أخر الاخبار

رواية تغيرت لاجله الفصل الثالث 3 بقلم ايمان شلبي

رواية تغيرت لاجله الفصل الثالث 3

 اسكريبت تغيرت لاجله الفصل الثالث 3 


خرجت ماما من الأوضه وانا واقفه فاتحه بوقي مش قادره استوعب اللي سمعته !

هي مين دي اللي هتتجوز انا ؟!
ازاي وليه محدش اخد راي في الموضوع هو انا للدرجادي مليش راي عندهم 

خرجت من الاوضه من غير ما اغير هدومي كنت لابسه بيجامه حمراء ضي*قه وقصيره وناسيه من كتر الص*دمه و التوتر اللي احتلني لما سمعت أن كتب كتابي علي مروان!

دخلت الصالون كان بابا وعمي والعيله كلها شباب وبنات قاعدين ومعاهم المأذون وهو قاعد في ركن لوحده باصص قدامه بشرود 





الكل بص نحيتي لما دخلت باستغراب والشباب حطت وشها في الأرض بسبب لبسي 

وقفت وأنا ببصلهم وبقول بكل قو*ه :
- انا مش موافقه 

بابا باحراج وهو بيقوم يقف وبيقرب مني وبي*سحب*ني من ايدي لبرا :
- معلش ياجماعه ثانيه 

خرجنا من الصالون وسحبني لاوضتي واول ما دخلنا نزل علي خدي بقل*م ق*وي لدرجه حسيت خدي اتخ-در من قوته 

رفعت راسي وانا بحط ايدي علي خدي بصدمه والدموع بتلمع في عيني :
- ا انت ب*تضرب-ني يابابا 

بابا وهو بي*شد*ني من دراعي ج-امد :
- واكس-ر نفوخك كمان ياق*ل*يله الربايه 

رديت بدموع وعص*بيه:
- انا عملت ايه لكل ده انا مش عايزه اتجوز هو عافي*ه !

بابا وهو بيجز علي أسنانه بغيظ :
- اه عاف*يه وحالا تلبسي حاجه بدل المس*خره اللي شافك بيها كل العيله وتخرجي وإلا وقسما عظما لا انتي بنتي ولا اعرف 

وقرب مني وهو بيقول بت-هد*يد:
- قسما بالله لولا أن في ناس برا كنت حاسبتك حساب عسير علي خروجك بالشكل ده يا/قلي*له الح*يا والربايه 

خرج بابا من الأوضه ور-زع الباب وراه بكل ق*وته 

اما عني وقفت وحطيت ايدي علي بوقي وانا بحاول اكتم صوت عياطي 





كان ج*سم*ي كله بيت*نف*ض وقلبي حسيته هيقف من كتر الحز*ن والص*دمه لأن بابا اول مره في حياته يمد أيده عليا 

اول مره في حياته ي*غص-بني علي حاجه كان دائما سايبلي حريه الاختيار في كل حاجه لانه واثق فيا و واثق اني عمري ما هعمل حاجه غل*ط 

ليه المره دي ي*غص*بني علي حاجه ليه يغ*صبن*ي علي اهم قرار في حياتي القرار اللي المفروض اعمله بكل إقناع وكل رضا 

انا مش حاسه بفرحه انا اه بحب مروان بس خا-يفه !

خاي*فه من مستقبلي معاه خا*يف*ه من كل حاجه واي حاجه خا*يفه من مروان نفسه 
انا ليه اتجوز واحد مش بيحبني ليه أفضل طول الوقت حاسه بنقص في حياتي !

ليه أفضل طول الوقت عايشه في شك وحاطه ايدي علي قلبي يحب غيري طول ما أنا مش ماليه عينه ولا بيحس بمشاعر نحيتي 

انا مش عايزه اعيش حياه مض*طربه عايزه اعيش حياه هاديه حياه من غير خ*وف ولا ش*ك حياه طبيعيه عايزه اعيش مع شخص اكون واثقه ومتأكده أن هو بيبادلني شعور الحب مش بيصطنعه عشان خايف علي علاقه العيله !!!

اتن*هدت ومسحت دموعي وانا بقوم اغير هدومي لاني عمري ما ارفض لبابا طلب حتي لو كنت أنا مش عايزاه !

لبست بنطلون اسود وفوقيه بلوزه تايجر طويله ولبست طرحتي السوداء وشوذ اسود ومحطتش ميك اب وخرجت وانا عيوني حمراء من كتر الدموع 

كنت محروجه من الشباب وخاصه بعد ما خرجت بمنظري ده 

حطيت وشي في الأرض وانا بقرب منهم وبحاول اكتم دموعي 

بابا بجمود :
- ابدء الإجراءات ياشيخنا 

المأذون وهو بيبصلي بشفقه:
- لا يجوز الزواج بالإ*كراه 

بابا وهو بيبتسم ابتسامه مصطنعه:
- إكراه اي بس ياعم الحج دول بيموتوا في بعض بس انت عارف دلع البنات ده صح ياحبيبتي ولا ايه !





قالها بابا وهو بيضغط علي كلمه " حبيبتي " بكل بطئ وت*حذي*ر 

هزيت راسي وانا بقول بصوت مبحوح :
- ا ايوه ا انا ومروان بنحب بعض

ورفعت راسي لمروان اللي كان قاعد علي الكرسي اللي في وشي حاطط وشه في الأرض كعادته وملامحه خاليه من اي تعبير أو شعور الحزن أو الفرح او اي حاجه تعرفني أن كان هو كمان بيبادلني شعوري ولا مغصوب علي الجوازه عشان العيله متتفككش !!

كانت واقفه جنبي اخت مروان اللي مسكت ايدي وهي بتبتسلمي ابتسامه صغيره وبتهمس بدون صوت:
- بيحبك 

نوعا ما كلمتها طمنتني لكن حسيت اني عايزه اسمعها منه هو عشان اتاكد !

اتنهدت بحزن وانا براقب إجراءات كتب الكتاب وبراقب مروان اللي كان بيمضي بنفس الملامح 

قلبي اتنف*ض وضرباته زادت لما حطوا الدفتر قدامي وقالولي امضي 

وزعت نظراتي ما بين كل اللي واقفين واللي كان باين علي معظمهم الفرحه وقليل منهم اوي اللي باين عليهم الحق*د والغ*ل لأني في النهايه انا اللي هبقي مراته

لوهله حسيت بالشفقه نحيتهم لأنهم بنات زي وعندهم مشاعر وللاسف هو اللي وصلهم لكده هو اللي اتسلي مع دي شويه ومع دي شويه ولعب علي دي شويه وعشم دي شويه وطبيعي تكون واحده او اتنين حبوه طبيعي يك*ره*وني مش بلوم عليهم

فوقت من شرودي علي هزه ماما لكتفي

بلعت ريقي واخدت القلم ومضيت علي جنا*زت*ي في اعتقادي 

بعد شويه سمعت جمله المأذون اللي بتأكد اني بقيت ملكه للاسف الشديد !




" بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير" 

 بعد المباركات والتهاني من العيله لقيته بيقرب مني وانا واقفه بفرك ايدي بتوتر وقلبي كل ما يقرب خطوه يدق بسرعه رهيبه 

وقف قدامي وهو بيبص في عيوني بنظره عمري ما شوفته في عيونه قبل كده كانت نظره كلها حب اشتياق فرحه !!

مال بجس*مه وهو بيبوس جبيني وبيهمس بهدوء :
- مبروك 

اتوترت وبصيت في كل مكان الا عيونه وانا برد بصوت مبحوح:
- ا الله يبارك فيك 

- تعالي معايا 

قال جملته وس-حبني من ايدي نحيه البلكونه وانا مستغربه 

دخلنا البلكونه وساب ايدي وهو بيقف قدامي وبيتنهد بهدوء :
- طبعا عايزه تعرفي أنا اتجوزتك ليه بعد ما قلعتي دبلتك 

ضحكت بسخرية وانا برد :
- عارفه انت عملت كده عشان العيله مش عشاني 

رفع حاجبه بسخريه :
- ياسلام وانتي شيفاني سطحي للدرجادي !!

رفعت راسي وانا ببصله يتساؤل:
- اومال اتجوزتني ليه 
ماهو مش اكيد عشان بتحبني 

- ليه مش اكيد هو أنتي مش خطيبتي 

- عشان انت عمرك ما قولتلي بحبك عمري ما حسيت بكده وانا معاك 
انت مغص*وب عليا 

ج*ز علي أسنانه بغي*ظ:
- انا مش عيل عشان حد يغ*ص-بني علي وضع انا مش عايزه انا فعلا اتجوزتك عشان بحبك 

رديت بصدمه :
- بتحبني!!

اتنهد وهو بيمسك ايدي الاتنين بين ايديه:
- ايوه بحبك يامرام بس مكانش ينفع اعترف بمشاعري الا وانتي مراتى

- ليه مش فاهمه ؟؟؟؟

-عشان انا مش حلالك انا اجن*بي عنك




رديت ببلاهه:
- اجن*بي مين انت مصري !

ضحك بعلو صوته وهو بيرجع رأسه لورا وبيقولي من بين ضحكه:
-لا مانا عارف ان انا مصري انا اقصد انا مح*رم عليكي يعني ح*رام امسك ايدك أو اقولك بحبك حرام التجاوز ما بينا عشان كده انا كنت بتعامل معاكي بح*ذر عشان انا بحبك وعايزك في الحلال فهمتي بقي انا ليه مكنتش بعترف بمشاعري 

- ب بس انت كنت بتتعامل مع كل البنات عادي حتي انا يامروان كنت بتتعامل معايا عادي !!

- عشان انا اتغيرت يامرام 

- مش فاهمه اتغيرت ازاي ؟؟

- يعني عرفت أن كل اللي كنت بعمله ح*رام وقررت اتغير واتقرب من ربنا وابطل كل حاجه ح*رام كنت بعملها بقيت بصلي بقيت بحفظ قراءن بقيت بسمع حاجات دينيه 

انا اتغيرت وقلبي اتغير يامرام انا مبقتش مروان بتاع زمان الشاب الطايش الم-سته*ر اللي مش بيشيل مسؤوليه 

انا اتغيرت وبقيت بغض بصري لما اشوف اي بنت بقيت مش بسلم علي اي بنت بقيت بعمل كل حاجه صح عشان ده اللي المفروض اعمله عشان انا جاي الدنيا عشان ارضي ربنا في الآخره 

عرفتي بقي ليه مكنتش بكلمك ولا بقولك كلام حلو عشان انا مش وانتي لسه في فتره الخطوبه 

اتنهدت براحه وانا ببصله بأسف:
- انا اسفه 

- علي ايه ؟؟

- اسفه اني كنت مفكره غل*ط كنت مفكره انك مش بتحبني و وبتحب بنت تانيه 

- ياشييخه يعني انا لو مش بحبك ليه هتقدملك يااذكي اخواتك !

بلعت ريقي بتوتر وانا بفرك ايدي :
- م معرفش بقي اهو اللي حصل 

ضحك بهدوء :
- خلاص ياستي حصل خير المهم دلوقتي 

- ايه 




قرب مني وهو بيهمس في ودني بكل حب :
- بحبك 

ابتسمت برقه وانا برد بهمس :
- وانا كمان 

بعد عني وحط أيده علي خدي مكان القلم اللي اخدته من بابا وهو بيسألني بحزن:
- بيوجعك 

الدموع لمعت في عيني وانا بهمس بحزن :
- لا 

مسك ايدي وباسها برقه :
 -حقك عليا

وغمزلي بمشاكسه:
بس بقولك ايه البجامه كانت حلوه اوي 

ضحكت بخجل وانا بقول بحزن:
- العيله كلها شافتني بيها 

- لا متقلقيش اصل انا كنت منبه علي الكل يحط وشه في الأرض عشان عارف انك مج*نون*ه وهتخرجي من غير ما تفكري تلبسي حاجه 

رديت بذهول :
- ياجدع !!

- اه ياقلب الجدع

- اممممم طب وانت محطتش وشك في الأرض معاهم ليه احنا كنا لسه متجوزناش 

- ا احم ب بصراحه ا احم يعني الله فى ايه يابت انتي هو تحقيق 




ضحكت وهو ضحك وشبك أيده في أيدي وفضلنا واقفين شويه نبص في عيون بعض 

قطعت اللحظه السعيده ماسدج من الفون 

فتحتها قدامه وانا في اعتقادي انها من حد من زمايلي في الكليه 

لقيت رقم غريب كاتبلي 

" إيمان ازيك انا زميلك اشرف اللي معاكى في الكليه بصراحه كده انا معجب بيكي وعرفت انك كنتي مخطوبه وسيبتي خطيبك وانا عايز اتقدملك " 

بلعت ريقي وانا ببص لمروان اللي كان بيقرأ الماسدج وعيونه قلبت والدخ*ان كان بيخرج من ودانه 

- ياس*وادك ياقرمط جات الحز*ينه تفرح ملقتلهاش مطرح غطيني و*صو*تي يامااااا 

الله يرحمك يا اشرف كنت طيب وابن ناس 

تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة 
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
 واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة

تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -