أخر الاخبار

رواية ملك و يحيي الفصل السادس 6 بقلم سلمي فرغلي

 

رواية ملك و يحيي الفصل السادس 6 بقلم سلمي فرغلي

رواية ملك و يحيي الفصل السادس 6


بعياط : اا انا حاسة بخنقة و.. م عوزة امشي م عوزة اسافر م عوزة اجرب حياة جديدة هو انا كل ما استقر يبعدوني 
ملك بطبطبه عليها : اهدي و فهميني كل حاجة 
خرجت من حضنها : بصي ي ملك انا كنت معاهم ف الجامعة هنا ف اسكندرية و سنة تالتة بابا سفرني غصب عشان شغله اسبانيا و نقلت هناك و فضلت تلت سنين وكنت معجبه ب يحيى و زعلت بس لما رجعت عرفت انه بيبدء مشروعه و بدئنا كلنا الشلة لحد ما يحيى عمل الشركة و اتشهر و كنت معاه ف كل وقت و بعدها سافرت تاني سنة و رجعت و بابا عاوز يسفرني تاني بس يقعدني مع تيتة ف السعودية و م ناويي يرجعني وانا م هقدر ابعد عنه ي ملك انا بحبه 
ملك ف عقلها : لازم تعرف انه مش ليها بس من غير ما اكسر قلبها برضو 



: احم ليلى بصي اهدي اولا طلما عشان شغله متلغبط لازم تستقري ف حتة و لو مرتحتيش اكيد هيجيبك تاني 
بدموع: بس مش هيجبني علطول انا عارفة بابا التجربة عنده اقل حاجة سنة 
- يحبيبت قلبي انتي بتسبقي الاحداث و تتوقعي الاسوء لي اهدي محدش عارف الخير فين 
= بس انا بحبه م هعرف ابعد الفترة دي بجد
- هو السفر ممكن يتأجل صح 
بتمسح دموعها = م عارفة بس ممكن اه بابا لسة م هيسافر الفترة دي 
بمرح لتغير مودها : خلاص يستي وانا هاخدك كل يوم فسحة شكل و شوبنج و نخربها لحد ما تسافري و نعمل مومريز كتير مع بعض اي رايك 
مسحت دموعة بفرحة و حضنتها : شكرا يملك انك موجودة 
ملك ضربتها بخفة : بس هبل انا طولوعمري نفسي ف اخت بنت اصلا بس انتي جيتي متاخر شوية 
ضحكت بحزن اكملت ملك : قومي بقي اغسلي وشك و انا هقوم البس روحي الحمام ال برا احسن 
ليلى : حاضر 
خرجت من غرفة ملك و اتجهت للحمام لكن اوقفها يحيى
- كنتي بتعيطي لي 
مسحت خدها بتوتر و حزن = م بعيط 
- بتكلم بجد حصل حاجة معاكي 
= لا ي يحيى مفيش حاجة 
- ليلى انتي زي ملك و زعلك يفرق معايا اكيد 
تجمعت الدموع ف عيونها و تركته و اتجهت للحمام لكن مسك ايديها 
- استني طيب هو انا قولت اي غلط 
بعياط = يحيى سيبني مفيش حاجة خلاص 
- طب اهدي و فهميني 
بعياط و الم = م عوزة افهمك حاجة انت امتا بتفهمني طول عمري يعني هتيجي تفهمني انهاردة سيبني ونبي ي يحيى عشان م قادرة 
- م فاهم قصدك اي بكلامك ممكن تتكلمي براحة و كفاية عياط 
حست بدوخة و وجع = ا اانا مش شش االحقنيي 
مسكها و وقعت ف حضنه بدوخة 



ليلى بدوخة بصوت مبحوح : ي ييحيى متسبنيشش ا انا ببحح
ملك جت و اتخضت : ليلى مالك فوقي مالها ي يحيى 
يحيى بخضة : مش عارفة لقيتها دايخة و كانت هتقع و لحقتها 
- شيلها و هاتها اوضتي و اطلب دكتور بسرعة 
شالها و دخلوا غرفة ملك و نيمها برفق ع السرير و نزل و جاب دكتور معاه و فحصها 
الدكتور : صدمة عصبية مع قلة تغذيةشكلها و في ضغط نفسي جامد خلوها ترتاح و تاكل كويس و هتبقي تمام و تاخد الفيتامينات دي 
ملك جالسة بجنبها و ماسكة ايديها بقلق و حزن عليها 
يحيى : تمام شكرا ي دكتور اتفضل 
و اخد الدكتور 
الدكتور ليحيى : هي المريضة بتشتكي من السكر 
استغرب يحيى : لا م عارف بس معتقدش 
الدكتور : اطمنوا عليها و خليها تعمل تحاليل شاملة ممكن يكون عندها بسبب الزعل و اهم حاجة الحالة النفسية 
يحيى : حاضر 
و ذهب الدكتور و نزل يحيى لشراء الادوية و يطمن والديه و دخل لملك 
: لسة مفاقتش 
بدموع = لا انا قلقانة عليها اوي كانت منهارة 
: مالها كان فيها اي
= عندها شوية مشاكل بس 
رن هاتف ليلى 
ملك : ابوها بيرن اعمل ايي 
يحيى : ردي عليه و قوليله انها ف الحمام و انك عوزاها تبات معاكي 
تمام 
ملك : الو 
= ايوا ي ليلى .. مين معايا 
: ازيك ي اونكل انا ملك صحبتها 
= اه ازيك يقمر هي حكيتلي عنك كتير هي ليلى فين 
: دخلت التويلت بس هو ممكن طلب منك ي اونكل 
= عيوني 



: ممكن ليلى تبات معايا انهاردة ورانا شغل عوزين نخلصه و هجيبهالك بنفسي بكرة الصبح 
بتفكير = طيب بس خلي بالك منها و خليها تكلمني بليل لما تخلصوا 
: اكيد .. اوك سلام و اغلقت 
يحيى : قالك اي 
تنهدت براحة = وافق
: طب طمنيني لما تفوق انا قاعد ف اوضتي و ابوكي و امك نزلوا و رايحين لخالتك عشان بنتها تعبانة 
بتفكير = طب انا محتاجة انزل السوبر ماركت اجيب حلويات و حاجات للسهرة عشان ليلى 
: تمام قولي عوزة اي و انزل اجيب 
= لا عوزة انا ال انزل م هتاخر متخفش و هاخد فوني 
: تمام انا هدخل اوضتي بقي 
و نزلت ملك ف نفسها : يارب تفوق و يتكلموا حتة و يهديها شوية يجعلها من نصيبك ي يحيى
ف المنزل 
فاقت ليلى و قامت بدوخة : م مملك 
رويتها كانت مشوشة و خرجت من الغرفة : ملك انتي فين 
خرج يحيى ع صوتها : انتي كويسة ي ليلى 
- اه بس صداع جامد و اكملت هو اي ال حصل 
يحيى : مفيش انتي كنتي رايحة الحمام و دوختي و جبنا دكتور و طمنا عليكي 
- مكنش مستاهلة دكتور انا بفوق ديما لوحدي 
: ديما ايي ي ليلى انتي كان مغمي عليكي مش نايمة 
بتوتر - مم اه 
يحيى بتسأول : ليلى هو انتي عندك السكر 
- لا 
: ولا اشتكيتي منه قبل كدا 
- لا 
: طب باباكي عنده او مامتك جدك عمك اي حد 
- لا لاا .. اكملت بصدمة هو الدكتور قااك اني عندي السكر
: لا اهدي متقلقيش مفيش حاجة 
ابتسمت بكسرة و حزن و اكمل بصوت موجوع - حتي لو عندي قول متخافش مش هتفرق 
استغرب لاول مرة يراها هكذا و ما سبب نظرتها 
: انا عاوز افهم ف اي 
- مفيش بس ا..
رن باب البيت 
يحيى : ادخلي انتي الاوضة و انا هفتح لملك 
و راح لفتح الباب و دخلت ملك بشنط كتير 
يحيى بصدمة - اي كل دهه يبنتي 
ملك بضحك : لزوم السهرة يبني .. فاقت ولا لسة 
يحيى : اه جوا ادخلي اقعدي معاها 
دخلت ملك بجري و حضنتها بحنان : سلامتك يروحيي 
ليلى بأبتسامة : متقلقيش انا كويسة و اكملت هو مين رد ع بابا 
- انا و طلبت منه انك تباتي و وافق و جبت حاجات كتير و هنسهر و نخربها 
: اشطا بس محتاجة قهوة عشان افوق مش قادرة من الصداع 
- احلى قهوة هتبقي عندك و خرجت ج



ابتسمت ليلي و مسكت هاتفها 
دخل يحيى ع ملك المطبخ 
- بقولك اي 
= عاوز قهوة 
- اه بس م جاي عشان كدا 
= امال 
- ليلى الدكتور قالي ان احتمال يبقي عندها سكر و لازم تحليل
بصدمة = ينهار اسود 
- اهدي و متقولهاش لحد ما هي تهدا 
= حاضر 
و اخدت القهوة و دخلت لها بفرحة مصتنعة و حزن بداخلها : احلى قهوة لاحلى لولو ف الدنيا
- تسلميلي يكوكي 
: تحبي ننزل ولا نتفرج ع فيلم 
- فيلم و فشار و نلعب دومانو 
: اتفقنا قومي غيري بقي و البسي البجامة دي خفيفة و حلوة كدا و انا هظبط القاعدة 
- اشطا 
غيرت ليلى و ملك شغلت فيلم و جابت الشيبسي و الفشار و الحلويات و قاعدة و استمتعوا جدا الفيلم الرعب خلص و الجو مضلم لقوا حد فتح الباب و ضله اسود و طويل و صرخوا جامد ف نفس واحد اقترب منهم ويحيى فتح النور بصدمة و استغرب : ف ايي ده انا انتو مجانين 
ملك حدفت عليه المخدة : كنت هتموتنا من الخضة يرخم
ضحك يحيى : كنت جاي اعزم عليكو بلعب دومانو لو خلصتوا فيلمكم 
ليلى بحماس : ايوا يلا 
ملك بأبتسامة : هنا ولا برا 
يحيى : في البلكونة اجمد يلا قوموا و كفاية اكل 
و خرجوا كلهم للبلكونة و بدءوا اللعب بحماس و ضحك 
يحيى : نشغل اغاني بقي تسلينا مع اللعبة 
ملك : كايروكي بقي 
ليلى : لا تامر 
ملك : كايروكيي الاول 
يحيى شغل اغنية ليلى بتاعت كايروكي و ابتسمت ليلى بخجل
يحيى بدندنة مع الاغنية : 
عشانك انا قادر اكمل 
عشانك قادر اتحمل 
و كل مرة بشوفك 
بحبك تاني ليليييى 
سرحت فيه ليلى ببتسامها 
خبطتها ملك بخفة : فوقي دورك يلا العبي 
فاقت بكسوف : اه صح اهو 
ضحكت ملك بخفوت: اصحي ليغفلوك 
و اكملوا لعبهم 
رن هاتف ليلى نظرت له بستغراب 
: الو 
- ايوا ي ليلى 
: اي يحبيبي 
- ليلى صحبتك كلمتني وانتي ف الحمام و قولتلها ترني عليا بليل 
: اه قالتلي لسة مخلصين و قاعدين اهو  
- حبيبتي اي رايك تباتي معايا يومين تلاتة 
نظرت لملك بستغرب و ملك مش سامعة حاجة و شاورت لها انها تفتح الاسبيكر و فتحته 
: بتقول اي يبابا
- بقولك اي رايك تباتي مع صحبتك لو مرتاحة يومين كدا 
: ده لي 




- جالي شغل عاوز اخلصه بسرعة لو عوزاني اخدك معايا تمام لو عوزة تقعدي مع صحبتك موافق 
: مش عارفة يبابا 
- لو اهلها كويسين و انتي مرتاحة اقعدي 
: اه مرتاحة و بحبهم اوي بس استغربت شغل مفاجئ كدا 
- معلش يا لولي انتي عارفة شغلي عشان كدا عاوزك تسافري احسن ليكي 
تجمعت دموعها ف عينيها : ربنا يسهل يبابا .. تيجي بسلامة ..... سلام و قفلت 
ملك نظرتلها بحزن و اخدتها ف حضنها و بدءت ليلى ف العياط 
يحيى قاعد م فاهم حاجة بس موجوع لدموعها 
ملك : اهدي يروحي بقي يلهوي ع ابوكي ده اعمل اي 
ليلى : عوزة انزل اتخنقت من البيت 
مسحت دموعها 
ملك: حاضر هقوم اخد شاور و اطلع لبس لينا انتي اقعدي هنا عقبال ما اخلص 
ليلى بتمسح دموعها بطريقة طفولية جعلت يحيى يبتسم و سندت وجهها ع ايدها و نظرت بحزن للخارج 
يحيى بحزن لحالتها : بصي هو انا م فاهم الحوار كله بس بجد م عاوز اشوفك كدا انتي ديما مبسوطة و بتضحكي و بتحمسينا لاي حاجة و مبخليش حد زعلان ازاي تبقي كدا 
نزلت من عيونها دمعة و ردت بوجع: مبقتش قادرة اضحك ولا ف حاجة تفرح 
مسك ايديها ليطمنها و حست ليلى برعشة و دقات قلبها عليت و بصوته الدافي : اهدي و كل حاجة هتبقي تمام 
رن هاتفه ب اسم ندي و قلب احمر اتصدمت ليلى سحبت يديها و نظرة له بكسرة و قامت و ذهبت لغرفة ملك بدموعها 
بقلم : سلمى فرغلي

تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -