكي يا ماما....
 
رد أسر أيضًا قائلًا: الله يبارك فيكي يا خالتو وعقبال ما تفرحي ب"رنا"..... 

ردت رجاء قائلة: اللهم آمين يا حبيبي ويرزقكم بالزرية الصالحة..... 

رد أسر قائلًا: اللهم آمين يا خالتو..... 

اردفت رنا"أخت ريم" قائلة: مبارك يا ريمو، مبارك يا أسر.... 

رد أسر قائلًا: الله يبارك فيكِ يا رونا، وعقبالك..... 

ردت ريم قائلة: حبيبتي يا رونا، عقبالك يارب..... 

ردت عليهما رنا قائلة: تسلموا يا حبايبي ربنا يتمملكم علىٰ خير بأذن الله ويرزقكم بأطفال حلوه كده وشبه البت ليلو القمر..... 

أردفت ريناد قائلة: مبارك يا أسر مبارك يا ريمو اخيرًا بقيتي مرات اخوياا.. 

ردت ريم قائلة: الله يبارك فيكي عقبالك يا رينو.... 

وفي ذلك الوقت أتت لين وهي تركض وذهبت إلىٰ مكان ريم ةاحتضنتها من قدمها."

وأردفت قائلة بفرحة:مامي..... 

ريم تزلزل كيانها واتنفضت من أثر كلمة لين عليها ولكن حملتها وبادلتها الاحتضان بإبتسامة..... 

أردفت لين قائلة: تيته قالت أنك هتبقي مامي وهتيجي تعيثي "تعيشي" معانا في بيتنا ثح"صح"

ردت ريم قائلة: ايوا صح يا لينو.... 

ردت لين قائلة بفرحة: أنا بحبك اوي، ومبسوطة اوي أنك هتيجي تعيثي "تعيشي" معانا علطول...... 

أردفت ريم قائلة بابتسامة: وأنا بموت فيك يا صغنن ومبسوطة أن هيكون عندي بنوتة قمرر زيك.... 

أردف أسر قائلًا بمشاكسة: ايوا كده من لقىٰ احبابة نسي اصحابة.... 

ردت لين قائلة: وه أنتَ بتغير يا بابي... 

رد أسر قائلًا: وه في عينك يا صغنن... 

ومرَّ الوقت وأستعد أسر وريم للذهاب'.... 
وبالفعل ذهبوا لبيتهم.... 

أردفت نجاة قائلة: خلي لين معانا النهارده يا سر.... 

رد أسر قائلًا: ماشي اللي تشوفيه..... 

أردف سامي قائلًا: ليلو حبييت قلب جدو هتقعد معاه النهارده صح..... 

ردت لين بحزن قائلة: لا أنا عايز أقعد مع مامي النهاردة بث "بس" مث "مش" هروح معاكم أنا هطلع مع مامي..... 

ردت نجاة قائلة: مش هينفع يا لين اسمعي الكلام يا حبيبتي وبكرا تطلعي مع ماما... 

تطلعت إليهم لين بحزن واردفت قائلة بدموع: حاتر "حاضر" 

أردفت ريم قائلة: معلش يا خالتو أنا هاخد لين معانا فوق... 

ردت نجاه قائلة: بس... 

قاطعتها ريم قائلة: مبسش يا خالتو يلا يا لينو.... 

اردفت لين قائلة بفرحة: هيييي تعيش مامي أنا بحبك اوي... 

حملتها ريم وصعدوا للأعلىٰ حيث شقة أسر...... 
دلفوا للداخل 
قالت ريم: يلا يا ليوله انتظريني هروح اغير هدومي وارجعلك.... 

ردت لين قائلة: ماثي "ماشي" 

دلفت ريم للداخل حسث وجود غرفتها وبدلت ملابسها إلىٰ ملابس بيتيه مريحه... 

أردفت ريم قائلة: يلا ي ليوله علشان توريني اوضتك واغيرلك هدومك علشان تنامي... 

حملتها ريم واخدتها حيث غرفتها وغيرت لها ملابسها وجهزت طعام وجلسوا ليأكلوا... 

أردف أسر قائلًا لريم: كلي يا ريم ولا شكلك مكسوفة.... 

ردت ريم قائلة: لا مش مكسوفة ما أنا اهو باكل....

أردفت لين قائلة: مامي أنا بحب الكورن فليكس اوي ابقىٰ تعملهولي... 

ردت ريم قائلة: عيوني يا قلب مامي هعملك كل اللي عايزاه......... 

وانتهوا من الطعام ودلفت ريم مع لين حتىٰ تساعدها علىٰ النوم... 

أردفت ريم قائلة: يلا يا ليوله يلا يا حبيب مامي علشان تنام... 

ردت لين قائلة: حاتر "حاضر" يا مامي بس احكيلي حدوتة..... 

ردت ريم قائلة: حاضر عيوني....
 كان يا مكان ما يحلىٰ المكان إلا بذكر النبي علية أفضل الصلاة والسلام...... 

قالت لين: علية افضل الصلاة والسلام...
 
حكت لها ريم الحدوتة ونامت لين دثرتها ريم جيدًا في الغطاء وخرجت من غرفتها متجهة إلىٰ الغرفة الأخرىٰ..... 

أردف أسر موجًا حظيثة إلىٰ ريم قائلًا: لين نامت ولا لا

ردت ريم قائلة: ايوا حكتلها حدوتة ونامت فعلًا..... 

قال أسر: ربنا يبارك فيكِ بجد أنتِ إنسانه طيبة جدًا...... 

وعندما آتىٰ أسر ليقترب منها منعته قائلة:أسر لو سمحت أنتَ مش هتلمسني....
يتبع.......... 

           شاهد 👈 الفصل الثالث و الرابع


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -