أخر الاخبار

رواية ملك و يحيي الفصل الثاني 2 بقلم سلمي فرغلي

 

رواية ملك و يحيي الفصل الثاني 2 بقلم سلمي فرغلي

رواية ملك و يحيي الفصل الثاني 2


: عيب عليكي يفاشلة 
= شوكرنن يرجولة 
بضحك : هسيبك بقي 
خرج يحيى و ابتسمت ملك بسرحان و امسكت هاتفهم و قررت تتخلص من كل زكرا لسيف صور شاتات كل حاجة و وقفت امام دولابها و خرجت صندوق فيه هدايا من سيف و كسرت كل حاجة جوا و رميته من البلكونة و فضلت واقفة تنظر للهوا هدوء و انتصار و حزن 
و خلدوا الي النوم و جات يوم جديد بأحداث جديدة 
: بت ي ملك اصحي 
= امم م قادرة 
: يعني الغي الرحلة 
قامت من ع السرير : تلغي اي ي بوب انا بهزر متبقاش قفوش 
ضحك : ايوا كدا ربع ساعة الاقيكي جاهزة 
ملك بحماس : هوا 
ارتدت تيشيرت ابيض نص كم مع بياضها زادها جمال و بنطلون اسود واسع و شوذ رياضي ابيض و سرحت شعرها و ربطتها ديل حصان طويل مع خصلات ع وجها بني حرير ذاتها جمال و براءة 
ذهبت الي غرفة اخيها



بحماس : انا جهزت 
يحيى : حلو لابسة ابيض زيي 
= اوعا الماتشنج و اي القمر ده انت لو م اخويا كنت اتجوزتك 
ضربها بخفة ع قفاها : خفي مجاملة ع الصبح و يلا ننزلت 
= الصبح اي يسطا احنا ٣ الفجر 
بصرامة مصطنعة : نهارك اسود يلا يابت 
خرجوا بحمل الشنط و سلموا ع والديهم و لم يتنهي السلام الا بدعوة سعاد لهم بالخير و الفرح و يرجعوا سالمين و ركبوا العربية و ذهبوا الي طريق الشركة 
الرحلة مكونة من ٦ افراد يحيى و ملك و عمر و مراد و ياسمين و ليلى و جميعم كانوا اصحاب من الجامعة و يعملون ف شركة يحيى 
= تصدق يا يحيى كنت فاكرة انه باص كبيرة ده طلع صغير بتاع رحلات 
: يلا ي هبلة 
و سلموا ع اصدقائهم و ساق مراد و بجانبه يحيى و خلفه ملك و عمر و خلفهم ياسمين و ليلى 
ياسمين بصوت واطي : بت هو عمر قاعد قصاد ملك دي لي تفتكري في بينهم حاجة 
ليلى : يبنتي لا عادي و دي لسة عارفها من كام يوم و يحيى مكنش بيجبها متقلقيش كدا باين عليها غلبانة 
ياسمبن بحقد : غلبانة اي بس انا خايفة تخطف عمر مني 
ليلى : فوقي عمر م ليكي اصلا عشان حد يخطفه منك
: اشش بكرة تشوفي يلا نامي 
= ربنا يهديكي 
يحيى : تحبوا تسمعوا حاجة معينة 
= لا شغل اي حاجة 
و نام يحيى و ياسمين و ليلى 
: احم ملك 
ملك فاقت من سرحانها : همم نعم 
: سرحانة ف اي 
= عادي ف دنيتي 
: امم طب تحبي نتكلم و اهو نتسلي بما اني م هنام وانتي شكلك فايقة 
= فكرة حلوة 
: طيب يستي امم انا معرفش غير ان اسمك ملك 
= عاوز تعرف اي 
: مثلا سنك كليتك اي حاجة 
= انا ف اولى جامعة هندسة
: حلو 
= بس همشي منها 
: ده لي 
= عشان م مرتاحة 
: هو ده ال شئ ال مخليكي زعلانة و سرحانة ديما 
= ده جزء صغير 
: عندي فضول اعرف القصة كاملة 
= انت قولتلي ان مينفعش اثق ف حد و لا يعرف عني حاجة صح 
: يعني يوم ما تتعلمي تجربي فيا انا 
ضحكت ملك و سرح عمر ف ضحكتها 
عمر بلا وعي : ضحكتك جميلة اوي 
ردت ملك بجمود مصطنع تداري بيه كسوفها : شكرا ي استاذ عمر اتفضل بقي عشان عوزة استمتع بالرحلة 
عمر بتمرد : يعني انا ال بزعج حضرتك عن استمتاعك ده 
ضحكت بخفوت و مردتش عليه و ارتدت سماعتها و نظرت الي الشباك و هذا التصرف ازعج عمر جدا 
: طب سمعيني معاكي بدل ال مشغله مراد ده 
مراد بصوت عالي نسبيه ليسمعوه : سامع سيرتي بتتجاب 
ملك بضحك : عمر م عاجبه اغانيك يمراد يرضيك 
مراد : تصدق اني غلطان انا هلبس سماعتي و انت اسمع الهوا بقي 
ملك بشماتة : تستاهل يعمر ها 
اتعصب عمر و سحب فردة من سماعتها : هسمع معاكي و غصب 
ابتسمت ملك و رجعت نظرها للشباك 
و وصلوا الي الفندق ال هيقضوا رحلتهم فيه و كل منهم ذهب الي غرفة بمفرده 
و اتجمعوا للغداء و بعدها للحفلة و كلهم اتبسطوا و روحوا كل منهم ع غرفته للنوم 
ف غرفة ملك 
يحيى : اتمني انك تكوني اتبسطي ي كوكي 
= اه يروحي اتبسطت 
: بابا كلمني من شوية 
= بيطمن ولا حصل حاجة 
: كان بيسأل علينا و قالي انك عرف انك مضايقة بسبب الدراسة و بيقترح عليا انه ينقلك من الكلية و قولتله انى كنت ناوي اعمل كدا و قالي محكلكيش اننا عرفنا عشان مينكدش عليكي فلرحلة 
ابتسمت بحزن : ربنا بيسهلها علينا اوي 
: ربنا مبيحبش يشوف عبده زعلان طلما انت سيباها ع الله هو هيسهلها و معاكي ديما



حضنت يحيى : ربنا يخليك ليا بجد انت اكتر حد بشكر ربنا عليه 
بحنان : لو مكنتش جنبك مين هيبقي و اكمل : يلا نامي عشان بكرة اليوم هيبقي طويل تصبحي ع خير 
= انت من اهله 
خرج يحيى و ذهبت ملك لسريرها بس التفكير و الحزن سيطروا عليها و مكنتش عارفة تنام قامت وقفت ف البلكونة غرفتها و هدوء المكان بليل و حبت تنزل تتمشي و لبست هوت شورت اسود قطن و توب بحملات ابيض و شال شفون طويل و تركت خصلتها تغطي ضهرها و نزلت و فضلت تتمشي قريب من الفندق لحد ما شافت عمر واقف سرحان بيشرب سجارة قربت و وافقت جنبه و هي تنظر للبحر 
: نزلتي لي ف الوقت ده 
= انت بتدخن 
: لما بفكر بس 
= بتفكر ف اي 
: نزلتي متاخر لي 
= عادي حسيت ان الجو هادي و محتاجة اتمشي 
: افرضي حد ضايقك بليل و انتي لوحدك 
= كنت هتصرف متقلقش 
: يسلام و اكمل بخبث هو بيقرب خطواته ليها :طب اعتبرني اهو الشخص ال بيضايقك وريني هتعملي اي 
اتوترت و هي بترجع لورا: علفكرة هضايق منك ارجع
: يلا بضايقك اهو ورينيي 
قربت بتقائي للبحر و رشت عليه ماية 
= يبنت المجنونة غرقتيني 
: عشان متهزرش معايا تاني 
= وربنا ما اسيبك 
جريت بسرعة ملك و عمر وراها بيحاول يبهدلها بالرمل 
 ملك بتاخد نفسها : خلاص اسفة ي عمر نفسيي اتقطع 
عمر بينهج : مسامح
رن تلفون عمر : ده مراد ثواني 
عمر بنهج : ا ايي ي مراد 
مراد بستغراب : هو انت كنت بتعمل اي 
عمر ضحك : متفهمش غلط انا نزلت اجري ع البحر 
مراد : قلقت برضو 
بضحك : اتلم يبارد 
= سكت اهو 



: كنت محتاج حاجة 
= لا كنت هسأل ع حاجة و نسيتها
: طب سلام بقي و قفل من غير ما يسمع الرد و لقي ملك قعدت ع الرمل بسرحان قعد جنبها 
بفضول: نفسي اعرف بتسرحي ف اي ديما كدا 
= حاجات كتير خنقاني 
: لو فضفضتي هترتاحي 
= م اي حد تأمنله ع سرك 
بضحك : غدارة 
ملك : سمعت ان صوتك حلو متغنيلي 
بغرور : مع ان م اي حد ينفع يسمعني عشان صوتي حلو جدا بس هستغني عن كاريزمتي كتعاطف مني و هغني 
ملك بملل : لخص 
بضحك : بملم واحد صحبي انا ايي لخص دي 
= غني بقي 
: حاضر احم احمم 
مهما كان ليلك طويل 
كل حاجة بتعدي
مهما كان حملك تقيل
كل حاجة بتعدي
لو حبيبك سابك
والزمن ساقك
وإتلخبطت أسبابك
لو آمالك اتعطلت
وأحلامك فرملت
وجواك شايل هتعدي
مهما إن كان قلبك ندمان
كل حاجة بتعدي
مهما كنت في غلطك سارح
كل حاجة بتعدي
سيبك من الناس ربنا بيسامح
كل حاجة بتعدي
كلم نفسك وعليها اتصالح
كل حاجة بتعدي
الليل طويل مليان أحلام
تاخدك وتفضل فيها سارح
والنهار أجمل كمان
شمسه تنور حلم امبارح
صحيح الأيام صعبة كتير
بتعلم جوانا وتخبي
بس لازم نعيش
قبل ما الدنيا تعدي
كل الناس خايفة من بكرا
ويجي بكرا ولسه خايفين
بكرا مش يوم بكرا ده فكرة
هما جواها محبوسين
كان يغني بصوت هادي و ملك كانت سرحانة ف كلمات الاغنية وصوته المميز بعد انتهائه نظر لها و ابتسم 
: صوتك حلو اوي يعمر 
بثقة : عارف ..حلوة الاغنية؟
: حلوة بس رجع و قال "والليل مبيعديش طويل مفهوش هروب من الذكريات."
عمر بمرح ليغير مودها : قنبلة نكد قومي نامي 
= هستني الشروق 
: طب هقعد معاكي 
= شغل البوم كايروكي طب 
شغلت الموسيقي و سندت علي كتفه براسها و سرح كل منهم ف حياته و مستقبله 
: ملك يلا الساعة بقت ٦ الصبح و احنا لازم نصحي ١٠ .. ملك انتي نمتي 
نظر لها لقاها نايمة بهدوء و راحة هزها برفق : ملك قوميي 
بنعاس : امم اي ي يحيى 
ضحك : يحيى ايي قومي يبنتي 
قامت بتمألالا : امم اقصد عمر انا عوزة انام صحتني لي 
: اسيبك يعني 
=قوم و شدني عشان م قادرة اقوم
نهض : هاتي ايدك 
شدها بقوة لتلتصق بصدره و سرح ف عيونها 
فاقت ملك : اا يلا عشان اتاخرنا 
بتوتر = اه يلا ذهبوا للفندق و كل منهم لغرفته 
ف الصباح اتجمعوا كلهم للفطار 
مراد : متيجوا نروح مول 
يحيى بشغف : فكرة كويس 
ملك بنعاس : عوزة اكمل نوم 
يحيى بستغرب : منمتيش امبارح 
ملك : تؤ فضلت سهرانة 



ياسمين : لي و مع مين 
ملك بصوت ناعس : لوحدي بسمع اغاني ف البلكونة 
: طب فوقي كدا و يلا عشان نروح المول 
ذهبوا جميعا للمول و التقطوا الكثير من الصور و اشتروا كتير و قعدوا ف كافية 
ليلى: جماعة الكاشير زحمة مين الجدع ال هيقوم يجيب الطلبات 
مراد : هاخد ياسمين و نروح 
نظرت له ياسمين بستغرب اكمل مراد : تشربوا اي 
عمر : قهوة سادة 
ملك : وانا قهوة مظبوط 
ليلي : لاتيه 
مراد : انت يا يحيى 
يحيى : هاتلي ريدبول 
مراد : اوكيي يلا ي ياسمين 
و ذهبوا و واقفوا ف الطابور 
ياسمين : اشمعنا اخدتني انا 
مراد : عادي لو حابة ترجعي 
ياسمين : لا بس استغربت و مردتش اكسفك 
مراد : شكلك حلو انهاردة 
ياسمين : شكرا 
: عاوز اتكلم معاكي ف موضوع مهم بس م هنا 
= اي الموضوع 
: ننزل بعد ما نروح و نتكلم ع البحر 
بستغراب = طيب يلا دورنا 
مراد براحة : طب تطلبي اي 
ياسمين : ايس كوفي 
اشتري مراد المشروبات و ذهب اليهم و امتلئ حديثهم بالمرح و الضحك
الكاتبة : سلمى فرغلي

تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -